Gå til innhold

Stor prosjekt i PHP


Anbefalte innlegg

Jeg har en drøm.. :blush:

Ett online rollespill gjennom PHP og HTML..

 

Jeg har kikket litt rundt på nettet en stund nå, og har funnet ut at dette kunne være en god idè :)

 

Det vil da ikke være ett spill med grafisk brukergrensesnitt, grunnet dette vil bli vanskelig i PHP.. :roll:

 

Jeg har selv en god del erfaring med PHP, XHTML, CSS og MySQL, men med bare meg alene vil dette bli utrolig vanskelig, såpass har jeg skjønnt.

 

Jeg poster derfor her, i håp om å få svar fra personer som syntes dette høres ut som en god idè, og som kanskje vil være med på dette prosjektet.

Jeg trenger jo alt fra PHP scriptere til noen som kan lage historien.. (Og litt grafikk her og der er jo ikke å forakte.. :p )

(Hvis du syntes dette er en forferdelig dårlig idè, kan du alltids svare på denne posten og gi meg dine synspunkter. Konstruktiv kritikk tas imot med takk :) )

 

Grunnet det blir ett gratis spill kan jeg ikke betale noen, men, man kan se på dette som en utfordring, slik jeg gjør.

Blir det ferdig en gang, kan det jo også brukes som ett slags kompetanse bevis. :p

 

Som nevnt, er dette en drøm fra min side..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjempe god ide! jeg skulle lage et sånt spill for ikke så lenge siden men fant ut at det var alt for mye jobb for meg alene og kompetansen min er ikke så stor at det gjør noe :/

 

Grunnen til at jeg skulle gjøre det var å lære meg php+mysql bedre, men som sagt så ble det for mye så det ble med ideén og bittelitt koding som forlengst er forsvunnet..

 

Bare se på norwegianmafia, det som gjør det populært er at det er enkelt og veldig "nåtid" som gjør det ekstra interesant.

Lenke til kommentar

Har lekt med tanken flere ganger.

Men som de fleste andre så har jeg innsett at det er for mye å gjøre selv, med mindre du har tenkt å bruke lang tid på det.

Hvis dette er seriøst så er jeg interessert i å delta om noen uker, forutsatt at jeg får siviltjeneste som jeg har søkt og kommer meg vekk fra militæret og dets ingen mulighet for internett.

Ønsker å lage et spill for å bli bedre på php og lære.

Fortell litt om hvilke ideer du har om det så det blir lettere å se hva du helt konkret ønsker.

Lenke til kommentar

Det er seriøst, ja..

 

Litt idèer rundt det:

 

Ang. gameplay vil jo dette være mye tekstbasert, grunnet det er PHP det er snakk om.

Jeg tenkte med dette da f.eks. en konsoll der man kan chatte og skrive kommandoer for forskjellige ting (eks: gå, se rundt seg, plukke opp gjenstander o.l.).

I tillegg leker jeg med tanken på at flere spillere er i samme verden, og ikke bare at en spiller løper rundt alene og banker creeps.

 

Historie messig har jeg ikke tenkt ut noe enda, så den posten er helt åpen for innspill.

 

Jeg håper du fikk ett litt bedre innblikk i hva jeg har tenkt på her, og håper du er interessert.

 

Spillet er fortsatt bare på tankestadiet, så alle forslag tas i betraktning.

De overnevnte punktene er bare idèer, og kan fint endres på ved bedre forslag.

Lenke til kommentar

Hvis jeg finner en AD&D-bok så skal jeg sette opp tabeller/funksjoner for beregning av skade/initiativ/osv.

 

Noen andre tanker om dette:

 

Reise fra sted til sted og vandring i byer ol. er rimelig greit, problemet blir nok å lage et godt kamp-ui. Det er viktig for alle spillerene å ha orden på hvor alt er (monstre, mistede våpen, bevistløse venner osv). Her så kan man snekre sammen noe grafikk med GD el.l. Nøyaktig hvordan det skal se ut

 

Når man setter opp en verden og et lag med spillere finner ut at de skal spille en verden så må man ha egne variabler for hvert lag. Det kan bli veldig mye data etterhvert, og en veldig stor database (= tregt). Noen som har noe tanker om hvordan dette skal behandles?? Kan selvfølgelig legge alle relevante data i en session, men da kan serveren gå veldig tom for minne veldig fort.

 

Hvordan skal formatet for verdenene være? Det som kjennetegner en god rpg er at man kan gå over alt (nesten) og gjøre hva som helst (innen for den gjeldende verdens fysiske lover). Hvordan ser dere for dere designen av en slik verden? Kart må man selvsagt ha for hele verdenen, og en for hver by hvor man kan peke og klikke kanskje (image maps?)

 

Hvor fort går tiden? Realtime er selvsagt utelukket, så da må man beregne avstander og BOB (beast of burden)...

 

Det beste er vel å sette opp en TO-DO-liste så kan folk gjøre det de kan og sende inn sine bidrag. Men pass på å definere standarder for kodingen slik at det blir enklere å lese hverandre sin kode (Hvordan skal variabler/funksjoner se ut osv).

 

Håper dette har vært litt til hjelp. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...