Gå til innhold

RAM: CL2.5 eller CL3 ?

El Viking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har bestilt CL2.5 (PC3200) ram, og fått CL3 ...

Er det grunn til å føle seg misfornøyd, eller har nettbutikken vært snille?

Hvilken betydning har dette?

for all del KLAG... du har bestillt en vare og skal kunne FORVENTE at den varen du BESTILLTE skal være i samsvar med bestillingen...

Lenke til kommentar

Jada, er alltid høflig. Har best erfaring med det.

Er det noen som kan forklare forskjellen, slik at jeg skjønner hvorfor jeg skal klage?

Det kunne jo vært slik at de ved en feil/påskjønnelse hadde gitt meg noe bedre enn jeg hadde bestilt. Slik som en kamerat som bestilte 100 cd'er på en spindel og fikk 100 dvd-r istedet. :p

Og hvordan kan jeg sjekke hva slags RAM jeg egentlig har (Sisoft Sandra?), for på pakken står det CL2.5 og på klistremerket på selve RAM'en står det CL3. (Apacer forøvrig).

Lenke til kommentar

Jeg mener at du skulle prøve ordentlig modulene først. Dersom de går med CL2,5 eller til og med CL2,0 i praksis er det ingen grunn til å klage.

Hvs du alikevel skulle være misfornøgd så kan du alltids ta action...

Husk at RAM-moduler kan man være både heldig og uheldig med :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg mener at du skulle prøve ordentlig modulene først. Dersom de går med CL2,5 eller til og med CL2,0 i praksis er det ingen grunn til å klage.

Takker så mye for alle svar!

Nettopp... Og hvordan tester jeg disse brikkene om de "går ned til CL2.0" ?

Lenke til kommentar

Takker så mye for alle svar!

Nettopp... Og hvordan tester jeg disse brikkene om de "går ned til CL2.0" ?

Cas Latency (CL) er en betegnelse på responstid. Jo kortere responstid jo bedre ytelse. CL2,0 er best, CL2,5 er sånn middels og CL3,0 er dårligst på vanlige minnebrikker. Ytelseforskjellen mellom "best" og "dårligst" er ikke så veldig stor, men det er likevel et tankekors at de har sendt deg et dårligere produkt enn du har bestillt.

Jeg foreslår at du som tidligere nevnt tester brikkene. Det gjør du ved å gå inn i bios og på menyen "advanced chipsett settings" (eller noe i den duren) og stille Cas Latency til f.eks 2,5 først og teste om PC'n går stabilt (f.eks gjennom vanlig bruk et par dager eller kjøre en eller annen minnetest. CPU-stressing har liten hensikt når det er ram'en som skal testes) Dersom det går fint, prøv CL2,0. Hvis det går bra så har du faktisk fått bedre brikker enn du bestillte.

NB. Bedret responstid fører til dårligere overklokkingspotensiale på ram'en (max MHz), men altså bedre ytelse ved et visst antall MHz. (f.eks på orginal PC3200-hastighet, 200MHz)

Lenke til kommentar

Hvs du alikevel skulle være misfornøgd så kan du alltids ta action...

Husk at RAM-moduler kan man være både heldig og uheldig med :ermm:

Jeg mener du bør klage uansett!!!

Det er som å kjøpe en XP2600+ men få en 2500+ ... du klager selv om a) ytelsen er nesten lik og b)den kan klokkes til XP3000+

En tredje grunn: Timingsene er viktigere på AMD en INTEL

... om ikke mer får du rabatt.

BTW: Dersom de klarer å kjøre på CL 2.5 kan jo det bety at CL 2.5 brikken ville kanskje klart CL 2.0 ... ville uansett klaget og sett hva de tilbød som kompensasjon!

Lenke til kommentar

Supert, Simen1! Akkurat det svaret jeg var på jakt etter.

Dette skal testes. Hvis jeg finner ut at jeg er fornøyd uansett, kommer jeg ikke å klage på det, men kanskje sende dem en mail og fortelle hva som har skjedd. Men hvis jeg får det for meg at jeg virkelig trenger CL2.5 kommer jeg til å sende dem i retur. I en høflig tone.

Lenke til kommentar
klag, 2,5 cl og 3 cl er som forskjellen på et geforce4 ti 4600 og ti 4400, forskjellen er der, og er du pirkete (som mange her på forumet) burde du nok få en ny brikke. :green:

At han eventuelt klager på at han har fått CL3-minne istedet for CL2.5 er ikke å være pirkete. Dette er en klar mangel som bør påklages. Noe annet ville vært dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...