Iyon Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Hei! Har fiklet med mange pc'er opp igjennom og sett mye rart av "Elkjøp"-pcer og hvordan harddiskene i de er montert. Bl.a. I en kamerats Siemens-Nixdorf 166mmx- maskin var harddisken montert "sidelengs", altså "flippet" 90 grader, og i et annet makkverk, en gammel compaq var harddisk montert opp-ned ( ! ). Maskinene hadde ikke blitt fiklet med etter at de kom fra fabrikken... Har hørt mange synse og tro diverse ting om dette, bla. at det er skadelig i lengden osv. Noen som faktisk vet om det er skadelig? Litt interessant å vite... Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 (endret) Nei, det er ikke skadelig.. Er jo liksom en grunn til at de ekstra skruhullene er der.. The End Endret 27. januar 2004 av Morpheus^ Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Hmm, tror ikke det skal være skadelig, platene holdes jo på plass osv. Er jo ofte folk casmodder ved å ta diskene og plassere vertikalt osv... Lenke til kommentar
kerog Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Har aldri hørt om skader. For tiden har jeg puttet en 5 år gammel 13GB HD i en pappeske i bunnen av kabinettetterligningen min. Der ligger den løst og har aldri vært så stille eller effektiv før. Gammel desktop har jeg lagt HD rundt i ledige klemmer. Tror det vil være viktig å huske at maskinen står i ro når den er i bruk, eller har jeg misforstått noe med bruken av PC? Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Kommer an på hvor ny disken er. På de første som kom (da 40Mb var STORT ) hadde det noe å si på noen av de. Der var det lufttrykket som la seg mellom hodet og platen som skapte avstanden. Ved å legge disse på hodet kunne i noen tilfeller avstanden bli for stor, og lesevansker kunne oppstå. mao: Om du ikke har fisket frem den koffert store HD på 10Mb skal det ikke ha noe å si Lenke til kommentar
fenris1979 Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 hva tror dere skjer med hardiskene nå de sendes i posten ? Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 hva tror dere skjer med hardiskene nå de sendes i posten ? Men da spinner ikke disken ikke sant Vet det er snakk om nye disker her, men i gamle dager var risting=bad sectors. I dag er det et ikke-eksisterende problem. Lenke til kommentar
fenris1979 Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Vet det er snakk om nye disker her, men i gamle dager var risting=bad sectors. I dag er det et ikke-eksisterende problem. Lenke til kommentar
Micromus Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Det kalles et "hode-kresj" når et eller flere av lese/skrive-hodene tar nedi platene når de spinner, da kan de rive med seg og gjøre ganske stor skade, ikke bra med andre ord. Utenpå disken kan det stå av den ikke bør utsettes for krefter over 5G f.eks, dette er da i stillestående tilstand ( regner jeg med ). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå