Gå til innhold

Formatere Pen-drive

Anbefalte innlegg

jeg sitter her med en TwinMOSUSB2.0 256MB Pen-drive, og tenker på å formatere den.

hvilket filformat er det ideele?

programet som var med formaterer med FAT, mens i windows kan jeg formatere den i FAT, FAT32 og NTFS.

hva passer best på en 256MB Pen-drive?

FAT og FAT32 gir meg 255MB, mens NTFS gir meg 242MB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt FAT32.

Grunnen er at Ntfs bare fungerer på Win2k og WInXP og lese støtte til linux.Mens FAT32 fungerer til alt nyere enn Win95 sp2.

I tilleg har jeg hørt at Fat32 er raskest på alt under xx gb (et 2 sifrett tall). Uansett større en hva du har her, har dog ingen dokumentasjon på dette.

Fordelen med Ntfs er at de støtter blandt annet indexering og brukerbegrensinger, men det er kansje ikke hva du ønsker på en PenDrive.

Lenke til kommentar

les denne.

Trenger du ntfs på pendriven din så er det sikkert verdt det.(tenker på "sikkerhet" i NTFS).. Hvis ikke kjører du FAT. Skal du ha tilgang til pendriven din fra steinalderversjoner av windows og dos må du kjøre FAT (sålenge det kan drive en USB-enhet)... Du kommer garantert ikke til å merke forskjell på valg av filsystem, selv om du kjører den over USB2.0

Edit: litt påfyll i tekst.

Endret av hart
Lenke til kommentar

så ingen av filsystemene vil ha noe med overføringshastigheten å gjøre?

merker at den er ganske så treg når jeg kopierer over 36MB med chip-musikk :p (1600-1700 filer)

men på store filer... OJOJOJ går fort, har det noe med at disken må skrive en slags filliste eller noe i den duren?

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
så ingen av filsystemene vil ha noe med overføringshastigheten å gjøre?

merker at den er ganske så treg når jeg kopierer over 36MB med chip-musikk :p (1600-1700 filer)

men på store filer... OJOJOJ går fort, har det noe med at disken må skrive en slags filliste eller noe i den duren?

Det som skjer med alle de filsystemene jeg kjenner til er at det lages en index, en slags innholdliste ved starten på hardisken. Den inneholder den fysiske adressen (koordinatene) til hver fil og størrelsen. Så når du skal ha en fil så leser den innholdsregisteret fra disken (eller cachen) og beveger seg så til den fysiske delen av hardisken hvor filen ligger. Når du legger inn en fil så ser den i registeret hvor det er ledig plass, så skriver den til disken så registerer den plasering og størelse i registeret. Når du sletter en fil så slettes den faktisk ikke fra hardisken. Den slettes bare fra registeret, så registreres det fysiske området som ledig plass. Derfor kan man gjennoprette filer man nettop har slettet om man har de riktige verktøyene. Men etter en stund vil det fysiske området, siden det er registrert som ledig plass, ha blitt overskrevet med noe nytt. Og da er det veldig vanskelig å gjennomprette noe fornuftig. I noen filsystemer er det en grense på hvor stor dette indexen kan bli, og dermed også på hvor mange inviduelle filer man kan lagre på systemet.

Jeg regner med at filsystemene oppererer likt ved en flashdrive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...