god_online Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 God morgen! Jeg har en antikk (Pentium 166MHz/128MB RAM/8GB HD)-PC som jeg ønsker å gjøre om til en ren MP3-server og trenger litt hjelp til å velge hvilken Linux-distro som egner seg best til dette. Har nemlig gått meg vill i distro-******... og håper at noen/en eller annen Guru kan hjelpe meg.... Jeg har følgende krav: - Minimalistisk installasjon (som følge av ovenstående specs) - Minimalistisk GUI (dvs. KDE/GNOME utelukket) - Driverstøtte for SB-kompatibelt lydkort - MP3/WMA/OGG-støtte - Fungere i et Windows-nettverk På forhånd, takk for svar! Mvh. Jon Erik Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Om du har noe erfaring med GNU/Linux foreslår jeg debian. Her kan du få en megetminimalistisk install - men om du skal bruke X(hva skal du med det på en server??) så blir jo ting ikke så minimalt lengre. Men fluxbox bør kunne kjøre greit på den boksen. SB støtte er ingen problem. ogg/mp3/osv. fikser mplayer. Windows kompabilitet i nettverk fikser du evt. med samba. Om du skal bruke boksen til å spille av lyd, ikke bare serve filene, så foreslår jeg et eller annet web-frontend for dette ala glirnath: http://glirnath.sourceforge.net/ lykke til! Lenke til kommentar
god_online Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 Takker for utmerket svar, kattemat! Grunnen til behovet for X er først&fremst at brukeren av denne boksen er vant til Mac OS 8.x.... Når det gjelder server-delen, er dette ikke det mest prekære (mest for min egen nysgjerrighet/interesse sin del). Det viktigste er at han skal kunne spille av musikk via lydkortet og kunne klare å betjene dette selv. Har såvidt vært borti Debian tidligere, og likte spes. godt apt-get, men såvidt jeg husker var det kun KDE/GNOME GUI installert som standard, noe som vil bli litt tungt for denne boksen å kjøre. Synes forøvrig den frontend'en du nevnte så interessant ut. Har forøvrig nettopp lastet ned Slackware, som jeg også tenkte jeg skulle gjøre et forsøk med.... Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Har såvidt vært borti Debian tidligere, og likte spes. godt apt-get, men såvidt jeg husker var det kun KDE/GNOME GUI installert som standard, noe som vil bli litt tungt for denne boksen å kjøre. Men så bruk apt til å installere noe annet da 'apt-get install fluxbox' eller noe. Har forøvrig nettopp lastet ned Slackware, som jeg også tenkte jeg skulle gjøre et forsøk med.... Kondolerer. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 jeg forstår ikke folk som bruker pakke-manager (norsk-engelsk?) som argument for en distro. alle distroer kommer med en pakke-manager som gjør samma jobben. etter hvert begynner alle pakke-managere å komme til alle distroer også. Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 (endret) jeg forstår ikke folk som bruker pakke-manager (norsk-engelsk?) som argument for en distro. alle distroer kommer med en pakke-manager som gjør samma jobben. etter hvert begynner alle pakke-managere å komme til alle distroer også. Gjør apt det samme som rpm?? Gjør apt det samme som installpkg?? edit: Gidder ikke starte en offtopic krangel om dette Til trådstarter. Debian installerer ikke mere enn du vil selv. Gjør en minimal install og legg til xfree86 og fluxbox og andre ting du trenger etterpå. Endret 27. januar 2004 av kattemat Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Den maskinen er bedre enn desktoppen min... Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 kattemat: uten å starte en krangel - rpm skal ikke gjøre det samme som apt, like lite som dbpk skal gjøre det samme som apt. det er up2date som er packagemanager'en som gjør det samme som apt. emerge og urpmi og yum gjør ellers også stort sett det samme. ta det i ny tråd hvis du mener noe mer. Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 kattemat: uten å starte en krangel - rpm skal ikke gjøre det samme som apt, like lite som dbpk skal gjøre det samme som apt. det er up2date som er packagemanager'en som gjør det samme som apt. emerge og urpmi og yum gjør ellers også stort sett det samme. ta det i ny tråd hvis du mener noe mer. Skal ikke si mere på dette utover denne: Helt enig ang. rpm. Men om en ser på pakkebehandlingsverktøy som en helhet og tar med dpkg/apt og rpm/up2date mener den ene er bedre enn den andre. Rpm er fin nok den men mine erfaringer med up2date er meget dårlige - men meget mulig det mye bedre i nyere versjoner. Grunnen til at jeg satte opp apt mot f.eks. rpm er at apt så lenge har vært en integrert del av hva en oppfatter som pakkebehandlingen i debian. Har intrykk av at up2date ikke benyttes like hyppig av RH brukere. Men jeg inrømmer gjerne at det blir feil å sette apt mot rpm. Har også testet apt-get på RH men der var det ikke akkurat de beste repositoriene - så det var ingen videre suksess synes jeg. up2date har alltid kommet inn i div. avhengighetsløkker og annet skit(ok - det har skjedd meg med apt også) på de få boksene jeg har testet det på(ved full upgrade). Så min erfaring er iallfall at den ene har funket mye bedre enn den andre for meg installpkg vs. dpkg er dog en annen historie - men nå er vel swaret svaret Men for å sørge for at det ikke blir flere poster - jeg tror på deg og regner med at up2date er like bra som apt i nyere RH distroer. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Men for å sørge for at det ikke blir flere poster - jeg tror på deg og regner med at up2date er like bra som apt i nyere RH distroer. Er ikke min erfaring, up2date kræsjer for ett godt ord i grafisk modus, gjerne i CLI også. møkk. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Hva med freevo over debian? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 up2date suger. så er det sagt. apt-rpm er en fin ting, og freshrpm's har gode repositorier (dog ikke så gode som debian). skru på nightly yum update så er systemet ditt i nyeste versjon Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Hva med freevo over debian? Skal du bare spille musikk så synes jeg freevo er helt bra ja Flott forslag fra ahreb - selv om du ikke kan gjøre stort annet da om du bare installerer mplayer og freevo (kan se film og høre musikk ) - det du får er et deeeilig design og en pc selv far kan opperere (For jeg antar alle mødrene allerede kan Linux) Lenke til kommentar
god_online Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 Takker for alle svar! Lurer på en ting til (muligens litt off-topic), men er det noen som vet hvordan jeg skal få Debian til å gjenkjenne min SiI 3112 S-ATA kontroller? Har lastet ned ny Linux Kernel 2.6.1 fra kernel.org, etter å ha sjekket på Silicon Image sine sider og funnet ut at de kun har en pre-kompilert kjerne for Red Hat og SUSE. Og, hvor stor forskjell er det egentlig på de forskjellige distro'ene sine implementeringer av kjerne osv...? Håper jeg klarer å gjøre meg forstått her, siden dette ikke er min sterkeste side (har hittil vært Microsoft-mann - for å banne litt i kirken) Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Takker for alle svar! Lurer på en ting til (muligens litt off-topic), men er det noen som vet hvordan jeg skal få Debian til å gjenkjenne min SiI 3112 S-ATA kontroller? Har lastet ned ny Linux Kernel 2.6.1 fra kernel.org, etter å ha sjekket på Silicon Image sine sider og funnet ut at de kun har en pre-kompilert kjerne for Red Hat og SUSE. Og, hvor stor forskjell er det egentlig på de forskjellige distro'ene sine implementeringer av kjerne osv...? Håper jeg klarer å gjøre meg forstått her, siden dette ikke er min sterkeste side (har hittil vært Microsoft-mann - for å banne litt i kirken) De fleste på dette forumet bruker Windows vil jeg tro. Er bare den harde kjernen som er 100% linux (iallfall på hjemmefront, er vanskeligere å kontrollere skole og det offentlige) ;) Ellers, du mener at de som laget S-ATA kontrolleren har laget propitære drivere for Kernlene til RH og SuSE? De mener nok bare at de vet det funker i RH og SuSE - de har ikke testet andre. Men du bør nok forklare litt mer om dette driver-greiene for at iallfall jeg skal skjønne hva som skjer Lenke til kommentar
god_online Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 Dette er fra Silicon Image sine sider: SiI3x12A: Serial ATA (SATA) Linux IDE DriverPre-compiled Linux kernels with driver support for the SiI3x12A SATA controller chip can be found on the Linux ATA development site: http://kernel.org/. You must use a kernel version of 2.4.18-14 or later to have SATA support for the SiI3x12. The open source Linux driver should be on the CD for the Linux distribution you have if your version already uses a kernel version later than 2.4.18-14. Comments/Special Instructions: For those who are not experienced Linux users, please be aware that you do not patch drivers into Linux the same way you patch drivers into Windows. You do not download a new driver patch and click install. When there is a new driver, you must recompile a new version of the kernel. This is just how Linux operates and is why you see a long list of all the kernel versions on http://kernel.org/. If you are not experienced with installing a new Linux kernel, we recommend that you consult with the appropriate documentation or have an experienced Linux user perform this update for you. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Ah, du skal ha SATA støtte i den der ja Bare pass på at du velger å kompilere inn rett SATA driver du - Var en fin sak den der teksten Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 De fleste på dette forumet bruker Windows vil jeg tro. Er bare den harde kjernen som er 100% linux (iallfall på hjemmefront, er vanskeligere å kontrollere skole og det offentlige) ;) Kult, da er jeg med i den harde kjernen Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 De fleste på dette forumet bruker Windows vil jeg tro. Er bare den harde kjernen som er 100% linux (iallfall på hjemmefront, er vanskeligere å kontrollere skole og det offentlige) ;) Kult, da er jeg med i den harde kjernen Jeg og! Tviler egentlig litt på at de fleste her bruker windows. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Jeg ville nok gått for en freevo-løsning. Fluxbox og xmms kunne jo også vært noe. Forøvrig så kjører nok de fleste på hele forumet Windows, men dem bryr vi jo oss ikke stort om Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå