Gå til innhold

Er RAM'en min gåen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Mange av dere husker sikkert meg, og mitt kjære MSI K7T-Turbo2 hovedkort og resten av komponentene i maskina mi.

Vel, for å ta en kjapp oppsummering:

Jeg kjøpte nytt hovedkort og ny CPU for tre uker siden. Gikk FRA MSI K7T-Turbo til MSI K7T-Turbo2, og satte inn en helt ny AMD T-bird 1,4 GHz.

I tillegg består maskinen av ASUS V7100 64 mb GF2-skjermkort, WDC 60 GB, Brenner, DVD, Pinnacle TV-kort og et nettverkskort.

Jeg satte altså inn hovedkortet og CPU og koblet til all annen hardware, også harddisken som det lå XP inne på. Det funket ganske så fint en uke, helt til jeg tok turen til et LAN, og da gikk det meste galt. Maskina rebootet av seg selv i tide og utide, og jeg fikk beskjed om "System has recovered from a serious error" flere ganger. Vel, da prøvde jeg å formatere, men det endte med at både Win2k og WinXP var umulig å få lagt inn. Under installasjon fikk jeg alle slags meldinger "BAD_SYSTEM_CONFIG_INFO", "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" etc. etc.

Jeg tenkte at problemet kanskje kunne ligge i at det ble for lite strøm til maskinen, (hadde da 250 W PSU), og det er jo et kjent fenomen at det går skjøteledninger overalt på LAN, og at en strømkrets blir fordelt på ganske så mange. Vel, når jeg kom hjem til min egen lille strømkrets fikk jeg nemlig inn XP, men etter 4-5 dager fikk jeg ny blåskjerm når jeg bootet. "PAGE_FAULT_IN_NONEPAGED_AREA".

Vel, jeg kjøpte ny PSU (340 W), og la inn Win98, og det fungerte forsåvidt greit, men det hengte seg og rebootet et par ganger i timen, noe som er veeldig irriterende! Så da prøvde vi til med XP igjen, men nå er det umulig å få inn. Masser av blåskjermer og henging forskjellige steder i installasjonen.

Kjølingen skulle være mer enn god nok. (CPU 45 grader og HK 19 grader)

Så jeg lurer på om det er RAM'en som gjør maskina så ustabil? (512 MB Original SDRam)..

Anyone?

(Beklager lengden på dette, men jeg tenkte det var greit å samle alle opplysningene jeg hadde i ett innlegg...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den feilmeldingen du fikk: PAGE_FAULT_IN_NONEPAGED_AREA kan jo tyde på at det er noe galt med minnehåndteringen. Muligens er det RAMen, men det kan jo hende problemet oppstår når Windows tar ibruk swap-fil, og at det er noe galt med dataoverføringen fra disken.

Lenke til kommentar

Hei.

Har lignende problem. Får ikke installert noen operativsystem. En av feilmeldingene mine var også

"IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL". Prøvde å fjerne en av minnebrikkene, slik at jeg bare hadde 256MB ddr. Da jeg skrudde på maskinen igjen fikk jeg ikke kontakt med skjermen. Skjermen er helt svart, selv om maskinen tutrer og går. Har hatt problemer med dette helt siden jeg bygde maskinen i høst. Nå er jeg så forbannet at jeg kommer til å bestille nytt hovedkort og ny ram i løpet av dagen!

Lenke til kommentar

Kjørte memtest jeg, og antall feil har jeg sjelden sett maken til. Nå har ikke jeg noen peiling på memtest, og jeg avbrøt det etter 8 timer, da jeg måtte skru av PC'en..

Torfinns, gidder du ta en titt på hvordan skjermen min så ut etter 8 timer;

http://www.hybelzone.net/whore[PC]/114-1445_IMG.JPG

Og si hva du kan fortelle meg ut av dette? Memtest tester jo både CPU, HK og RAM.. Men både HK og CPU er helt nytt.. RAMen har vært med i tre maskiner..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...