Gå til innhold

For erfarne Tv-ut brukere

RauRau

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lagt merke til at flere har problemer med TV-ut tingen:

Har er noe jeg lurer på

Jeg har endelig koblet meg til Tv-en gjennom en S-vhs kabel og lurer på følgende.

Jeg plages av blå horisontale striper under fil innspilling (divx) hvordan kvitter jeg meg av disse?

Driverne til Nvidia tillot meg ikke å stille frekvensen på Tven til 100 Hz. Kan dette hjelpe mot de blå stripene?

Kabelen er av ok kvalitet men er 10 meter lang. Har dette noe å si for kvaliteten?

Jeg har ikke klart å få til noe annet enn backgrunnsbilde gjennom Nvidia drivere. Ikke ikonen heller ikke andre ting vises (har WinXP)

Bilde får jeg gjennom Tv-Tool men ikke hele skjermen vises. Har noen erfaring med å løse dette problemet? (det går an å flytte på skjermbildet gjennom Tv-tool men en del av bildet ligger alltid usynlig)

Takker for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, jeg har også en 10 meter lang ledning og hos meg funker det helt nydelig så det er nok ikke problemet...tvtool anbefales, hvis du klikker av på haken "desktop" får du vist hele bildet på tven, uten svarte rammer rundt.men litt av bilde er også borte hos meg, men dette gjør jo ingenting...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-12 23:01, RauRau skrev:

Driverne til Nvidia tillot meg ikke å stille frekvensen på Tven til 100 Hz. Kan dette hjelpe mot de blå stripene?

Kan bare nevne at Hz til Tv'n er fastsatt av hvilken TV system du bruker. PAL (europa) bruker 50Hz, USA bruker 60Hz. Har du 100Hz TV vil den gi deg 100Hz ut fra standarden.

Ellers vet jeg ikke hva denne rare oppførselen kan komme av. Men et generelt tips, test litt forskjellige drivere.

Lenke til kommentar

Hei

Har nå lest andre plasser om problemene forbundet med Tv titting gjennom skjermkortet. Det er vist ikke feilfritt og flok sliter med diverse problemer.

Blant annet det med nvidia drivere som viser svart ramme rundt (dette er kanskje ikke deres feil).jeg fikk endelig til en skjermbilde uten disse linjene. Men jeg likte ikke at bildet ble for liten. Tv-tool er en bedre løsning selv om man mister litt av filmen på sidene.

Fra TV tool sin forum fant jeg ut at folk har også problemer med striper (sorte og ikke blåe!). (når de kjører med full screen og på 800X600). Noen sier at de klarer å kvitte seg av disse gjennom modifiserte nvidia drivere som tillater å kjøre andre oppløsninger. Dette skal jeg prøve i kveld.

Lenke til kommentar

Innstiller frekvensen seg automatisk til den tv'en du bruker? Kjøpte en 6 år gammel TV, og den har gått til helvete to ganger på et par måneder (brukgaranti heldigvis :grin:)... Mistenker skjermkortet i å kjøre på for høy frekvens... er et asus gf2 pro.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

RauRau skrev (2002-03-12 23:01):

>Driverne til Nvidia tillot meg ikke å stille frekvensen

>på Tven til 100 Hz. Kan dette hjelpe mot de blå stripene?

Tv-out sender med standard PAL 50Hz, eller NTSC 60Hz, (noen kan kjøre PAL 60Hz). 100Hz TV'er "jukser" med signalet, sender samme delbilde 2 ganger og du får dermed 100Hz istedet for 50Hz. Det er noe TV'en din selv styrer, har ikke noe med tv-out å gjøre.

Stripene kan være driverfeil, kabelfeil, jordingssløyfe, inteferens. Prøv som noen andre skrev og napp ut antennekabel. Eller hvis du har mulighet via TVTool, å sette oppløsningen til 640x480.

>Jeg har ikke klart å få til noe annet enn backgrunnsbilde

>gjennom Nvidia drivere. Ikke ikonen heller ikke andre

>ting vises (har WinXP)

Sett nview til kloning, så skal du få samme bilde på monitor og tv.

>Bilde får jeg gjennom Tv-Tool men ikke hele skjermen

>vises. Har noen erfaring med å løse dette problemet?

Så lenge du ikke har mulighet til å justere bildet på selve TV'en slik som på monitor, er det vanskelig om ikke helt umulig å få et tv-out bilde som dekker skjermen uten å klippes eller at du får sorte rammer. TV er ikke beregnet brukt som monitor. En vanlig tv-sending er også større enn det som vises på tv'en, omtrent 7-10% av bildet vises ikke (overscan). Dette for å hindre sorte rammer på 4:3 sendinger. Bare se på en vanlig sending f.eks på video-inn på skjermkortet, så ser du mye rart i kantene, mikrofoner og andre ting som ikke skal være med i sendingen :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-03-14 14:18, lofotknut skrev:

hmm, jeg har også en 10 meter lang ledning og hos meg funker det helt nydelig så det er nok ikke problemet...tvtool anbefales, hvis du klikker av på haken "desktop" får du vist hele bildet på tven, uten svarte rammer rundt.men litt av bilde er også borte hos meg, men dette gjør jo ingenting...

I nyeste versjon av tvtool er visst "desktop" haken utelatt, dvs det er grått over den og det går ikke an å klikke på den.

Lenke til kommentar

En kammerat hadde samme trøbbel med de blå stripene på et Creative DX3 kort. der kom det etterhvert en ny driver eller pach som fikset det.

Kunne jo prøvd å sende en mail til supporten for det kortet. Evt. sjekke forumet deres.

G.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...