Gå til innhold

ny side (enda en gang)

Anbefalte innlegg

Det er faktisk Georgia ;P

Another one to add to teh list of sins.... :devil:

Må si det ennå er uklart for meg hva UFC faktisk dreier seg om. Er det Times som er den store synden her, eller antikva-skrifter generelt?

Det siste støttes i alle fall ikke fra min side. Georgia er en svært lesbar skrift på skjerm, og fungerer bl.a. meget godt til overskrifter i kontrast til en tekst satt i en sans serif-skrift (f.eks. Trebuchet MS), eller til brødtekst generelt (med rikelig linjeavstand, selvsagt).

Impressive! What an Outstanding WORK!

Driiiit smoooth jobbet, likte ALT ved den sida. Keep it up man!

Er litt overrasket over en slik kommentar fra en så «grafisk» fyr som deg, men er enig i at dette er en vennlig side. Savner muligheten til å skalere skriften, dog.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er litt overrasket over en slik kommentar fra en så «grafisk» fyr som deg, men er enig i at dette er en vennlig side. Savner muligheten til å skalere skriften, dog.

Må jo gi folk lysten til å fortsette å designe da, begynner jeg å hakke på ubrukelige designere mister de antageligvis lysten til å fortsette. Noen ting er liksom greit å rette opp og veilede.

Synes den sida er kjempe flott som den er, hadde digget den med Trebuchet MS som font til sida på 13 px

Peesout!

Endret av tjcombo
Lenke til kommentar
Må jo gi folk lysten til å fortsette å designe da, begynner jeg å hakke på ubrukelige designere mister de antageligvis lysten til å fortsette.

Jeg synes det er litt uklart hva du mener med «ubrukelig», det er liksom blottet for alt håp. Kan en «ubrukelig» webdesigner bli «brukelig»? Er alle nybegynnere ubrukelige, eller er en ubrukelig webdesigner en som aldri vil nå noe høyere nivå enn nybegynnernivået?

Synes den sida er kjempe flott som den er, hadde digget den med Trebuchet MS som font til sida på 13 px

Men å angi skriftstørrelsen i piksler bør unngås, fordi det hindrer skalering i Internet Explorer (og skaleringen blir heller ikke så god som den kunne ha vært i Opera). Relative verdier gir derimot brukeren muligheten til å velge akkurat den skriftstørrelsen som fungerer best med vedkommendes skjermoppløsning, også «13 px» om han skulle ønske det.

Lenke til kommentar
Må jo gi folk lysten til å fortsette å designe da, begynner jeg å hakke på ubrukelige designere mister de antageligvis lysten til å fortsette.

Jeg synes det er litt uklart hva du mener med «ubrukelig», det er liksom blottet for alt håp. Kan en «ubrukelig» webdesigner bli «brukelig»? Er alle nybegynnere ubrukelige, eller er en ubrukelig webdesigner en som aldri vil nå noe høyere nivå enn nybegynnernivået?

Men å angi skriftstørrelsen i piksler bør unngås, fordi det hindrer skalering i Internet Explorer (og skaleringen blir heller ikke så god som den kunne ha vært i Opera). Relative verdier gir derimot brukeren muligheten til å velge akkurat den skriftstørrelsen som fungerer best med vedkommendes skjermoppløsning, også «13 px» om han skulle ønske det.

En ubrukelig designer er en som ikke kan design, han kan bli en brukelig designer NÅR han klarer å designe.

Jeg synes Trebuchet tar seg best ut i 13 px.

Endret av tjcombo
Lenke til kommentar

Poenget her må bli at sida er himmelsk (bokstavelig talt) og rett og slett ikke mye å plukke på i det hele tatt, utenom det som allerede er satt finger'n på. Hva er da galt med å vise at man er imponert? Synes det tjcombo sier er helt kurant, det gjelder å motivere folk :yes:, men dersom sida er _håpløs_ blir det bare løgnaktig å prøve å oppmuntre til å f.eks fortsette. Personen vil da oppleve å få positiv tilbakemeldning på noe som slettes ikke er positivt, og ender opp med å lage dårlige sider.

Lenke til kommentar
Poenget her må bli at sida er himmelsk (bokstavelig talt) og rett og slett ikke mye å plukke på i det hele tatt, utenom det som allerede er satt finger'n på. Hva er da galt med å vise at man er imponert? Synes det tjcombo sier er helt kurant, det gjelder å motivere folk :yes:, men dersom sida er _håpløs_ blir det bare løgnaktig å prøve å oppmuntre til å f.eks fortsette. Personen vil da oppleve å få positiv tilbakemeldning på noe som slettes ikke er positivt, og ender opp med å lage dårlige sider.

tja, ikke fullt slik jeg mente, om en person lager en dårlig side, så sier jeg ikke "AAAahhh jeg trykket ALT+F4 med engang jeg kom inn!!" (som enkelte her gjør) jeg sier da at det er en bra begynnelse og enkelte endring som skal gjøres...

Endret av tjcombo
Lenke til kommentar

tja, ikke fullt slik jeg mente, om en person lager en dårlig side, så sier jeg ikke "AAAahhh jeg trykket ALT+F4 med engang jeg kom inn!!" (som enkelte her gjør) jeg sier da at det er en bra begynnelse og enkelte endring som skal gjøres...

Nah, det var ikke AKKURAT det jeg mente heller da, ikke fullt så ekstremt. Man bør være noe ydmyk, men ikke FOR positiv. Det er som regel ALLTID et pluss, være det seg farger, fontvalg eller oppsett :)

EDIT: Formulerte meg muligens litt dårlig på den der ja :p

EDIT2: Og "alt+f4"-teknikken benyttes stort sett kun på ironisk vis, og spesiellt ved bruk av musikk (MIDI :angry: )

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
EDIT2: Og "alt+f4"-teknikken benyttes stort sett kun på ironisk vis, og spesiellt ved bruk av musikk (MIDI :angry: )

Ja riktig, jeg synes det er idiotisk og teit. Hvorfor kan dere heller ikke si:

Kjære venn, hvis du fjerner musikk/lyd fra din webside, så slepper vi vente på at siden skal bruke så lang tid på å loade, og det er mange andre ting som er negativt ved det også (forklare, bla bla bla bla.). :thumbup:

Lenke til kommentar
Sant nok... :) men "dere"? Så vidt jeg husker er ikke jeg den som er spesiellt triggerhappy med de rett ut frekke kommentarene. :ermm:

Anywaaays, vi er vel LITT off-topic nå? ;)

Movin' out.

nei nei Haltan, det var ikke rettet mot deg, bare slike ting som jeg mange ganger har lagt merke til :ermm:

But NOW! Back 2 Da tøpikk! :thumbs:

Endret av tjcombo
Lenke til kommentar
Må si det ennå er uklart for meg hva UFC faktisk dreier seg om. Er det Times som er den store synden her, eller antikva-skrifter generelt?

Det siste støttes i alle fall ikke fra min side. Georgia er en svært lesbar skrift på skjerm, og fungerer bl.a. meget godt til overskrifter i kontrast til en tekst satt i en sans serif-skrift (f.eks. Trebuchet MS), eller til brødtekst generelt (med rikelig linjeavstand, selvsagt).

Først av alt, UFC er bare for morro skyld, og var noe som startet pga alle side-previewsene med Times for en stund tilbake.

Om fonten er bra eller ikke, finnes det vel ikke akkurat et fasitsvar på. Om du (og dere andre) liker den, så er vel det bare vel og bra.

Selv synes jeg ikke det, og da blir det det samme som at vi er uenige om hvorvidt et maleri er pent eller ikke, eller om det passer inn på den veggen eller ikke.

Som sagt, du bør ikke ta det så alvorlig, noe jeg heller ikke har påpekt at du gjør. ;)

Lenke til kommentar
En ubrukelig designer er en som ikke kan design, han kan bli en brukelig designer NÅR han klarer å designe.

OK. Fint å få klargjort det.

Jeg synes Trebuchet tar seg best ut i 13 px.

Det er din mening (som nok også i en viss grad er influert av hvilken skjermoppløsning du bruker), men når relative verdier brukes kan de besøkende velge akkurat den skriftstørrelsen de liker best, og alle blir fornøyde.

Om fonten er bra eller ikke, finnes det vel ikke akkurat et fasitsvar på.

Nei, men enkelte retningslinjer fins, som hvorfor man bør unngå Verdana.

Om du (og dere andre) liker den, så er vel det bare vel og bra.

Selv synes jeg ikke det, og da blir det det samme som at vi er uenige om hvorvidt et maleri er pent eller ikke, eller om det passer inn på den veggen eller ikke.

Jeg er ikke helt enig i at webdesign kan sammenlignes med «kunst». Når man lager en webside, er man vel interessert i at designet skal falle i god jord hos så mange som mulig.

Som sagt, du bør ikke ta det så alvorlig, noe jeg heller ikke har påpekt at du gjør. ;)

Hva Times angår, er det svært mange som misliker denne skriften, skjønt mer av personlige enn tekniske grunner. Men det er jo også dem som fremmer typografisk tilrettelegging for Times New Roman.

Endret av ePsiLON47
Lenke til kommentar

Du epsi_ jeg trur du må være ekspert under webside mekking, la meg se hvordan sida di ser ut?

Ja riktig du har ikke. (Skaff deg en)

ikke prat formye takk...

Nå stikker jeg guys, take care!

EDIT: Uansett hvor mye du prater så kommer vi ikke til å tru at du er noe god... hvertfall ikke jeg.

Endret av tjcombo
Lenke til kommentar
Du epsi_ jeg trur du må være ekspert under webside mekking, la meg se hvordan sida di ser ut?

Ja riktig du har ikke. (Skaff deg en)

Det kommer!

ikke prat forye takk...

Det er (nesten) et fritt forum, og jeg prater så mye jeg vil.

EDIT: Uansett hvor mye du prater så kommer vi ikke til å tru at du er noe god... hvertfall ikke jeg.

Det er ikke derfor jeg prater.

Lenke til kommentar

Ai mye som skjer her

Har gjort om til å bruke % på font isteden for px, og lagt til en fontsize switcher :p

btw SirIce hvis du ser her igjen, kunne du tatt en titt på den koden til mp3 scriptet litt oppi topicen her?

-

flame on : :devil:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...