Gå til innhold

Hvilken Linux-distro?

Anbefalte innlegg

Gjør apt det samme som rpm??

Du mener «gjør dpkg det samme som rpm?». Og svaret er: ja. Apt er et system oppå der igjen, og er integrert i Debian. Akkurat som at Yum er et system oppå der igjen, og er integrert i Fedora. Synes ikke du skal komme med brede fordømmende påstander når du ikke vet noe om temaet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjør apt det samme som rpm??

Du mener «gjør dpkg det samme som rpm?». Og svaret er: ja. Apt er et system oppå der igjen, og er integrert i Debian. Akkurat som at Yum er et system oppå der igjen, og er integrert i Fedora. Synes ikke du skal komme med brede fordømmende påstander når du ikke vet noe om temaet.

Beklager mine "brede og fordømmende påstander" - jeg vet dog ikke når spørsmål begynte å kvalifisere som påstander...

Og jeg synes du skal lese resten av postene før du kommer med brede og fordømmende kommentarer.

Men la meg atter en gang få si at mitt intrykk er at apt er et mye mere integrert og brukt verktøy enn up2date. Når en ser installveiledninger for RH og debian er det soregel "last ned rpm og install" og "apt-get install pakke(evt. legg til xxx source)".

Men nå skal ikke jeg snakke mere om ting jeg ikke har peiling på - beklager om jeg støtte deg. Ja - jeg skulle skrevet up2date istedenfor rpm. Håper en dag du kan finne det mulig i ditt hjerte å tilgi meg

:ermm:

Endret av kattemat
Lenke til kommentar

Både up2date, apt4rpm og yum er forholdsvis nye systmer som først i det siste har begynnt å få litt utbredelse. Hvem av de som skal være "standard" er vel egentlig ikke helt avgjort selv om up2date ser ut som kanskje er valgt foreløpig. yum er forøvrig forbanna treg. De kunne faktisk trenge litt bedre ytelse alle sammen når jeg tenker meg om..

Lenke til kommentar

får å seile avgårde OT:

jeg skrev at jeg reagerte på at man til stadighet bruker pakkemanager som argument for en distro. når du så formulerer deg småsarkastisk, "gjør apt det samme som rpm?", så blir det naturlig nok flere poster om emnet :)

"bruk gentoo, bare å skrive emerge pakke så har man alt man trenger"

"bruk debian, bare å apt-get'e det du trenger"

etc.. etc...

alle distroer har dette, det som er mye mer interessant for en nybegynner, er f.eks om installasjonen kan ta seg av alt av drivere han trenger til hardware støtte, eller om han må kompilere kjernemoduler fra dag 0, eller om installasjonen kan sette opp X.

Lenke til kommentar

På en såpass treig maskin, burde vel Gentoo kunne presse mest utav hardwaren. Her er jo alt kompilert og optimalisert. Vil ta en stund å emerge X da, men det skal da kun gjøres en gang. Har selv en Mini-ITX maskin med Gentoo og Freevo, og det funker fett :thumbs:

Portage/emerge er jo et genialt "pakkesystem"... Enkelt men tidkrevende!

Dionysos :devil:

Endret av DionysosDale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...