Gå til innhold

Xp innstalasjon,men hvordan?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nå skaffet meg windows Xp, noe jeg skal legge inn. Har win 2000 innstalert nå. Når jeg putter inn cd`en får jeg beskjed om at jeg kan upgrade eller innstalere på en clean partisjon. Jeg fant ut at jeg ikke klarte å boote fra cd`en. Det beste hadde vel vært om jeg fikk formatert hardisken og så lagt inn xp. Føler at det kan bli en del tull om jeg legger xp oppå win 2000. Hva skal jeg gjøre her? Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Under oppstarten kan du gå inn i BIOS på hovedkortet ditt å sette hvilke stasjoner som skal boote først, og sette cd-rom før harddisk. Nå skal du kunne boote fra cd-rommen din.

I installasjonsprogrammet til XP får du valget hvilken partisjon/harddisk du vil installere XP på. Vet ikke om du har partisjonert opp harddisken din, men jeg vil anbefale deg å installere en helt ren kopi av XP på en egen partisjon med NTFS filsystem.

For XP er 8GB en godt egnet partisjonsstørrelse.

Håper det var til hjelp.

Lenke til kommentar

"For XP er 8GB en godt egnet partisjonsstørrelse."

Kan du fortelle meg hvorfor det er en godt egnet partisjonsstørrelse? Har nemligen hørt det av flere, uten at jeg har skjønt det. Selv har jeg delt min Seagate Barracuda IV 60 GB i to:

C - 19,5 GB

D - 36,3 GB

Obs! Ble jo bare 55,8 GB det, men litt svinn tåler en :grin:

Partisjonenen på maskinen min ser ut til å funke, men kanskje det er en ide å reorganisere? Hva sier du?

Lenke til kommentar

Oppunder 8 GiB er en "ideel" partisjons-størrelse hvis man bruker Fat32 med tanke på default cluster-størrelse. Med NTFS er det ikke noe å tenke på.

8 GiB (+- noen) er også en grei partisjons-størrelse for XP, fordi da har man plass til OS (ca. 1-2 GiB) og en god del programmer.

Lenke til kommentar

Okei.

I og med at jeg gjører NTFS så er det ikke noe vits i å reorganisere.

Men er det noe ytelsesforskjeller på FAT32 og NTFS? Har forstått det slik at NTFS er mere stabilt filsystem, sikrere enn FAT32.

Nei, nå går jeg og legger meg :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-13 01:40, Pingo68 skrev:

C - 19,5 GB

D - 36,3 GB

Obs! Ble jo bare 55,8 GB det, men litt svinn tåler en
:grin:

Det er ikke noe "svinn". Det er bare det at harddisk-produsentene regner korrekt!

1 GB = 1 gigabyte = 1 x 1000 megabyte

1 MB = 1 megabyte = 1 x 1000 kilobyte

Din 60 GB er egentlig 60 * (1000*1000*1000)/(1024*1024*1024) = 55,88 GiB.

Når man omtaler størrelse på filer eller størrelse på minne, bør man bruke SI-enheter (les link i sig).

Lenke til kommentar

Det er skrevet ganske mye om NTFS vs Fat32 her på forumet. Det er bare å ta et søk, så finner du informasjonen du ønsker.

Jeg anbefaler NTFS på alle partisjoner som du absolutt ikke har behov for å nå ifra Windows 9x.

Lenke til kommentar

8gig for xp er passe d!

Man trenger som regel ikke mere enn 8gig til xp!

Xp i seg selv tar vel rundt 1 gig på hd!

Å da har du jo igjen nok plass til å legge inn diverse progs!

På ene 40gig hd har jeg delt inn i 3 partisjoner!

Jeg synes det er greiest å ha sånn max 20 gig på hver partisjon!

har du en på 60gig så kan du ha 8 gig på C:

så får du ca 25 gig på fks D: og E:!

Lenke til kommentar

Takk for bra svar: Jeg satt opp i Bios at 1 boot er Cd romen. Da jeg stappet i cd`en ble den bare stående på Boot from atapi eller noe. Trykket jeg på enter restartet bare maskinen. Tok jeg så ut cd`en gikk alt som normalt. Det er tydligvis ikke noe boot på cd`en!! Hva skal jeg da gjøre. Har helst lyst til å innstalere Xp på en ren Hd. Formatert!

Lenke til kommentar

Quote:

Pingo68 skrev (2002-03-13 01:50):

Okei.

I og med at jeg gjører NTFS så er det ikke noe vits i å reorganisere.

Men er det noe ytelsesforskjeller på FAT32 og NTFS? Har forstått det slik at NTFS er mere stabilt filsystem, sikrere enn FAT32.

En stor grunn til å ikke ha alt for stor partisjon til OS*et er jo at før aller siden vil du reinnstallere. Og gjerne formatere partisjonen og da er det jo greit at man ikke har samlet opp altfor mye på denne.

Blir litt slit om man skal begynne å flytte på 15 GB med data først..

-Miniguru

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...