Ghost Tulsa Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Har et enkelt spm. Hva kommer etter athlon 64 i prosessorutviklingen? Og er det verdt å vente til neste steg i utviklingen, eller er det bare å fyre løs med athlon 64:dribble: Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 HE HE A64 er så ny at den ikke er sikkelig tilgjengelig enda , er vel litt tidlig å begynne å vente på det som skall bli etterfølgern Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Neste generasjon prosessorer fra AMD, K9, kommer ikke før tidligst ved årsskiftet 2005/2006 tipper jeg og vil trolig ha støtte for flere kjerner på prosessoren og DDR2. Ser ikke akkurat noe poeng å vente så lenge på en nødvendig oppgradering Eller tenker du på Athlon 64 for sokkel 754 vs Athlon 64 for sokkel 939? Forskjellene på dem blir ikke særlig store, bare at Athlon 64 for sokkel 939 vil ha støtte for dual-DDR og ha kun 512KB L2 cache. Lenke til kommentar
Ghost Tulsa Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2004 HE HE A64 er så ny at den ikke er sikkelig tilgjengelig enda , er vel litt tidlig å begynne å vente på det som skall bli etterfølgern Om du ser på testen av amd athlon64 3000+, så er minuset på konklusjonen at socket 939 snart skal ta over. Hva er denne prosessoren? AMD? INTEL? Bra? Dårlig? Var egentlig for å få litt mer info om den prosessoren jeg postet denne tråden Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 det hele er ubekreftede rykter ang. det såkalte socket skiftet.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 (endret) Hva kommer etter athlon 64?, Er det verdt å vente? HE HE A64 er så ny at den ikke er sikkelig tilgjengelig enda , er vel litt tidlig å begynne å vente på det som skall bli etterfølgern Om du ser på testen av amd athlon64 3000+, så er minuset på konklusjonen at socket 939 snart skal ta over. De CPU'ene som kommer på Socket 939 er: * Athlon FX, som er hi-end CPU'en til desktop. Den er ikke noen etterfølger til Athlon 64 men en allerede eksisterende CPU. * Athlon 64. Dette er egentlig det samme som dan gamle Athlon 64, bare at den har to minnekanaler i stedet for en. Siden det også er en Athlon64 så er det ikke etterfølgeren til Athlon 64. Athlon64 vil også fortsette på Socket 754 så det er egentlig bare en ny variant av Athlon64. PR-ratingen vil justeres for de doble minnekanalene og det er forsåvidt smak og behag om du velger en Athlon 64 med doble minnekanaler, eller en med enkel minnekanal og mer L2 cache eller som er 200MHz raskere klokket. Alle disse vil få samme PR-rating og omentrent samme ytelsenivå p.g.a. hver sine styrker. Om du vil ha flere av styrkene samtidig så vil CPU'en yte mer og dermed få en høyere PR-rating og høyere pris. Man får altså en PR-rating som står i stil til ytelsen uansett hva man velger av dobbel minnekanal, dobbelt så mye L2 cache (1MiB vs 512kiB) eller 200MHz raskere kjerne. Du betaler altså for ytelsen og ikke for MHz'ene. Valg av sokkel osv. er valgfritt og jeg tror begge soklene vil leve ganske lenge selv om AMD ikke har avslørt planene for noen av soklene for 2005 og senere. Men for å gå tilbake til temaet: Nemlig Hva som kommer etter Athlon 64: Det blir nok en eller annen variant av K9-kjernen men det er alt for tidlig å si noe sikkert om den. Jeg tipper at K9 blir en dobbel/fler-kjernet CPU som først introduseres som en server CPU. (akkurat som da K8 ble introdusert som Opteron) Men jeg tror at K9 kan bli værende en ren server-CPU en del lengre enn K8-kjernen. Dermed vil nok Athlon 64 leve lykkelig i rundt 3 år fra nå av før K9 dukker opp som desktop CPU. På den tidden vil nok Athlon64 sikkert degraderes til en billig-CPU slik Athlon XP har blitt nå. Så svaret på det andre spørsmålet ditt: "Er den verd å vente på?" er det definitivt Nei fra meg. Rundt 3 år er for lenge å vente og det er mye mer fornuftig å oppgradere eller kjøpe nytt minst 1 gang før den tid. (litt avhengig av hvilket system du har nå og hvor store krav og ønsker du har til å holde deg oppdatert) Endret 26. januar 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå