Melfacion Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Det første (og viktigste) trinnet i utviklingen av et nettsted er planleggingen, og jeg lurte på hvordan dere vanligvis gjør det? Hva tenker dere på først? kode eller design? Personlig liker jeg denne fremgangsmåten: - mappestruktur / filnavn - database - layout - kode - resterende design - innhold fordeler/ulemper med dette/andre metoder? (spør i php-delen fordi jeg neppe hadde fått fornuftige svar i webdesign delen, og det er egentlig koden jeg er interessert i nå. dessuten skal siden utvikles i php, og jeg tenkte det var lurt å lære av andres erfaringer før jeg setter i gang.) Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 jeg pleier å ha som punkt en: - finn html-templat på nett da har man gratis meny, css og layout. database er det samme hver gang, kode skal bare tilpasses templaten. til slutt innhold som du sier. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 jeg lager meg først en ide om hva siden/siten skal omhandle. så setter jeg med ned og tegner utkast til hvordan siden skal se ut. Med dette mener jeg hvordan forskjellige sider/mapper skal henge sammen. når jeg er ferdig med det tar jeg for meg databasen (hvis det skal være noen da..) -> finner ut hvilkene felter/tabeller som skal være med. etter det begynner jeg å tenke på design og begynner å programmere. er det noe jeg skal ha med av funksjonalitet som jeg ikke vet hvordan gjøres tar jegdet fortløpende. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Etter å ha funnet ut hva slags side det er snakk om begynner jeg å tegne en skisse over designet med papir og blyant, noterer litt om fargevalg o.l. Deretter lager jeg designet i Photoshop og begynner med kodingen -> Lager litt smågrafikk -> Koder litt -> Ferdig Lenke til kommentar
entotre Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Hva tenker dere på først?kode eller design? (...)spør i php-delen fordi jeg neppe hadde fått fornuftige svar i webdesign delen, og det er egentlig koden jeg er interessert i nå. (...) Jeg har erfart at kode og design ofte kan være avhengig av hverandre i ulik grad. Med det mener jeg at det kan være at du i utgangspunktet ønsker en viss funksjonalitet i kode/utplukk fra database o.s.v. og at du derfor må legge opp designet deretter - uten at det må bety et dårligere design. Vice versa kan det være at det er noen krav til design du MÅ følge, og derfor legge opp kodingen og presentasjon av data deretter. Uansett gjør du deg selv en STOR tjeneste ved å lage en ordentlig datamodell før du lager selve databasen, så slipper du å mikke for mye med det underveis. Jeg pleier også å gjøre som Loomy - tegne opp designet på papir. Da kan du også sette opp presentasjon av data fra en tenkt database, så kan det hende du fort oppdager endringer/elementer som må være med. En annen faktor er oppdragsgiver - hvis denne stadig kommer med endringer og lure idéer underveis oppstår mye ekstra-arbeid uansett. Derfor er det viktig å kartlegge så mye som mulig hva som skal være med på forhånd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå