Gå til innhold

Buss hastigheter

Nénmacil

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på dette med buss hastigheter på AMD Opteron prosessorene. Kan hende dette gjelder for Athlon 64/64-FX også.. Men i hvertfall. Er det slik at den interne buss hastigheten er på 2x 400 MHz (effektivt 800 MHz)? og den eksterne på 2x 200 MHz (effektivt 400 MHz DDR)?. Dersom dette er feil håper jeg noen kan forklare dette litt grundigere. Fant egentlig ikke noe svar da jeg letet på internett eller ved å bruke søke funksjonen i forumet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opteron har integrert minnekontroller som kommuniserer direkte med minnet på full hastighet, og den har støtte for opptil DDR400 REG minne, samt ECC og ChipKill uten å gå videre inn på dette her. Ettersom minnekontrolleren er integrert så betyr det også veldig lave minneforsinkelser sammenlignet med FSB-arkitekturer som istedet har minnekontrolleren på brikkesettet (f.eks. Athlon XP og P4).

Opteron støtter opp til 3 dediserte 16-bits full dupleks HyperTransport-linker på 800MHz som brukes for kommunikasjon mellom CPU og resten av systemet, der hver av disse har en total båndbredde på 6.4GB/s.

Hvor raskt man faktisk kan kjøre disse HyperTransport-linkene er også avhengig av hvilket brikkesett man bruker, der nForce 150 bare støtter opp til 600MHz, VIA KT800 støtter opp til 800MHz mens AMD-8000 faktisk støtter opp til 1000MHz.

Da Opteron offisielt kun støtter HyperTransport-linker på 800MHz så blir det kanskje som overklokking å regne å kjøre dem på 1000MHz, men jeg kjører selv på dette på mitt Tyan Thunder K8W-hovedkort (m/AMD-8000 brikkesett) og det fungerer glimrende :)

For mer om Opteron og HyperTransport så les dette:

http://www.extremetech.com/article2/0,3973,1156822,00.asp

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...