Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Overvåke trådløst nett?

Anbefalte innlegg

Hei dere.

Jeg sitter med en Billion trådløs router, som jeg forresten ikke liker. Men nok om det. Har nå (tror jeg) fått fikset passord for å logge seg på det trådløse nettet. Men jeg er ikke 100% sikker på om jeg har gjort det riktig. Konfigurerte routeren fra en annen pc, og er nå på nett med laptopen, trådløst.

Er det noen måte jeg kan bruke et program for å se om noen kobler seg på mitt trådløse nett? Han som bor over her, har også tråsløst nettkverskort i maskina si, og jeg vil nødigst at han skal snylte på oss...

Det med mac adresser får jeg heller ikke til å funke. Møkkarouter! Noen andre som har makan, Billion 643?

Edit: I configen er det noe som heter "Status - ARP Cache Table". Vil dette si at jeg her kan se hvilke ip'er alle som bruker linja har? Så om det blir mer enn tre lokale IP'er, kan jeg gå opp å ta en prat med naboen?

Takk

Endret av and_mit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
128bit kryptering holder vanligvis, om du er litt paranoid så bruk 256 om ruteren har det. Mac adresser har i endel tester vist seg å være tvilsom.......

tvilsom? Så lenge det ikke er snakk om en nabo som har super peil på data så holder det nok lenge.... :p

med sonicwall sin løsning(vpn) kan du være temmelig trygg....

Cisco har og noen løsninger som er trygge nok til bruk på sykehus og hos firmaer som ikke vil spy ut hemligheter(telenor). Nå koster riktig nok dette fort MYE, men det er mulig å gjøre det sikkert.

Endret av chma
Lenke til kommentar

WEP protokollen har endel bugs som gjør at det er enkelt å knekke det selv om man kjører 1024 bits kryptering. Ikke trenger man å ha "super peiling" for å knekke det heller, da det ligger mange programmer på nettet som gjør det automatisk for deg.

Det er også fullt mulig å snappe opp hvilke MAC addresser som får tilgang, og deretter spoofe sin egen MAC addresse til en av disse.

Men til et privat nettverk, burde skjuling av SSID + MAC addresse håndtering være nok.

Lenke til kommentar
tvilsom? Så lenge det ikke er snakk om en nabo som har super peil på data så holder det nok lenge.... :p

Jeg har ikke superpeil, men det er ikke vanskelig å finne hendige "verktøy" for denne type "arbeid".

Uansett så stopper 99% når de må jobbe litt for å få ting til....

Så lenge man som covah nevner har WEP/WPA, mac, ssid skrudd av så skal et privat nett være temmelig sikkert for den bruken det tiltenkt, med mindre du sitter med super hemmelig info på pcen da.... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...