Gå til innhold

Stativ til Monopod

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en monopod, men innser at den blir litt i det mest ustabile laget når jeg skal ta bilder med litt høy lukkertid.

Derfor spør jeg: Noen som har ide om hvordan en kan lage et lite "stativ" til en monopod? The cheap-ass way... En tripod som er litt høy, må en jo betale en arm + rævva si for ... (i følge mitt budsjett).. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ein grunn til at fotografar svergar til skikkelege stativ ;) Eg har aldri høyrt om eit slikt støttestativ som du ser for deg.

Men eg kom på noko som kanskje kan fungera... Slå ei reim rundt livet, og bruk den til å halda stativet i spenn. Litt avhengig av kor lang lukkartid du brukar, men det hjelper sikkert litt.

Lenke til kommentar
Håper du tuller...  :p

Nei. Kvifor håpar du det?

Det bare hørtes ut som om du mener monopod er en dårlig erstatning for en tripod.. Men det er jo ikke det, en monopod er et bedre alternativ enn ikke å ha et stativ i det hele tatt. Hvis tripoden er for stor og tung å dra med seg, eller hvis det ikke er plass der du skal fotografere. Du har sikkert sett bilde av fotografene på store sportsbegivenheter, der de står tett i tett med 3 og 400mm objektivene sine. Ikke mye plass til stativ der...

Endret av medi8or
Lenke til kommentar

stapp den i buksa! eller i det minste mellom beltet og buksa. det gjör ikke nytten paa veldig lange lukkertider, men er mye bedre enn aa haandholde stativet

du kan ogsaa finne en myr eller et sted med blöt mark hvor du kan stappe monoen ned. neppe noe heftigere stativ enn moder jord...

johan

Lenke til kommentar
Det bare hørtes ut som om du mener monopod er en dårlig erstatning for en tripod..

Ja.

Men det er jo ikke det, en monopod er et bedre alternativ enn ikke å ha et stativ i det hele tatt.

Ja. Ingen motsetnad der, vel?

På en måte motsetning i bruksområde. Ved lange lukkertider er tripod best, men hvis du bare trenger støtte/bevegelighet/fremkommelighet/osv. er monopod lekkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...