Gå til innhold

Hvordan lage det man ser i programmet?

Anbefalte innlegg

Hallo

I visual basic så har man et eget vindu hvor man kan sette inn knapper og tekstbokser o.l. Hvor eller hvordan lager man det man ser og trykker på i c++? programerer man det også? Har noen en kode hvor man Skriver en ting i en tekstboks, trykker på en knapp så popper en sånn meldingsboks opp med det du skrev?

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg lastet ned den andre versjonen der og extracta alt i en mappe (ikke klick and drag, men sånn at alt ligger i de mappene) Jeg ****** ingen instal fil så jeg lette litt rundt og fant fila 'installFluid.bat' Jeg dobbel klikker på den, men får bare error 'codewarrior plugins folder not found' og at jeg må restarte Metrowerks CodeWarrior. Jeg har aldri brukt noe Metrowerks CodeWarrior! Pluggins foldern ligger i mappa hakke under win32 hvor jeg fant insatl fila..

Lenke til kommentar

Har noen noe eksempel på hvordan man gjør det? Et lite program som jeg nevnte i første post.

Og hvordan "ta med" en text boks. sånn her i visual basic:

net send text1.text & "melding: "  & text2.text

hvordan "ta med" to textbokser som det der, bare i c++?

Lenke til kommentar

Engelske ressurser er som oftest de beste.

SDL er bra for å få grafikk, men er ikke så bra til GUI (knapper o.l.). Qt er bra hva GUI angår, men jeg vet ikke hvor lett det er å få tak i Qt gratis til Windows. (Jeg har hørt at det skal gå an, men har ikke funnet noe på www.trolltech.com).

Qt følger med SuSE 8.0, og sikkert flere distroer og versjoner. Både SDL og Qt er cross-platform.

Lenke til kommentar

Jeg lagde faktisk alle de programmene der (og utallige andre), før jeg lærte meg å programmere med noe grafikk-bibliotek. Har lagd de fleste av dem på kalkulatoren min (Casio 9750) også :p

Mange bøker (bl.a. Teach yourself C++ in 21 days og Thinking in C++) inneholder dessuten oppgaver o.l., som kan, i tillegg til å hjelpe deg med å huske stoffet, gi deg inspirasjon til forskjellige programmer du kan skrive selv.

Lenke til kommentar

Vurderte å ta den med, men fant ut at jeg skulle begrense meg til bøker som er tilgjengelig over internett. Litt dumt å bruke så mye på en bok så tidlig i læringsprosessen, hvis man så finner ut at "C++ var visst ikke noe for meg allikevel".

Jeg har forresten gått og siklet på TC++PL ganske lenge. I begynnelsen av januar hadde jeg endelig råd, så jeg forventer å få den om noen uker. Gleder meg :)

Lenke til kommentar

Det er faktisk ganske så mye lettere å skrive console programmer i C++, du slipper gui tøyset. Ikke bruk GUI hvis det ikke trengs.

jonas: Har du noen erfaring med C++ i det hele tatt?

Kanskje les en bok før du sammenligner VB og C++?

Men VB er et sted å begynne det også, det er der jeg startet.

Lenke til kommentar

Mulig at jeg ikke har lest tråden bra nok, men hvilken kompilator/utviklingsmiljø bruker du?

Hvis du har Visual Studio og ønsker å lage enkle GUI programmer vil jeg anbefale MFC for nybegynnere. Da slipper du å laste ned biblioteker og bruke tid på å bygge og innstallere de. Det er lett å miste motivasjon og lyst hvis du fokuserer på feil ting i starten.

Jeg er fullstendig klar over at MFC bare er til Windows, men min påstand er at kan du ett GUI bibliotek, lærer du deg de andre rimelig enkelt. wxWindows er f.eks. bygd på mange av MFC sine prinsipper.

Men alt dette avhenger selvfølgelig av om du har Visual Studio. Dessuten er det en veldig god idè å fokusere på konsollprogrammer slik Daysleper bemerket. Du er mer eller mindre avhengig av å kunne grunnleggende C++ før du koder GUI.

Hvis du ikke ønsker å bruke tid på grunnleggende C++, vil jeg heller anbefale deg andre språk som f.eks. Java og C# hvor inngangsprisen for GUI programmering er utvilsomt lavere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...