Lars_Olav_N Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Jeg har installert 128 MB ekstra PC100 SDRAM på min game PII 400 Mhz, men det kommer opp at jeg kun har 196 MB.. Er det normalt at det skal være sånn eller er det noe galt med ramen? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Kan hende at hovedkortet ikkje støtter meir enn 196MB Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Er begge ensidige brikker ? Lenke til kommentar
Lars_Olav_N Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2004 Nei, den ene er ensidig og den andre er tosidig.... Det må være likt på begge for at det skal virke eller? Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Jeg har installert 128 MB ekstra PC100 SDRAM på min game PII 400 Mhz, men det kommer opp at jeg kun har 196 MB.. Er det normalt at det skal være sånn eller er det noe galt med ramen? Har du delt skjermkort minne? da tar skjermkortet en del av rammen. Lenke til kommentar
ostepopp Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 (endret) 100% sikker på at det ikke er en 64Mb brikke? Hvis ikke kan det jo hende som nevnt over at hovedkortet ikke støtter mer. edit: vet du hvilket hovedkort du har? Endret 26. januar 2004 av ostepopp Lenke til kommentar
Lars_Olav_N Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2004 Ja, er 100% sikker på at det ikke er 64 MB... Det er en gammel IBM aptiva maskin, ikke sikker på hva slags hovedkort som sitter i den, men det er hvertfall det som fulgte med... Skjermkortet sto det VGA RIVA 128 på. Samcki, du vet ikke om det bruker delt minne? Det er ikke "on board" men et veldig billig sikkert ettersom det fulgte med. Er det noen mulighet til å sjekke om det bruker minne? Og hvis det er slik får jeg da utnyttelse for de siste 64 MB eller blir de bare "stjelt" uten at det blir noen særlig effekt av det? Ellers takk for god og kjapp respons, jeg er ny her i kveld så det var en positiv erfaring. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 (endret) Er bombesikker på at den nye du satt i har brikker på begge sidene? I så fall har du problemet ditt rett der Husker ikke hvorfor det var sånn akkurat nå, tror ufo gav en innføring i det der for en liten stund sia. Men Single sided minne har mye større sjangse for å funke i gamle maskiner enn double sided. edit: hvorfor glemte jeg å nevne at den double sided brikka blir registrert som 64MB ram fordi den av en eller annen grunn bare leser minnebrikkene på den ene sia? Endret 26. januar 2004 av LoS Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Jeg har installert 128 MB ekstra PC100 SDRAM på min game PII 400 Mhz, men det kommer opp at jeg kun har 196 MB.. Er det normalt at det skal være sånn eller er det noe galt med ramen? Dette er et ganske vanlig problem. Særlig med Intel i440BX chipsettet som du tydeligvis har. Problemet er ikke ram'en men chipsettet. Det oppdager nemlig ikke ram som er av for høy "tetthet". Altså for mange MB per fysisk brikke på ram-modulen. Chipsettet oppdager kun halvparten av en brikke med dobbelt så høy "tetthet" som det maksimale. Dermed oppdages hele den ene ram-modulen din (gammel 128 MiB med riktig "tetthet") men bare halve den andre brikka, 64 av 128 MiB (ny ram med dobbelt så høy "tetthet" som max) 128 MiB + 64 MiB = 192 MiB (= 196608 kiB). Problemet er altså chipsettet, men siden det fører veldig mye med seg å skifte chipsett (nytt HK, CPU, kjøler, PSU, etc) så er den enkleste kuren å få tak i gammel ram med riktig "tetthet". Det selges ofte spesifisert som "BX-kompatibel" SD-ram og koster ofte litt mer. Merkostnaden kommer av at de er dyrere å produsere siden de ikke kan bruke nye ram-moduler som er laget på moderne prosesser (130 nm). Hvis de kunne brukt de nye "tetthetene" så kunne faktisk minnemodul-produsentene nøyd seg med 1 stk 1024 Mibit brikke på hele modulen. Altså kun en sort "brikke" på hele den grønne DIMM-modulen. Lenke til kommentar
stigen1 Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 (endret) Er du sikker på at du hadde 128 i minne før du satt i den nye? Er det kun to slotter? Har hatt en Aptiva P3 450 selv. Endret 26. januar 2004 av stigen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Skjermkortet sto det VGA RIVA 128 på. Samcki, du vet ikke om det bruker delt minne? Det er ikke "on board" men et veldig billig sikkert ettersom det fulgte med. Er det noen mulighet til å sjekke om det bruker minne? Og hvis det er slik får jeg da utnyttelse for de siste 64 MB eller blir de bare "stjelt" uten at det blir noen særlig effekt av det? Standalone grafikkort bruker aldri delt minne med system-minnet. Dette må i såfall implementeres i bios siden bios og chipsett uansett ruter alle minneressurser til CPU'en. BTW. TNT-kort hadde normalt 8-16 MB minne og det ser du sansynligvis like etter du slår på PC'n. Bare se på teksten som står øverst på skjermen før bios tar over styringen av skjerm-utgangen og viser det bildet der det står "detecting IDE devices" og sånn. Se forresten på svaret mitt litt lengre opp her. Jeg er 99% sikker på at det er dette som er problemet (komaptibiliteten mellom chipsett og ram) Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Se forresten på svaret mitt litt lengre opp her. Jeg er 99% sikker på at det er dette som er problemet (komaptibiliteten mellom chipsett og ram) Er vel ikke uten grunn at Komplett merker noen RAM-typer som ikke kompatible med BX-kort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå