lperik Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 (endret) Når jeg overklokker maskina (250fsb) går PWM temperaturen over 70C ved load og det begynner å pipe i speakeren. Men hva er egentlig PWM? Har ABIT AI7 hovedkort og bruker ABIT EQ til måling av temperaturer. Den viser CPUtemp, SYStemp og PWMtemp. Ved 250fsb ligger cputemp på 37/54 systemp på 28/32 og pwmtemp på 38/70+ Veldig takknemmelig for svar, og tips til hvordan jeg kan senke den. Mvh Lars Petter Eriksen Endret 27. januar 2004 av lperik Lenke til kommentar
Kenneth_S Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 (endret) Fant denne på faq-sidene for IC7-G, regner med det er det samme for AI7. http://www.abit-usa.com/products/mb/kbase....del=4&faq_id=76 When CPU works heavily, the CPU temperature could be around 60 degree C; nevertheless, the PWM temperature may achieve 70 degree C or even higher; depends on the design of thermal convection. The safety limit of the PWM temperature is about 120 degree C.. Endret 27. januar 2004 av Kenneth_S Lenke til kommentar
lperik Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 (endret) Tusen takk for raskt svar. som det stod i den FAQen er det ikke noe å tenke på før man når 100C+ Da syns jeg det er rart pcen begynner å pipe så fort den går over 70C. Fant en FAQ for Abit AI7 og der fant jeg ut at jeg kunne stille på at jeg ikke for advarsel før PWMtemp kommer over 80C. Herlig! Et lite spørsmål til, er SYStemp det samme som NBtemp? Endret 27. januar 2004 av lperik Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 (endret) Tusen takk for raskt svar. som det stod i den FAQen er det ikke noe å tenke på før man når 100C+ Da syns jeg det er rart pcen begynner å pipe så fort den går over 70C. Et lite spørsmål til, er SYStemp det samme som NBtemp? Ja, skal være det. Edit: kom over denne her: PWM: It stands for pulse width modulation. In this case, it's referring to the four or so 1/2" square, three pin chips that are located adjacent to the cpu socket area. These are used to control the voltages to the cpu and supporting circuitry. They accomplish this feat by modulating the duty cycle of a square wave analog voltage, allowing precise control through high resolution digital counters. These switching mosfets carry a lot of current, and therefore a lot of heat is generated. When over-heated, they result in unstable cpu voltages, and the oates cooler that abit uses on their ic7 boards was designed just for this part of the circuit. Endret 27. januar 2004 av White_Tiger Lenke til kommentar
lperik Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 Et lite spørsmål til, er SYStemp det samme som NBtemp? Ja, skal være det. Herlig, da snakker vi! Var litt redd for at PWM var NB, men heldigvis ikke. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Cpu er jo cpu, system er som oftest nb og PWM er som oftest pll og mosfets.. Du kan med fordel sette på noen små kjøleribber på pll og mosfets, dette vil sannsynligvis la deg klokke lenger også.. Lenke til kommentar
lperik Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 Du kan med fordel sette på noen små kjøleribber på pll og mosfets, dette vil sannsynligvis la deg klokke lenger også.. Ok, hvilke tenker du på? Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 (endret) Den typen brikker jeg har ringet rundt er PWM-kretsene (ikke nødvendigvis alle jeg har ringet rundt, men den typen komponent iallefall). Edit: Lite tillegg, i motsetning til hva de fleste tror er system sjelden NB-temp. På f.eks Abit NF7-S er dette en måler som ligger 2-3 cm til høyre for ZIF-socket'en, og det var det også på mitt gamle KT3 Ultra2. Endret 27. januar 2004 av Tacritan Lenke til kommentar
lperik Skrevet 28. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2004 Takker for svar. Må ta en liten shoppingrunde på microplex snart, jeg får ta en fingertest på forhånd og kjenne etter om noen av de er veldig varme. Om noen av de er det kan jeg jo kjøpe inn noen ramsinks og montere på. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 ikke brenn deg da... de er glovarme Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Takker for svar. Må ta en liten shoppingrunde på microplex snart, jeg får ta en fingertest på forhånd og kjenne etter om noen av de er veldig varme. Om noen av de er det kan jeg jo kjøpe inn noen ramsinks og montere på. Du vil nok kjenne det ja! På et BH7 kort jeg hadde sank tempen med nesten 15c etter at jeg putta på noen små kjøleribber.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå