Gå til innhold

konfigurering av php + apache

Anbefalte innlegg

jeg har støtt på et lite problem som jeg håper noen her kanskje kan hjelpe meg med. er usikker på om jeg bør legge ut denne posten her eller i Programvare -> Linux men jeg tar sjansen på at det går greit her.

har innstalert Suse 9 hvor jeg får med Apache 2 med bla php. driver med litt oppdatering av hjemmesiden min lokalt på maskinen min hjemme og har til min store forskrekkelse funnet ut at det ikke fungerer å få en side med variabler (feks index.php?test=true).

noen som vet hvilkene konfigureringer som må gjøres for at dette skal fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at du er vant med at register_globals=on. Det var standard i tidligere versjoner av PHP og gjorde at variabler som ble sendt til scriptet vha GET, POST og COOKIES ble satt i det lokale "scope"t. Dette kan medføre usikre programmer (ie du har en variabel $filnavn i scriptet og noen legger til ?filnavn=/etc/passwd i urlen)

Siden register_globals=off som standard i den nye versjonen så har du to valg

1) Vit hvor variablene dine kommer ifra og bruk superglobalene $_GET, $_POST og $_COOKIE (anbefales)

2) Sett register_globals=on i php.ini

(Hvis du oppgraderte fra en skikkelig gammel versjon og har brukt $HTTP_GET_VARS så må du bytte det om til $_GET)

Lenke til kommentar

virker som det er litt sikrere å bruke superglobalene, så jeg skal hoppe over på dem regner jeg med...

du nevner under punkt 1 at jeg skal vite hvor variablene kommer fra.. noen lett måte å sjekke hvilken side/nettsted folk kommer fra når de besøker en side...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...