Gå til innhold

hardisken booter ikke...

Anbefalte innlegg

hmm ja jeg fikk tak i en gamel pentium3 maskin som jeg tenkte og bruke som arbeids pc. han som ahdde den før meg hadde 3 partisjoner og kjørte win 98. jeg ville ha en partisjon og win 2k så jeg satte inn cden slettet alle partisjonene og lagede en ny så formaterte jeg den (NTFS) og innstalerte win 2k maskinen rebota (når den var ferdig med første del) og her starter det nå fortsetter jo innstalasjoen fra hardisken men den ville ikke boote. jeg skjønte ikke driten men prøvde og innstaler win 2k en gang til men dene gange med fat.. når jeg kom til samme sted som sist fikk jeg mldingen NDRL ( el noe sånt husker ikke helt hva det stod) missing. press a key to restart.

NOen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener sikkert "NTLDR". Dette skjer når du prøver å boote fra en partisjon som ikke er tilgjengelig av en eller annen grunn.

- Installerte du fra windows eller fra boot-up?

- Er harddisken der i BIOS?

- Er harddisken vanlige IDE eller koblet til en egen kontroller?

-Stigma

Lenke til kommentar
Du mener sikkert "NTLDR". Dette skjer når du prøver å boote fra en partisjon som ikke er tilgjengelig av en eller annen grunn.

- Installerte du fra windows eller fra boot-up?

- Er harddisken der i BIOS?

- Er harddisken vanlige IDE eller koblet til en egen kontroller?

-Stigma

1. Ja, han repartisjonerte og formaterte med NTFS. Ergo Win98 er "long gone" og han innstallerte dirkete fra CD'n og ikke fra Win98.

2. Ja, disken må finnes i dos. Ellers ville ikke "NTLDR missing" -meldingen ha dukket opp.

3. Den står neppe på en egen kontroller. Da ville han fått opp feilmeldingen om at det ikke er noen harddisk i maskina før valget om repartisjonering og formatering.

Jeg tror jeg ville kjørt en scandisk på harddisken med en annen maskin og annen ATA-kabel før jeg fortsatte. Deretter ville jeg har prøvd ATA-kabelen i en annen maskin med andre disker på endene. Da får du sjekket om de to tingene i hvertfall er i orden. Jeg tipper at feilkilden er en av disse, uten å utelukke at det også kan være noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...