objorkum Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Har stående to servere som kjører Samba. Har firewall på begge to. Har åpnet port 137:139 TCP og samme UDP. Fildelingen funker, men problemet er at maskinene ikke kommer opp på nettverket i Windows! Kan ikke bruke \\server01 men må bruke \\ip.adresse eller \\server01.domene. Det rare er at det funker i Linux. I /etc/fstab har jeg bare mount på //server01/mappe. Er det windows sin "samba" klient som ikke godtar firewall når den skal se etter maskiner eller hva? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Har stående to servere som kjører Samba. Har firewall på begge to. Har åpnet port 137:139 TCP og samme UDP. Fildelingen funker, men problemet er at maskinene ikke kommer opp på nettverket i Windows! Kan ikke bruke \\server01 men må bruke \\ip.adresse eller \\server01.domene. Det rare er at det funker i Linux. I /etc/fstab har jeg bare mount på //server01/mappe. Er det windows sin "samba" klient som ikke godtar firewall når den skal se etter maskiner eller hva? Har hatt akkurat samme problem, Linux kommer rett inn på en samba-share mens windows er møkktreig til å "oppdage" maskiner. Vet ikke om det er broadcast-pakker som brukes som windows somler med eller hva. Please enlighten me... Har du på 'client for microsoft networks' på det aktuelle NIC'et? Du kjører ikke tilfeldigvis en firewall av noe slag på windows-maskinen også? Da blir det fort krøll. Har bla opplevd maskiner med den innebygde WinXP firewallen som ikke oppdager samba-shares. Prøv isåfall å disable firewallen eller bruk en annen mer fleksibel firewall. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2004 Neida. Ingen firewall på Windows maskinen. Du sier Windows er treig, men poenget her er at Windows ikke oppdager maskinene i det hele tatt. Jeg vet at NetBIOS ikke kan routes (slik at NetBIOS navn kan komme gjennom en router) så da kommer de vel ikke gjennom firewallen heller. Ikke noe stort problem da jeg i Windows bare mounter nettdiskene med \\servernavn.domene (kjører DNS). Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Jeg vet at NetBIOS ikke kan routes (slik at NetBIOS navn kan komme gjennom en router) så da kommer de vel ikke gjennom firewallen heller. Det skal gå an å få det gjennom iptables. Jeg kjører en samba-server her og den går greit å aksessere fra wintendo. Bruker noe slikt i iptables: iptables -i eth0 -A INPUT -p udp -s $trusted --dport 137:138 -j ACCEPT iptables -i eth0 -A INPUT -p tcp -s $trusted --dport 139 -j ACCEPT iptables -i eth0 -A INPUT -p tcp -s $trusted --dport 445 -j ACCEPT iptables -i eth0 -A INPUT -p udp -s $trusted --dport 445 -j ACCEPT $trusted er selvsagt bare en variabel som er definert lenger oppe, og kan sløyfes. Dere har samme workgroup-navn? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2004 Jeg bruker SuSE sin firewall. Uansett, ser du har en port jeg ikke har, 445. Prøver den jeg! Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2004 Port 445 TCP gjorde susen Du trenger den ikke UDP... Port 137 og 138 UDP, port 139 TCP og port 445 TCP. Takker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå