Gå til innhold

Mange AMD prosessorer...

Jon-d

Anbefalte innlegg

Så nettopp en artikkel på DinSide om AMD's plan for 2004 hva sokler og CPU'er angår, og jeg må bare innrømme at forvirringen nesten er komplett :(

64 3xxx+ vil komme på socket 754 og 939 med 512KB eller 1 MB cache

64 FX-51 kommer på socket 940

64 FX-53 kommer på socket 939 og 940 (m/ samme hastighet og cache)

64 FX-55 kommer på socket 939

...og alt dette i løpet av 2004! Socket A har vi jo vært fornøyd med i årevis nå :w00t:

Hva er de store forskjellene på disse prosessorene, og hvorfor 3 forskjellige socket's?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde vel vært en smule greiere om de hadde hoppet over hele s754 samt FX på 940.

Det ville ha vært et økonomisk selvmord, for da måtte i såfall alle ha kjøpt Opteron eller ventet på sokkel 939 som enda ikke klar.

Neida, AMD gjorde det eneste riktige med å tilby sin raskeste prosessor Athlon 64 FX-51 for sokkel 940 og en den rimeligere Athlon 64 for sokkel 754. Jeg er ikke så sikker på om Athlon 64 for sokkel 939 nødvendigvis blir så mye raskere enn Athlon 64 for sokkel 754... Men så får hovedkort for sokkel 939 støtte for PCI-Express da, som gjør det verdt å oppgradere mer enn dual-DDR tror jeg.

Lenke til kommentar
Hadde vel vært en smule greiere om de hadde hoppet over hele s754 samt FX på 940.

Det ville ha vært et økonomisk selvmord, for da måtte i såfall alle ha kjøpt Opteron eller ventet på sokkel 939 som enda ikke klar.

Neida, AMD gjorde det eneste riktige med å tilby sin raskeste prosessor Athlon 64 FX-51 for sokkel 940 og en den rimeligere Athlon 64 for sokkel 754. Jeg er ikke så sikker på om Athlon 64 for sokkel 939 nødvendigvis blir så mye raskere enn Athlon 64 for sokkel 754... Men så får hovedkort for sokkel 939 støtte for PCI-Express da, som gjør det verdt å oppgradere mer enn dual-DDR tror jeg.

Ser ikke helt hva det er som gjør at det tar så lang tid å få ut s939. Er vel kanskje at utviklingsteamet måtte få ferdig s754 først? ikke vet jeg. AMD har sikkert en rimelig forklaring.

Lenke til kommentar
men er det helt sikkert at A64 skal komme til Socket 939 da?? trodde da vitterlig dette bare var FX...?

link plz?

Se her:

http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=60000302

Jeg trodde også at sokkel 939 kun var for Athlon 64 FX, men mye tyder nå på at AMD også kommer til å tilby Athlon 64 for denne sokkelen. Men jeg er ikke så sikker... :dontgetit:

Socket 939-prosessorene kommer trolig til å ha betydlig mer cache enn 754-prosessorene, i tillegg til doble minnekanaler. Rent produksjonsmessig er det cachen som har noe å si.

Personlig regner jeg med at FX-prosessorene er de eneste som får 1 MB cache, A64 @ 939 får 512 kB cache, mens 754-prosessorene blir utstyrt med enkle minnekanaler (helt sikkert) samt 256 kB cache. Å produsere en A64-prosessor med 256 kB cache koster omtrent halvparten av en med 1 MB cache (ca dobbelt så mange prosessorer per wafer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...