AMD_Bruker Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Hei Satt og lekte meg med en AMD Duron 1,6Ghz CPU i går, og satte opp FSB til 166 Mhz (skal stå på 133). Har kjørt diverse benschmark -prog. og har oppnådd 20% ytelsesøkning på CPU og RAM. CPU temp. er ifølge MBM5 i underkant av 50 grader (47-49). Tror dere CPU'en tåler dette i lengden, eller burde jeg gå ned noen hakk ?? Ønsker ikke å ødelegge CPU'en ennå, da den bare har vært i bruk en ukes tid. mvh Lenke til kommentar
tbend Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 den er jo ikke spesielt varm så.... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Det der går nok helt fint i årevis.. (Så vidt jeg kan se så har du ikke økt spenningen på den heller? Da er det nok en virkelig "safe-bet") Lenke til kommentar
AMD_Bruker Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2004 Har ikke rørt noe utenom FSB'en Synes bare at å kjøre denne på 2Ghz høres høyt ut mvh Lenke til kommentar
LEFZE^ Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 hva er FSB? og hvordan skifte? lurer (har 1 gammel P4 1,6) kan tenke meg at det er i bios instilllingene under CPU Lenke til kommentar
AMD_Bruker Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2004 FSB = Front Side Bus Jeg stiller det under Frequence/Voltage Control Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Har ikke rørt noe utenom FSB'en Synes bare at å kjøre denne på 2Ghz høres høyt ut Det er ikke høyt i det hele tatt. Husk at denne duronen egentlig var laget som en Athlon XP (Tbred-B med 256 kB L2 cache) og at ca 95% av disse kjører med orginal spenning på 1,60V på 2,2GHz. De resterende 5%'ene får enten en lavere multiplier og blir solgt som XP 2000+ (1666MHz) eller så får de også slått av halve L2-cachen slik at de kan selges som duron'er (f.eks 1,6 eller 1,8GHz). Men husk også at om AMD kun lagde duron'er og lavere klokkede Athlon XP'er av 5% av alle Tbred-kjernene så ville de sittet igjen med et enormt lager med raskere merkede Athlon XP'er som de ikke får solgt samt at de ikke kunne levert så mange duron'er som markedet etterspørr. Dermed klokker de ned og selger mange fullt operative raske Athlon XP'er som duron. (Bedre å selge de billig enn å sitte igjen med et stort usalgbart lager av Athlon XP'er). Duron 1,4, 1,6 og 1,8 selger faktisk veldig bra og dermed er sjansen for at den er en fullt operativ rask Athlon XP faktisk ganske god. Jeg har lest en drøss vellykkede historier på nett der folk har klokket duron 1,6 opp til 2,2-2,4 GHz med orginal spenning eller litt høyere spenning og til og med klart å slå på den avslåtte L2 cachen også. Det er faktisk langt mellom de som har oppdaget at den ekstra påslåtte L2 cachen eller den høyere klokkefrekvensen har laget problemer. Lenke til kommentar
AMD_Bruker Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2004 Linker hadde vært greit Høres ut som et røverkjøp til 350,- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå