iver89 Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Tenkte at jeg skulle prøve meg på Linux, nå etter alt, alt, alt for mange år med Windows. Men jeg har ingen anelse om hva jeg skal velge. Jeg er ganske ny innen Linux (har prøvd det to ganger før kun), men har brukt PC så lenge jeg kan huske, så brukervennlighet priorites ikke på det høyeste. PCen skal brukes til omtrent alt, bortsett fra spilling (spill er vel ikke kommet så langt innen linux heller?). Har en del programmer jeg bruker her i Windows jeg helst ikke vil gi slipp på, som MSN, Remote Dekstop, NAV og NIS. Har en server på loftet som kjører Windows Server, jeg vil fremdeles kunne hente feks. musikk fra den? Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 MSN går fint, selv om enkelte funksjoner kanskje mangler. Jeg vet ikke hva du mener med Remote Desktop - er det omtrent det samme som VNC? Antivirus trenger du ikke, og sikkerheten er også mye bedre i Linux enn i Windows. Hva mener du med Windows Server? Er dette noe jallagreier? Om den bruker SMB, FTP eller noe slikt: Ja, det vil gå fint. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 VNC ja, seff. Glemte det. Og antivirus trenger jeg kanskje ikke nei, ikke så mange virus for linux enda. men, jeg vet fremdeles ikke hva jeg skal velge mellom RedHat, Mandrake, SuSE osv Lenke til kommentar
sim Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 SuSE er genialt enkelt, tar det meste av hardware med en gang. Alt fungerer liksom. Fedora her jeg ikke testet, men skal visst nok være kjempebra . Om du trenger litt utfordring er vel Gentoo, Debian eller Slack å anbefale . Slack til slutt, fordi det er mest stress.. HYSJ xeon! ;p Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Men, jeg vet fremdeles ikke hva jeg skal velge mellom RedHat, Mandrake, SuSE osv Suse 9.0 eller Fedora burde være bra. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 har en 17" til på loftet (står ved servern nå) som jeg tenkte å bruke som ekstra skjerm. støtter linux dette (har selvfølgelig også 2 skjermkort)? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 (endret) SuSE 9.0 har i SaX noe som heter Multihead. Det går på å bruke 2 skjermkort sammen eller noe. ATi driverne mine kan enkelt settes opp slik du nevner også. Endret 27. januar 2004 av objorkum Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Har selv brukt tre skjermkort og fire skjermer på min Slackware installasjon. Alle linux-distroer støtter sånt (ettersom det er "grafikk-serveren" som støtter det, og har strengt tatt lite med Linux å gjøre). Men det kan kanskje være litt knot å sette opp første gang, kommer ann på distroen (men heldigvis sa du at du ikke behøvde brukervennlighet ) Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 da får jeg vel kanskje gå for suse da. når jeg tenker meg om så har en kompis av meg både v8.2 og 9.0 elns. da ber jeg han bare ta de med på skolen i morgen. Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 (g)rdesktop kan brukes mot en Windows-Desktop-server (er nesten helt lik Windows sin klient), og jeg tror støtten for å ekspandere skrivebordet til flere skjermer heter xinerama. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Hva bruker du serveren til? Kunne jo vært kult å lagt inn Linux på den også. Da har du så mye mer å fikle med shell, irc.-bouncere, apahe, mail, +++ Lenke til kommentar
sim Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Hva er apahe ? ;D Linux på server er topp. Hmm, til Remote Desktop tingen kan du bruker rdesktop som fungerer utmerket. Bruker det litt på skolen. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 sshd er det som trengs Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 foreløpig bruker jeg kun serveren til lagringsplass. hadde tenkt å skaffe meg et domene av noe slag, men har kommet så veldig i gang med det. dessuten er det egentlig fattern sin, så jeg får vel diskutere litt med ham først. her i nettverket i gården har vi 2 mac maskiner (vi deler adsl oppkobling mellom oss og to leieboere), er det noen mulighet for å kommunisere med dem, eller blir det like vanskelig som med windows (appletalk eller hva det het)? Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Euhm. Kommunisere med Windows er kjeeeeempelett! Serveren min er mye mer stabil på det der NetBIOS greiene enn noen av windows maskinene til familien.. Faren min får en stasjon Q: når han kobler til - dette er hans /home/skjalg mappe på serveren - dermed kan han veeeldig enkelt legge ting ut på internett o.l. Nettverk med Windows + Linux = Lett. Skal være enkelt med Mac også, like lett vet jeg ikke.. Men uansett, du kan kjøre Samba på OS X også da (og der er det veldig lett) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 tror linux støtter appletalk. Gjør windows det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå