Ekva Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Jeg har montert en hardisk til i marskinen, men hvordan bokstavsetter jeg denne ? Jeg finner disketten under system så det er tydelig at maskinen har funnet den, men ikke gitt den noen bokstav ! Jeg bruker Windows 98 SE hvis det har noen betydning ! Lenke til kommentar
pertm Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Du må først partionere disken til en eller flere partioner, deretter kan du formatere partionene og får de som bokstaver. I win98 kan du partionere med fdisk fra dos. Lenke til kommentar
Ekva Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 Du må først partionere disken til en eller flere partioner, deretter kan du formatere partionene og får de som bokstaver. I win98 kan du partionere med fdisk fra dos. Ok men la meg vinkle det på en annen måte; Jeg har montert en til hardisk i maskin min som da er en slave. Hva gjør jeg nå ? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Det er som pertm sier; du må formatere den. System finner den, men det er en disk uten partisjoner så den har ikke fått noen bokstav. Det er egentlig partisjonene som får bokstaver, ikke diskene. I win98 er det enklest å bruke bootdisketten og boot opp i dos og kjøre fdisk. Med fdisk kan du generere partisjoner og så kan du formatere dem. Når du så booter opp i windows igjenn vil partisjonen ha fått tildelt bokstver og være klar til bruk. Lenke til kommentar
Ekva Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 Det er som pertm sier; du må formatere den. System finner den, men det er en disk uten partisjoner så den har ikke fått noen bokstav. Det er egentlig partisjonene som får bokstaver, ikke diskene. I win98 er det enklest å bruke bootdisketten og boot opp i dos og kjøre fdisk. Med fdisk kan du generere partisjoner og så kan du formatere dem. Når du så booter opp i windows igjenn vil partisjonen ha fått tildelt bokstver og være klar til bruk. Høres så langt greit ut, men hvilke valg gjør jeg på fdisk ? Lenke til kommentar
Ekva Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 Nå har jeg klart å la disken få boksatv e: i dos men når jeg vil formatere den vill den ikke lese fra stasjonen.SKriver jeg dir vill den heller ikke lese ! Å hvis jeg gå inn på E: i utforsk får jeg beskjed om at den ikke virker ! Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 (endret) Høres merkelig ut. Hvilke feilmeldinger får du? Før du har formatert den så er det ingen vits i å prøve å bruke den på noen som helst måte. Endret 27. januar 2004 av MrVilla Lenke til kommentar
Xell Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 vær opmerksom på at når du booter på win98 disketten så genereres det en ramdisk. Alle partisjoner utenom a: c: og eventuelle cd-rom vil bli forsøvet en bokstav. Det kan høres ut som om du prøvde å formatere ram-disken. Se om du også har et f-drev etter booting med win98 disketten. Lenke til kommentar
Ekva Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 Feilmeldingen jeg får er I DOS: ugyldig medietype ved lesing fra E: I WINDOWS: enheten koblet til systemet er ikke tilgjengelig Lenke til kommentar
Xell Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 du kan ikke lese enheten før den er formatert. Etter at du har laget en eller flere partisjoner med fdisk avslutter du fdisk og finner ut hvilke bokstaver disse har, så står du på f.eks c: og kjører format e: Mediet eksisterer ikke før det er formatert og kan dermed ikke leses eller skrives. Lenke til kommentar
Ekva Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 vær opmerksom på at når du booter på win98 disketten så genereres det en ramdisk. Alle partisjoner utenom a: c: og eventuelle cd-rom vil bli forsøvet en bokstav. Det kan høres ut som om du prøvde å formatere ram-disken. Se om du også har et f-drev etter booting med win98 disketten. Det jeg har gjort er å få en bokstav E: og har bootet marskinen på den andre hardisken min ! c og d er bokstaven på hardisken jeg har og e: på den "nye" (det er en brukt hardisk !!!) Lenke til kommentar
Ekva Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 Høres merkelig ut. Hvilke feilmeldinger får du? Før du har formatert den så er det ingen vits i å prøve å bruke den på noen som helst måte. Feilmeldingen jeg får er I DOS: ugyldig medietype ved lesing fra E: I WINDOWS: enheten koblet til systemet er ikke tilgjengelig Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Ta og boot pc'en med en win98 boot diskett. Når pc'en er ferdig med å boote skal det stå følgende: a:\ skriv følgende : a:\format e: Lenke til kommentar
Ekva Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 TUSEN TAKK FOR ALLE RÅD OG NYTTIG INFO OG SPESIELT TAKK TIL STRONGBAD SOM FIKK SISTE STIKK !!! DA ER HD INSTALERT OG I FUNKSJON !!!!! mvh ELEND Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Det er alltid hyggelig å kunne være til hjelp Lenke til kommentar
Xell Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 LOL ja det var jo forsåvidt det vi andre også sa at du skulle gjøre Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 (endret) LOL ja det var jo forsåvidt det vi andre også sa at du skulle gjøre Ingen av dere nevnte at man faktisk må formater disken i fra oppstart disketten (a:\). Og der lå nok problemet, han prøvde sikkert å formatere i fra e:\ Endret 27. januar 2004 av StrongBad Lenke til kommentar
Xell Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Etter at du har laget en eller flere partisjoner med fdisk avslutter du fdisk og finner ut hvilke bokstaver disse har, så står du på f.eks c: og kjører format e: Neivel!?? Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Strongbad's forklaring var lettere å forstå, tror jeg. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Etter at du har laget en eller flere partisjoner med fdisk avslutter du fdisk og finner ut hvilke bokstaver disse har, så står du på f.eks c: og kjører format e: Neivel!?? ok, my bad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå