Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WLan ap/bridge, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke avstander snakker vi her? Hva slags PCer? Har noen av dem allerede kort innebygd? Hvis det er relativt kort avstand og ingen av dem har kort, så kan du velge hva som helst egentlig.

Min anbefaling vil være 3COM sin 802.11G serie. Billig og bra.

-KJ

Lenke til kommentar

Forutsatt at avstandene ikke er alt for lange, så anbefaler jeg 3COM sine kort i samme kategori. Disse finnes både som PCMCIA for bærbare, USB for både stasjonær og bærbar, samt PCI for stasjonære.

Hvis maskinene du får har innebygget skal disse greit koble opp mot GWen.

Som du sikkert skjønner så er ikke 3COM det beste valget når det gjelder lengre avstander ;) Skal du ha så lang rekkevidde som mulig er en hacket ASUS WL-500G valget, eller en Linksys GW. Aberet med begge disse er pris og tilgang. Linksysen tror jeg MPX har et par stk. av, mens ASUS ikke kommer på lager hos noen av de butikkene jeg bruker på en god stund.

-KJ

Lenke til kommentar

Ikke for lang betyr ikke det samme som kort. ;)

Anbefaler ikke noe mye mer enn ca. 15 til 20 meter hvis det er en del vegger og styr. Er det snakk om mye åpne rom med tynne vegger kan du vel strekke den opp i 30. Men med en gang du viser den en murvegg / et murgolv, så sliter den.

-KJ

Lenke til kommentar

Her i huset brukes denne som accesspoint http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=16&s=pl, den er stabil og fin og har et greit webinterface, kommer også i 54mbits. Ulempen er at den er litt stor, tpye 2-3 cm bredere enn de fleste andre dupeditter av denne typen.

Det er til enhver tid to maskiner koblet til den via Wlan, de bruker http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=12&s=pl

Den ene er ca 10 meter fra switchen, igjennom to vegger. Den andre ca 20 meter fra også igjennom to vegger. Uten kryptering har begge har en grei stabil connection men den som er lengs borte kan til tider begynne å fuske om man flytter på adapteren. Med kryptering sliter de begge med å holde connection og hastighet, men hvem trenger egentlig krytering? :D. Jeg har ikke målt den reelle lan hastigheten siden de bare brukes til å dele en internettlinje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...