blackburn Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Hei! Jeg har nylig investert i en effektforsterker, og en sub til bilstereoen. I denne sammenheng så støtte jeg på et problem under tilkoblingen. Det går en remotekabel fra effektforsterkeren, som visstnok skal kobles til hovedspillern. I mitt tilfelle er det en Panasonic CQ-RDP383. Hvor skal remotekabelen kobles til her? Har forstått det slik at denne er nødvendig for å kunne starte effektforsterkeren... På forhånd takk. ------------------------------- Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Stemmer det. Forsterkeren slås på via en impuls fra spilleren, også kjent som remote eller styrestrøm. Les i manualen til spillern. Der står det merka av hvilken kabel som er remote, eller styrestrøm. Hvis ikke er det bare å bruke eliminasjonsmetoden og litt sunn fornuft. Eller du kan ringe bilradiospesialisten eller noen andre bilstereosjapper og spørre der. De fører Panasonic og kan sikkert gi svar. Legg ellers opp egen strømkabel til spilleren 6mm2 bør holde. Husk sikring så nær batteriet som mulig. Hvilken forsterker og sub er det snakk om her? Hvor tykk er strømkabelen til forsterkern, og hvor stor sikring skal du bruke? Videre oppgraderingsplaner? Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2004 Med styrestrøm, mener du da inngangstrømmen til Panasonic'en? Systemet består av en KickMax 400 (noe slikt som 2*10W 4 ohm RMS). Denne planlegges byttet med en Saga fra Eltek. Elementet er Dynabel 12" fra Eltek. Er montert i et 60l lukket kabinett. Strømkablene er 4mm med sikring nært batteriet. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 dette er veldig offtopic, men det er ikke lov å ha Specs i signaturen... Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Uhahh! Sleng Kickmax greia i veggen til du får Sagaen i hende. Da slipper du å vrake suben grunnet klipping. Vet ikke hvordan den Panasonicen er oppbygd, men om du har tilgang til multimeter så er det bare å måle hvor sterk spenning det er over denne, og om det er strøm kun når tenninga er på. Tipper det vil gå bra om det kun er strøm der når tenniga er på. Lenke til kommentar
lmoxness Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Hei Remote kabelen fra CD spilleren er som regel blå.. Om dette varierer fra spiller til spiller er jeg ikke sikker på, men jeg tror dette er en ISO standard å da er det likt på alle spillere.. Alle spillerne jeg har hatt har værtfall blå remote kabel.. Og jeg har hatt en del spillere... Lenke til kommentar
j_kalland Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 se i instruksjonsboken til spilleren der står det hva de forskjellige ledningene er og hvor du skal kobles. koble remote kabelen til den ledningen fra spilleren som skal kobles til elektrisk antenne...da vil den virke! Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 29. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2004 Har fått fiksa tilkoblingen. Det sto med ørliten skrift i et ekstra punkt, at remote antenna-kabelen kunne benyttes til effektrinn også. Når det gjelder lyd- styrke/kvalitet, så blir ikke den nåværende forsterkeren værende lenge i bilen. Er det noen som har erfaring med den SAGA-forsterkeren som gir 250W ved 4ohm brokoblet? Se: ELTEK Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Har fått fiksa tilkoblingen. Det sto med ørliten skrift i et ekstra punkt, at remote antenna-kabelen kunne benyttes til effektrinn også. Når det gjelder lyd- styrke/kvalitet, så blir ikke den nåværende forsterkeren værende lenge i bilen. Er det noen som har erfaring med den SAGA-forsterkeren som gir 250W ved 4ohm brokoblet? Se: ELTEK Hei du! Du bør så absolutt bruke tykkere kabel til effektforsterkeren din, minimum 8mm2. Remote kabelen har så vidt jeg vet gul farge som standard. Denne utgangen på Cd-spilleren gir ut en konstant 12V spenning så lenge spilleren er skrudd på og skrur også på forsterkeren. Husk at denne utgangen kan lastes med max 0,5A. Overbelaster du den brenner du utgangskretsen i spilleren. Dette er ikke billig! Bruk rele hvis du skal ha flere forsterkere koblet på! Lenke til kommentar
lmoxness Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Remote kabelen har så vidt jeg vet gul farge som standard. Som jeg sa tidligere. Remote kabelen fra spilleren er blå. ISO Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Håper det var strømmen til spillern du hadde 4mm2 til. Til forsterkern anbefaler jeg minimum 35mm2 Skal du ha mere guffe senere bør du ha 40 - 50 mm2. Bedre med for tykk enn for tynn kabel her. Lenke til kommentar
lmoxness Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Nei ro ned kabel størrelsen litt da.. Trenger ikke så mye.. Ikke i det heletatt. Jeg har bygd noen anlegg no azz, trenger ikke mere enn 25mm.. Å d er mye! Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Tja, det kan i utgangspunktet stemme det, men om en regner litt lett på motstand i kabler, inngangsmotstand, tar høyde for variasjoner i impedans mm ser en lett at det er best å safe. 50mm2 er normalt om en skal ha etpar gode forsterkere som drar hhv komponenter og suber mener nå jeg. Snakker da seff HighEnd utstyr. Zapco, Tru, Brax ol er rimelig krevende saker... Har man tilsvarende komponenter i andre enden så lønner det seg å ha kvalitet i alle ledd. Og om en ikke satser så hardt til å begynne med er det uansett godt å ha lagt opp skikkelige strømkabler og jordet disse godt. Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 4. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2004 Er det pga effektapet at det anbefales så kraftige strømkabler, eller er det varmeutviklingen? Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Er det pga effektapet at det anbefales så kraftige strømkabler, eller er det varmeutviklingen? Effekt-tap i kabelen = varme. Ta en titt på denne linken Alle ledninger har en motstand ®. Denne måles i Ohm. Jo tykkere kabelen er (mere mm2) dess mindre motstand har den. I følge Ohms lov blir dermed spenningstapet (U) også mindre: U=R*I I'en i denne formelen står for strøm. Jo mer strøm som går, jo større blir spenningstapet. For å begrense spenningstapet igjen, reduserer man R ved å bruke tykkere kabler! Vanlig lengde på kabel er 5-6 meter i bil, men dette varierer selvfølgelig. Det er greit å ta utgangspunkt i dette. Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Jeg bruker "kun" 20 kvadrats og det holder godt til mine 4x65w og 1x900w forsterkere. Hemmeligheten ligger i å få ledningen så kort som mulig, og ikke over 5m. Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Jeg bruker "kun" 20 kvadrats og det holder godt til mine 4x65w og 1x900w forsterkere. Hva slags watt er det da?? Jeg bruker 2*21mm2... forsterkeren har sikring på 75A Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Italienske.. Audison Lrx 1.400 og 4.300 heter de.. Dersom jeg måtte legge opp til over 5m burde jeg gått opp et hakk på størrelse, men slik det er nå har de 30cm med jording, til en skru rett i chassi og ca 4m strøm fra et nytt Exide Sønnak Millennium batteri. 75amp. Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 Ok, da var min nye Saga effektforsterker montert. (250 Watt 4 ohm RMS 0,5 THD brokoblet.). Må i tilføye at strømkabelen er 8mm, ikke 4 som tidligere oppgitt. Får se om denn byttes etterhvert. Det ble i allefall sinnsykt mye bedre trøkk enn med KickMAX "dritten". Tror den forsterkeren er et svært godt kjøp til 900,- kr. Lenke til kommentar
mac1334 Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Åssen er lyden i det dynabel elementet forresten? Leste at du hadde det blackburn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå