tilstad Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Hvorfor ikke minidisc istedenfor floppy? Det hadde jo kunne fungert godt det, da den skulle ha nok plass ihvertfall. Nå har jeg aldri sett de tekniske spec'ene på minidisk, så det er vel en mulighet for at dette ikke funker? Noen som vet. Uansett hadde det vært mye mer flexibelt enn brennning... Lenke til kommentar
christt Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Har tenkt på akkurat det samme, men jeg tror MD kun kan lagre litt over 100 Mb per disk fordi lyden er komprimert. Uansett ville det vært genialt... Noen som vet om det finne MD stasjoner for PC? Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 MD for PC var på vei for en del år tilbake.. Men det har jo dukket opp mange alternativer nå. Zip-disk, CD-R, LS-120... Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 13. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2002 Men md'en kan vel egentlig ansees som en variant av floppyen kan det ikke det? Jeg skjønner bare ikke hvorfor utviklinga av floppyen til pc stoppa opp på den måten det gjorde. Jeg mener nå at det ville vært bedre med en diskett som lagra 100Mb enn alt mikkmakket med brennere og brenneprogram. Har rask brenner selv, men det blir jo aldri like effektivt som diskett uansett. Egentlig hadde 100 Mb vært ganske passe for mitt bruk, men skulle det vært noe poeng, måtte det jo ha vært en pc standard, og det er her ikke zip-drive, thumb-drive, Ls mm gjør nytta si. Gi oss noen 5 Gb disketter så skulle vi vært fornøyd en stund...hehe Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 mener å huske det var 60mb per minidisc uansett, hvorfor gidde med så små greier? hadde vært greiere å bruke cd-rw'er istedetfor.. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Kunne like gjerne brukt miniCDRW-slot-in vel? Lenke til kommentar
moft Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 minidisc er Sony's ekle patenterte dings... sony er grådige som få , og har høye royalities for å produsere crap'et .. heldigvis vil ikke dataindustrien binde seg til sony's grådige royalities , og innføre en minidisc som "standard". dessuten : da minidisk ble lansert (husker ikke hvilken messe) , skrøt sony at DETTE var den nye floppyen , mend sony giddet ikke å produsere den , dem ville heller ha penger for at andre produserte den , men så , heldigvis var det ingen som gjorde det. det hører også med til historien at sony krevde at pc-minidisker ikke skulle kunne skrive musikk , bare data , og lese bare data , som en lisenskrav. unngå sony som er en stor RIAA sleiker. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 13. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2002 Javel, visste nok ikke det der om Sony og lisens systemet dems. Kanskje det var like greit alikevel da..Men cdrw vil vel aldri kunne gi samme funksjonalitet som en diskett, selvom det nok er det som ligger nærmest for øyeblikket. Men der kommer det jo noen kompatibilitetsproblemer inn i bildet... Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 MD til pc ville blitt en kjempe suksee!!! garangtert! MD er billige samtidig som man kunne fått passe med plass på den! Det er mye bedre en CD-r... CD-er er så sensetive... store... tåler ikke serlig med behandlig... også er MDer mye mindre. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Det er rett og slett ikke er noe marked for en "diskett" på 128MB, det blir for lite. MD var for dyr/dårlig og kom for sent. Sålenge en blank cd-r koster under 5kr og kan brukes mange ganger til å flytte data skjønner jeg ikke poenget med hverken cd-rw eller md. Nå begynner jo forresten også cd-r å bli for puslete. Jeg skal innrømme at det hadde vært enda enklere hvis vi hadde hatt EN standard for packet-writing og hadde sluppet formatering. Men jeg synes egentlig at multisession cd-r fungerer godt nok. [ Denne Melding var redigert av: simfan på 2002-03-13 21:11 ] Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Minidiscen tar faktisk 140 mb på datalagring Lenke til kommentar
2roll Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 MD for Pc kunne vært en bra greie, men det toget har gått. Sony innså dette tidlig og ga aldri mediet en sjangse. Jeg har en sånn en liggende (ekstern SCSI) men den er nesten ubrukelig. Bruker enormt med prosessorkapasitet når den går, maks overføringshastighet på rundt 200kB/s og Sony har gjort det slik at man må ha spesialformaterte disker for å lagre data på dem. Du kan IKKE bruke vanlig MD'er til det. (DataMD er svinedyre). Den kan spille av vanlige MD'er, men ikke spille inn(!)... Det finnes et program for den, som gjør at man kan navngi sanger osv, men det koster ca 10000,-. (lages ikke av Sony). Har ikke funnet det på nettet heller. Tror aldri noen gadd å kjøpe/cracke det. Lenke til kommentar
shahin Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Jeg har ikke hatt diskettstajson i min pc på mange mange mnd, og jeg kommer aldri til å ha det igjen. Hva trenger man disketter til? De er jo dyrere enn CDR! (riktignok sony disketter, 4-6kr). Eneste jeg har brukt diskettstasjon for siste 2 årene er boot, men nå har man jo autoboot på windows cd'er og det tar ikke mer enn 5min å lage en hvilken som helst boot cd i nero f.eks. Diskettstasjon er bråkete og unødvendig, med mindre man ofte får disketter fra andre man må ha tilgang til. Dette har jeg løst ved å ha 1 pc i nettverket med diskettstasjon + at laptop'en har det (også i nettverket) Det at cdr/cdrw er mer tungvint enn diskett er jo bare tull. Overføringshastigheten er jo sinnsykt mye høyere og man bruker drag and drop som med disketter osv. Man kan jo til og med få tak i programmer som gjør at man kan bruke CDR/CDRW som harddisk. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Quote: tilstad skrev (2002-03-13 12:40):Men md'en kan vel egentlig ansees som en variant av floppyen kan det ikke det? nei, floppyen er magnetisk og MD'en er optisk. Hvis du åpner bekyttelsen på en MD ser du at det faktisk er en liten CD. Når det gjelder større eller mindere lagringsmedier som er kapslet inn (beskyttet i frakt) tror jeg de nye USB diskene (easyDisk o.l.) har stort potensiale. De kommer til å vokse i størrelse og synke i pris i tiden frammover. Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 shahin skriver: Jeg har ikke hatt diskettstajson i min pc på mange mange mnd, og jeg kommer aldri til å ha det igjen. Hva trenger man disketter til? De er jo dyrere enn CDR! (riktignok sony disketter, 4-6kr). Eneste jeg har brukt diskettstasjon for siste 2 årene er boot, men nå har man jo autoboot på windows cd'er og det tar ikke mer enn 5min å lage en hvilken som helst boot cd i nero f.eks. Diskettstasjon er bråkete og unødvendig, med mindre man ofte får disketter fra andre man må ha tilgang til. Dette har jeg løst ved å ha 1 pc i nettverket med diskettstasjon + at laptop'en har det (også i nettverket) Det at cdr/cdrw er mer tungvint enn diskett er jo bare tull. Overføringshastigheten er jo sinnsykt mye høyere og man bruker drag and drop som med disketter osv. Man kan jo til og med få tak i programmer som gjør at man kan bruke CDR/CDRW som harddisk. ------------------------------------------------- Jeg har stor int. av denne diskusjonen! Ser at du ikke bruker disk. Hvordan løser du oppgraderinger av bios? Brenner du filene på cd? Hvordan tar du backup av den eksisterende biosen? Hvordan lager man en bootbar cd til biosoppgradering? I W2K? Er det noen som vet hvordan man legger inn oppstartfiler på diskett i W2K? Og samtidig kan bruke den i Dos? Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Jeg har tenkt på noe... Dere alle vet CompactFlash-kort? Sånne som ofte blir brukt i digital-kameraer? Fås opp i 512MB, såvidt jeg vet... Uansett... Hadde ikke det vært mulighet for å kunne lagre vanlige filer på disse? Og fått interne stasjoner, i maskinen liksom, for lesning? IDE eller noe sånt? Okei, så koster kanskje et 16MB-kort over 150 kroner, og sånt, men det hadde jo vært en genial mulighet? De tar lite plass, og kunne ha blitt skrevet til som en diskett/CD? Lenke til kommentar
asad Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Ja, men hva er vitsen??Tar en floppy så utrolig mye plass at man bør bytte o ver til noe annet??Er det gammeldags å hga floppy nå?? Latterlig diskusjon... Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Floppy er dårlig teknologi. Dårlig medium. Treige, bråkete, tåler generelt lite... Idiotisk drive å måtte ha, men er nødvendig pga. drivere og bootdisks... (Ikke for alle, da! Men nesten!) Lenke til kommentar
50z Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 CompactFlash er et bra medium til å lagre filer på, man kan lagre filer og bilder omverandre, og det finnes interne/eksterne stasjoner å få kjøt til pc slik at man kan lese/skrive bilder og andre filer. har selv en slik stasjon innebygd på min bærbare ibm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå