Gå til innhold

Testmetodikk ved høyttaler- og lydkorttester.

Anbefalte innlegg

Testmetodikk ved høyttaler- og lydkorttester.

Vi i Hardware.no ønsker å lage best mulig tester(!). I den forbindelse lurer vi på hva dere som lesere har av innspill til tester av ulike lydprodukter. Vi har lest tilbakemeldingene fra de tidligere testene, men kommenterer ikke alt her, da ville den første posten i tråden blitt alt for lang og ingen ville giddet lese den. Vi får heller diskutere det lenger ut i tråden.

Testing av høyttalere

Vi har anskaffet et Audigy 2 ZS for å teste høyttalersett og hodetelefoner.

Når det gjelder referanseanlegg så har vi ikke noe slikt. Det vi kan prøve å gjøre er å koble testene sammen i større grad, men da blir nødvendigvis de første testene preget av at man ikke har noe konkret å sammenligne dem med. På sikt vil dette likevel kunne gi et greit grunnlag for en sammenligning.

Ellers kommer vi trolig til å fortsette på den måten vi har holdt på til nå.

Testing av lydkort

De subjektive testene:

Det er mange måter å teste lydkort på. I den forbindelse ønsker vi innspill fra våre lesere. Vi regner med at det er mange meninger der ute på hvorledes man bør teste lydkort. I første omgang lurer vi på om vi skal bruke headsett for å teste kvaliteten og et enkelt 5.1 for å teste surroundlyden. Feilkilder vil her være at man kan gå glipp av de inntrykkene et godt 5.1 anlegg kan gi.

Videre kan vi bruke hjemmeanlegget til undertegnede. Dette vil trolig gi det beste resultatet, men har også sine feilkilder og ulemper.

De objektive testene:

Etter samletestene kom det noen kommentarer angående bruk av Audio Rightmark. Det ble hevdet at man må bruke et profesjonelt lydkort dersom man vil ha korrekte resultater. Dette er etter vår mening bare til en viss grad riktig. Det stemmer at man får best resultat dersom man måler lyden eksternt med et bra kort. Problemet er at dette koster mye penger. Den billigste måten å gjøre dette på er at kobler sammen utgangen på lydkortet med inngangen på det samme kortet. Dette er en enkel og grei metode som bakmennene til Audio Rightmark selv mener er grei. Et bra kort vil alltid få bra resultater.

Det vi ønsker er å få til best mulig tester med de ressurser vi har tilgjengelig. Vi har ikke ubegrenset med penger, så enkelt er det.

Kreative og konstruktive innspill ønskes.

Jeg kommer ikke til å bo foran datamaskinen min utover kvelden og natten, så svar kommer ikke nødvendigvis med en gang.

---

Rolf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er rimelig vanskelig å teste lydkort subjektivt på en rettferdig måte... Jeg vil tro det er enklere å høre forskjeller ved å bruke hodetelefoner, men man bør iallefall ha et fast knippe sanger som man virkelig kjenner ut og inn.

Blindtesting er også noe man bør vurdere.

Jeg har ikke peiling på audio rightmark, men vil ikke resultatet bli litt feil hvis inngangen på kortet er søppel i forhold til utgangen?

Lenke til kommentar
Det er rimelig vanskelig å teste lydkort subjektivt på en rettferdig måte... Jeg vil tro det er enklere å høre forskjeller ved å bruke hodetelefoner, men man bør iallefall ha et fast knippe sanger som man virkelig kjenner ut og inn.

Blindtesting er også noe man bør vurdere.

Jeg har ikke peiling på audio rightmark, men vil ikke resultatet bli litt feil hvis inngangen på kortet er søppel i forhold til utgangen?

Ja det er vanskelig å teste lydkort subjektivt på en rettferdig måte. Jeg har liggende et par Beyerdynamic DT250 som kan brukes.

Vi har nå fått en fast knippe sanger som undertegnede bruker, disse tør jeg påstå er ganske varierte.

Blindtesting er vurdert, det er bare så vanskelig å få til å praksis. Men vi kan prøve å bli flinkere til nettopp det.

Stemmer det angående Audio Rightmark, resultatene er avhengig av et gjennomført bra kort. Så får man ta resultatene med det i bakhodet.

---

Rolf

Lenke til kommentar

Dobbelt blind er det beste for subjektive tester. Bestem dere for en referanse dere tror er mest mulig representativt for oss brukere (romstørrelse, avstand fra bakvegg, plassering av sub etc). Ta litt tid med hvert system for å justere sub/sat balanse og kanskje litt plassering av sub.

Jeg anbefaler å bruke et rimelig multi-out program. Spill deretter inn korte musikksnutter (10-25s) av musikk dere kjenner og som er relevant for pcbruk. Doble disse opp i et fler-spors musikkprogram ala cooledit og rut hvert spor til en separat utgang. Prøv å ha "tilfeldig" routing mellom hvert sport og fysiske høyttalere slik at tester ikke vet hvilken rekkefølge han får høre i.

Pass også på at høyttalere er kritisk for plassering, og en annen høyttaler på sida kan påvirke ytelsen til en høyttaler. JEg tror kanskje pc høyttalere er så små at dette uansett ikke er kritisk.

Tester av max output kunne kanskje også vært interessant.

mvh

Knut Inge

Lenke til kommentar
... masse lurt...

Takk for nyttig informasjon. Vi skal se litt nøyere på det.

Når det gjelder plassering av høyttalere og ymse justeringer er dette allerede noe som blir gjort. Det har bare ikke kommet skikkelig frem. Jeg skal nevne det ved første og beste anledning.

Max output er absolutt vurdert. Vi er på utkikk etter en måler som er billig og som kan måle fra omtrent 10dB eller noe. Det er jo greit å kunne bruke den til kabinetter og slikt også. Dersom noen vet om et sted som har slike, så skrik ut. De fra Clas og Eltek passer ikke helt for oss.

Ellers har vi begynt å bruke flere personer i lyttepanelet.

---

Rolf

Lenke til kommentar

Hvis man har en litt bedre mikrofon enn en multimedia-mikrofon til kr 29,- på Spaceworld, kan man med fordel bruke WinMLS til å teste høyttalere (og evt. annet audioustyr). Da kan man få frekvens-responsen direkte ut.

Denne mikrofonen burde holde i lange bane til dette bruket. Men man trenger Phantom Power (+48V) da...

Lenke til kommentar

Jeg er veldig glad i lyd selv, og vil foreslå følgende fremgangsmåte:

lag et sett med testlyd, 10-20 spor i både CD, og HighQuality.mp3 Bruk helst originale CD. Og pass på å ha god spredning i musikk type, personlig hører jeg alltid på minst ett spor fra Enya når jeg tester elektronikk, stor dynamikk....

Uansett..

Test lydkortet på et godt 5.1/2.1 STUE-anlegg, der kun volumkontrollen skal brukes for å justere lyden, har dere rene effektforstekere av god kvalitet tilgjengelig er dette det beste.

Test høyttalere på det samme anlegget, men nå med cd/dvd spiller som signalkilde, alt. 5.1 utgang på forsterker der cd/dvd ikke har nok tilkoplingsmulighet

kombiner deretter lydkort/høytalere for å høre på samspillet mellom dem.

På denne måten tror jeg dere kan teste på en slik måte at det ikke er selve testobjektet som begrenser mest i lydbildet, samt at høyttalere som passer godt med et lydkort ikke nødvendigvis passer like godt med et annet.

Kjøp "Lyd og bilde" og liknende blader, på narvesen, så skjønner dere etter kort tid hva jeg mener, har dere muligheten til å stikke innom Rolf`s nede ved østbanehallen, så forklar deres misjon, så er jeg helt sikker på at dere får en enorm demonstrasjon av virkelig kvalitetslyd, dermed vet dere bedre vilket ideal dere leter etter. Ikke det at jeg tror dere kommer i nærheten med en PC, men da har dere en formening om hvor lista ligger.

Utarbeid en rutine for test, skala for vurdering o.l.

He he... håper jeg hjalp mer enn jeg rotet nå da. :blush:

Lenke til kommentar

Moskus: Takk for tipset, vi skal titte litt nærmere på den løsningen. Jeg regnet med at det burde være mulig å måle lyden på den måten. Så får vi bare se nærmere på det.

Cid: Vi har allerede en slik test-cd. Ellers er jo løsningen du skisserer bra den, men den er kostbar. Vi er smertelig klar over hvordan dette kan gjøres på best måte, men den løsningen blir nok for ressurskrevende. Det er jo en kjent sak at enkelte komponenter passer bedre sammen enn andre. Et alternativ er å finne en mellomløsning. Et annet moment er jo hva slags løsning som vil være mest aktuell for leserene. Hva er den typiske arbeissituasjonen for et lydkort?

Jeg har ikke noe problem med å skjønne hva du mener allerede på nåværende tidspunkt. Jeg har i en årrekke frekventert ymse Hifi-sjapper og abonnert på lyd og bilde. Skulle jeg brukt slike referanser ville jo alt som var av pc-høyttalere blitt slaktet nord og ned.

Uansett, takk for tilbakemeldinger og forslag. Vi blir vel nødt til å grave oss ned i tankeboksen snart (skal bare skrive ferdig en test...)

---

Rolf

Lenke til kommentar

Misforstå meg rett, Jeg ville bare ikke at testpanelet skulle tro at dette var noen form for referanselyd!

Og.... jeg mente videre at hvis signalen fra lydkortet ble kjørt gjennom et helt vanlig komponentanlegg, så er det lydkortet som begrenser, og omvendt, hvis du forer høyttaler systemets inngang med ditto signaler fra CD\DVD spiller, så er det høyttalerene med forsterker som begrenser prestasjonen. Trenger ikke å være dyre greiene, forsterker 2000.- CD spiller 2000.- høyttalere 2000.- Noe jeg regner med at minst en av dere har fra før. Alt dette er komponenter som ikke vil farge lyden like mye som dataelektronikk, og gir dere muligheten til å vurdere testobjektet med minst mulig forstyrrelser fra resten av PC`n.

Håper det var oppklarende, mente ikke dere skulle sammenligne med krell og JM-labs. :no:

Lenke til kommentar
Ja det er vanskelig å teste lydkort subjektivt på en rettferdig måte. Jeg har liggende et par Beyerdynamic DT250 som kan brukes.

Hodetelefoner er helt klart å foretrekke når man tester lydkort. Om man bruker vanlige høyttalere er det velig lett at ting forandrer seg(rommets akustikk, høyttaler plassering, hodets plassering i forhold til høyttalere osv..)

Beyerdynamic DT250 er gode hodetelefoner, men husk at de har en impedans på 80(finnes også i 250) ohm. Dette blir alt for mye for mange lydkort, og derfor bør en egen hodetelefonforsterker anvendes.

Lenke til kommentar

Cid: Joda, jeg skjønte godt hva du mente. Det er absolutt en måte å gjøre det på. Når det gjelder høyttalere vil vi nok i første omgang holde oss til testkortet vårt. Så får vi heller se etterhvert. Testmetoden for lydkort kan heller ha mer for seg.

knutinh: Takker, skal se nærmere på de greiene der.

Smale: Jeg heller nok litt mot hodetelefoner selv. Du nevner mange viktige momenter. Et annet moment som også er viktig for oss er at det er lettere å flytte på et par hodetelefoner enn et komplett hjemmekinoanlegg.

Noen som kjenner til B-tech? Jeg mener å huske at det var et jalla-merke for noen år siden. Andre forslag til hodetelefonforsterkere?

Vi jobber for tiden med å utarbeide rutiner for testing av lydprodukter, så får vi se hvor det ender.

Endret av RBW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...