Gå til innhold

Deling av filer i Windows XP


Anbefalte innlegg

Skal dele filer på lokalnettet, men ønsker ikke at alle på nettet skal kunne lese disse filene. Dette var en smal sak i både win95, 98, Me og windows 2000 -men i XP får jeg ikke til dette. Når jeg deler en katalog er det ikke mulig å sette passord på delingen -og dermed har alle på lokalnettet tilgang til filene :sad:

 

Er det noen som har en løsning på dette, eller er XP dårligere enn alle de andre på dette området?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Andree skrev (2002-03-13 03:09):

Skal dele filer på lokalnettet, men ønsker ikke at alle på nettet skal kunne lese disse filene. Dette var en smal sak i både win95, 98, Me og windows 2000 -men i XP får jeg ikke til dette. Når jeg deler en katalog er det ikke mulig å sette passord på delingen -og dermed har alle på lokalnettet tilgang til filene :sad:


Er det noen som har en løsning på dette, eller er XP dårligere enn alle de andre på dette området?


XP er ikke dårligere enn andre os på dette området.

I likhet med 2000 foregår deling på brukernivå.

Som standard er xp satt opp med simple filesharing, dvs at når du deler ei fil/mappe vil alle få tilgang.

For å sette bedre restriksjoner må du skru av simple filesharing.

Åpne my computer, tools - folder options - view, og helt nederst kan du skru av dette.

Husk at hvis du enabler guest uten passord vill alle få tilgang til filer som har ""everyone full control" hvis du ikke har satt ntfs permissions

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Quote:


On 2002-03-14 15:27, borre skrev:

Quote:


On 2002-03-14 15:02, AMDfan skrev:

Finner ikke den knappen.... Har så lyst på, eller trenger d... :smile:


 

Har du Windows XP Home?

Tror ikke Home har muligheten...

 

 

finner den ikke jeg heller...

har forresten winxp pro norsk!

Lenke til kommentar

Hei håper dette er til noe hjelp...hehe...ikke tro at jeg tror du er grønn, men posten min bare ble slik den ble :smile:

 

Hvis du skal ha passord på mappene må du lage bruker kontoer.

eks:

Step by step Guide :smile:

1: "start(menyen)-settings-controlpanel-administrative tools-computer managment".

2: I computer managment: system tools-local users and groups-users

3: Her har du en guest account(kan lage andre). Properties på den og slå av "account is disablet", Properties en gang til og sett passord!

4: Nå kan du ta vekk everyone fra share premissions på mappa di og velge en annen user eks. guest med passord!

 

Håper du ble litt klokere i alle fall :smile:

 

Lykketil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...