Gå til innhold

digitalkamera med vidvinkel?

Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg et råd?

Er på utkikk etter et digitalkamera, hovedsaklig for å benytte i jobbsituasjonen(arkitekt), men har ikke helt klart å finne det rette kamera som har god vidvinkel, det må være minimum 28 mm – som egentlig er for snaut. Oppimot 16 mm er vel det jeg bør ha. Jeg har sett på Sonys nye DSC-f828 eller Canon EOS 300 D med separat optikk, og tenkt at disse kameraene bør kunne fungere fint i mange år ettersom de har super oppløsning og gir skarpe bilder samt har lyssterk optikk. Jeg vil trenge god oppløsning for å kunne lage store forstørrelser, så jeg kommer ikke til å renonsere på kvaliteten på kameraet og oppløsningen så lenge jeg ikke blir blakk.

Jeg kunne eventuelt kjøpe et kompaktkamera der man kan sette på en tilleggs vidvinkellinse, men vet ikke hvilke kamera som har slikt ekstrautstyr. Kan man f.eks kjøpe forsatser til Canons G5 eller tilsvarende kameraer?

Er det noen som har gode råd her?

--

Lars Riese

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

16 mm kan vel bli tøfft å få til. Du kan kjøpe en 300D med en 14 mm, men du må ta med cropfaktoren som gjør dette til en 22,4 mm. Linsa alene ligger på rundt 20.000,-

Olympus 5060 (6500,-) med vidvinkeladapter til 1500,- er vel et bedre valg. Da kommer du ned i 18,9 mm som burde holde. Du får tak i dette på bl.a. www.xd.no

Lenke til kommentar

Jeg sjekket xd.no og fant konverteringslinsene, det var vel det jeg lette etter.

Takker!

Da er det bare å finne et kamera som kan passe behovet- og kjøpe konverteringslinsa etterpå.

Er det noen av dere som har erfaring med Olympus 5060?

-

lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...