Gå til innhold

Aopen 1557 / Tundra 1557 / CL1557 erfaringer

freaker

Anbefalte innlegg

Unødvendig å bruke så mye energi på å "henge ut" folk, mener jeg, men det er nå så... :hmm:

Jeg kommer for min del til å gå for whitebox av den enkle grunn at de er de eneste, foreløpig i norge, som selger cl56.

Jeg var lenge inne på tanken om jeg skulle ha meg en 1557. Da var jeg innstilt på velge tundra, pga PSdata sitt gode navn og deres mulighet til å levere 1.7MHz cpu'er. Jeg hadde ingen mulighet til å konfigurere en 1557 med 1.7MHz, kun 1.5 og 1.6MHz, på Whitebox' hjemmeside. Hadde jeg fått tak i dem på tlf kunne jeg sikkert fått det til. -men hva var vitsen, tenkte jeg...

Men så kom nyheten om cl56! -og etter det har jeg fulgt med på hvordan leveringsdyktigheten til Whiteboks var på den maskinen. De slet lenge, men nå har de nettopp begynnt å levere, virker det som! -Og det er bra!

..så da gjenstår det for meg å vente på dothan....

Lykke til med valget! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, bær over med meg, jeg skal ha min første bærbare (glede seg)...

Skjermen er viktig - den må være TFT (er ikke alltid det står skrevet) med oppløsning 1400x1050 (tror ikke jeg trenger mer) og bra lysstyrke/synsvinkel (noen tips?)

Skal leke litt med photoshop og illustrator og gjerne videoredigering med tiden (mangler kamera foreløpig) men INGEN SPILLING. Nevner dette da det later til å være vesentlig for de fleste, og kanskje er jeg litt rar, men... :scared:

Så altså; veldig bra skjerm, og bra nok skjermkort til mitt bruk (går det forresten an å bytte skjermkort med tiden, hvis jeg får dilla på 3D design?)

Ellers vil jeg at den skal være stille og lett å bære. Ser prosessorene har mange navn - intels pentium-M er visst det beste(?) men det er så mange ting som heter nesten det samme, blir helt forvirret, jeg! Er også fint om den tåler litt - ikke at jeg skal slenge den i veggen, men skjermen må f.eks ikke bli skadet av tastene om den ligger klemt i en sekk.

Jeg kommer også til å bruke den en del til skriving, så fint om tastaturet er bra, men det er ikke det viktigste (men må være mulig å tilkoble eksternt tastatur ved mye skriving)

Den MÅ ikke ha DVD-brenner, men det må være mulig å koble til slike ting (brenner, scanner, printer, tastatur, mus) gjerne eldre utgaver (får låne scanner).

Har en Nikon Coolpix; hadde vært fint å kunne stappe minnekortet rett i maskinen, evt i en slags adapter for dette.

Går alt dette via usb2? Hva mer trenger jeg?

Fint om jeg kan koble den til TV'n også (se film på dvd, vise bilder)

Trådløse ting (mus) er fint, men hvis det koster mye ekstra er det ikke så farlig.

Sånn, da tror jeg at jeg har fått ned det viktigste, nå venter jeg bare i spenning på at noen konkretiserer det for meg.

NB! Kundeservice/garanti er viktig... (noen kommentarer til multicom?)

Den må kunne brukes til trådløst nettverk...

Og gjerne ikke koste mer enn ca 15K (gjerne mindre)

Har lagt inn innlegg på en annen tråd, men denne later til å være mer trafikkert, og jeg har sett litt på WB og Tundra. Har hørt at Green 551 er bra. Er det slik at alle disse maskinene lette å reparere/oppdatere, eller må de på 'spesialverksted' om det skjer noe en gang i fremtiden, og firmaet f.eks er konk?

Håper noen kan svare på noen av spørsmålene!

Mvh 'ferskingen'

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Tuppen: Jeg tror Dell i8600 vil være ideell for ditt bruk.

Intel® 855PM brikkesett

1.5 GHz Pentium-m

15.4" UltraSharp™ WSXGA+ (1680x1050)

512Mb 333MHz DDR RAM

128MB ATI® Mobility™ Radeon™ 9600 PRO TURBO

60GB Ultra DMA/ATA 100

8x DVD / 24x CD-RW COMBO

Intel® ProWireless 2200 802.11b/g mini-PCI trådløst LAN

15 812 kr

Litt over budsjett, men du kan kjøpe dårligere skjermkort.

Lenke til kommentar

Hm. Hva med maskinene dere diskuterer her - Aopen 1557 fra tundra el WB - er de beregnet mer for spill?

Noen erfaringer fra kjente merker kontra ukjente; er det lettere å oppdatere en Aopen-utgave enn en Fujitsu Siemens, Dell el HP?

Setter STOR pris på svarene, men må spørre mer... ;) Tror forresten ikke jeg har lyst på bredskjerm - liker å jobbe med bilder i portrettformat og liker ikke tanken på å 'miste høyde'...

natti natti :sleep:

Lenke til kommentar

Slik som "ståa" er her til meg, så spiller jeg heller på laptopen med tanke på ytelse.

Har ca 10k i 3dmark01 med den, mens min kjære stasjonær kun greier 7,8k. (1.4ghz athlon, 512 ram, gf4 ti4200)

Endret av Naits
Lenke til kommentar

har SMC router her og vil ha tråløst med Tundraen min og den AXIM X3i, hver for seg....

hva er å anbefale ? gi gjerne linker til slike "bokser"...

blir det slik: den kabelen jeg har baki Tundraen skal den inn i en boks? så blir det tråløst liksom?

Lenke til kommentar

Jeg fikk i dag min Whitebox cl1557 (etter 30 dager med venting og endeløse lovnader fra whitebox, men nok om det). Jeg har installert ATI driveren, men fargene er blasse og teksten er difus i alle oppløsningene på den medfølgende LCD-skjermen. Vet noen hva som kan være feil? En instilling i Windows? Dette er fryktelig irriterende...

Jeg har installert Windows 2000 og har hatt tre bærbare før denne uten å opplevd difus tekst. Jepp, jeg er dataingeniør så jeg har rimelig god peiling på PCer.

Lenke til kommentar
det skal stå på 1400X1050 høyest ppt på 96

Dødsbra! Alt annet en 1400x1050 er uklart ja :-). Måtte øke fontstørrelsen i windows til 120ppt så jeg slipper å lese tekst med forstørrelsesglass. Nå funger alt i Windows perfekt.

I Linux har jeg ikke klart å finne driver til ATI 9600 grafikkortet. Er det noen som har klart å fått det til å fungere i Linux?

Lenke til kommentar
det skal stå på 1400X1050 høyest ppt på 96

Dødsbra! Alt annet en 1400x1050 er uklart ja :-). Måtte øke fontstørrelsen i windows til 120ppt så jeg slipper å lese tekst med forstørrelsesglass. Nå funger alt i Windows perfekt.

I Linux har jeg ikke klart å finne driver til ATI 9600 grafikkortet. Er det noen som har klart å fått det til å fungere i Linux?

Dataingeniør sa du? :blush:

Lenke til kommentar

Å være dataingeniør er ikke automatisk ensbetydende med å være god på data... akkurat som det å ikke være det ikke er ensbetydende med at en ikke har peiling. Lang erfaring derimot, det er gull verdt, og aller best en kombinasjon...

Jeg for min del ville kanskje ikke skrytt av at jeg var dataingeniør i samme setning som jeg skriver at jeg sliter med å finne riktig oppløsning i windows... men så er jeg heller ikke dataingeniør da... ;)

Lenke til kommentar
Å være dataingeniør er ikke automatisk ensbetydende med å være god på data... akkurat som det å ikke være det ikke er ensbetydende med at en ikke har peiling. Lang erfaring derimot, det er gull verdt, og aller best en kombinasjon...

Jeg for min del ville kanskje ikke skrytt av at jeg var dataingeniør i samme setning som jeg skriver at jeg sliter med å finne riktig oppløsning i windows... men så er jeg heller ikke dataingeniør da... ;)

hehe, var noenlunde mitt poeng også :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...