EiSvIn Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Hei. Vurderer sterkt å gå over til Linux av mange grunner. Men en ting som plager meg, på både printer (HP3325), kamera (HP318) og flere andre små dippedutter (les mobiltelefon, venners kameraer, scannere) som jeg bruker en gang i blandt følger det bare med programvare og drivere som støtter windows. Kommer jeg til å kunne bruke alt det perifere utstyret i Linux, eller hva gjør jeg? Er det mye mikkel å få slike ting opp og gå i Linux, eller er det bare å finne drivere ett eller annet sted og laste inn, og vips så funker det? Har jeg unødvendig Linux-angst? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Eneste som kanskje vil bli litt problematisk av det greine der er mobiltelefonen. Spørs seff hvilken modell det er du har (kan hende du er heldig). Når det gjelder det andre greine bør de fleste distroer takle det ut av boksen.. Lenke til kommentar
OscarWoHA Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Det følger med utrolig mange drivere i linux. Men er det først en driver som ikke følger med distroen du velger, så må du finne driveren selv og installere manuelt. Det er vanskelig. Jeg er like n00b i linux som du er og jeg bare ødela SuSE da jeg prøvde å legge inn f.eks. 3D-akselerert grafikk. (ATi). Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 (endret) Hadde holdt meg til gode gamle windows hvis du har mye du er redd for at ikke skal funke i linux. husker jeg måtte instalere live! 5.1 når jeg prøvde redhat 7.2.. DET var pain det.. edit: Har jeg unødvendig linux-angst? nei Endret 26. januar 2004 av Strupstad Lenke til kommentar
sim Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Om du bruker SuSE eller de andre "nybegynnervennlige" distroer, så burde det nok klare å finne det meste av hardware'en. Om ikke annet kan du jo ha dual-boot mellom windows og linux, iallefall i begynnelsen. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Ingen armer, ingen kake. Skal man noen sinne lære seg linux må man gjøre noen kompromisser i starten. Det meste av hardware funker, iallefall med litt triksing. Funker det ikke, er det typisk bedriten win-hardware. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Du bare kjører dualboot med windows, og etter hvert går du nok helt over når alt funker Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Du bare kjører dualboot med windows, og etter hvert går du nok helt over når alt funker Nei - man får ingenting til å virke på den måten. Med en gang man møter motgang går man tilbake til Windows. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 jeg gjorde det på den måten og jeg har byttet nermere 100% nå... Lenke til kommentar
gspr Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Ditto. Men jeg ser Gaasen sitt poeng. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Jeg hadde ikke noe valg med å lære meg *nix da jeg bare overskrev windowspartisjonen med freebsd (da jeg var ganske grønn) og deretter lånte bort windows-cd. Fungerte perfekt. Lenke til kommentar
OscarWoHA Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Du bare kjører dualboot med windows, og etter hvert går du nok helt over når alt funker Nei - man får ingenting til å virke på den måten. Med en gang man møter motgang går man tilbake til Windows. Akkurat som meg. Men jeg får kanskje ny PC snart. Da blir denne jeg skriver med nå linux-PC. Kanskje det blir lettere. Det er lov å håpe. Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Det er berre å kasta seg ut i det, og la frustrasjonen gå utover maskinvaren eller produsenten i staden for Linux. I staden for å seia "###### Linux!", seier du "###### Kodak/Lexmark/ATI/osv.", og så kjøper du eit anna merke neste gong (Trur det må vera ein mørkemann frå KrF som har sett opp sensuren i dette forumet... Eit velretta kraftuttrykk kan vera på sin plass av og til ) ... og alt han hadde banna fyrr vart Barnesnakk og Gudsord mot den Leksa som no kom. Og daa han ikkje kunde lenger, trampa han i Golve so Pultosten skalv, av di "dette fordømte saakaldte Forum" var so "fattigt paa Kraftudtryk". Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 jeg installerte Dual Boot, brukte Mandrake (mitt valg) mye i starten, hadde ende trøbbel, men fikk veldig mye god hjelp (linux-folk er generelt sett mer tålmodige og hjelpsomme mot newbies enn windows-folk). Så mistet jeg litt interessen igjen, brukte det ikke på flere måneder, men i det siste har XP blitt skikkelig ustabilt her hjemme, så nå er jeg tilbake i Linux-land igjen. Fått til masse kult den siste uka, og har ikke bootet opp Windows en eneste gang på flere uker Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Vel, Linux vil aldri ødelegge hardwaren din (eller... om hardwaren er TEIT slik som en visst LG cdrom så kan hardwaren ødelegge seg selv) så allerede der er det inget problem Ellers så funker alle skikkelige kamera flott. Mitt kamera som jeg elsker av hele mitt hjerte; Pentax Optio S støttes dårlig fordi SLEMME Pentax (nei, ikke Linux!) har laget sitt eget system istedenfor å bruke standard storage-device ting. Dette betyr at en også i Windows må installere drivere for at ting skal funke. Men uansett, jeg kjøpte en USB2 6in1 kortleser - og vips-i-deisi, alt sammen funker meeeeget - uten det minste stress! Jeg har imidlertid noen problemer med en Canon skriver, men den skal visstnok være støttet - er bare det at den boxen har RH 7.2 som er litt vel gammelt, den mangler USB (må bruke sånn kjedelig skriverport) og derfor så vakler ting litt. Hadde jeg hatt litt lengre tid skulle jeg fikset det, enten ved å legge inn nyere kernel eller fikse nyere distro En annen skriver jeg har, billig Lexmark - funka med én gang. (Men den har hardware problemer som ikke har noe med OS å gjøre i det hele ) Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Canon er ikke anbefalt av linuxprinting.org Lenke til kommentar
xeon Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Canon S-450 fungerer greit her Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 (endret) HP har gode linuxprintere. til velmont: jeg har også en sånn 6-in-1 minnekortleser fra et firma som heter PQI (bitteliten dungs som leveres i et "skinn"etui med innfellbar plugg). Den tar "alt" og er kjempedigg til å bruke minnekortene mine som disketter (er ikke noen krise med mitt elskede FinePix 6800, det støtter USB mass storage kjempefint). Den er påstått Mass-storage kompatibel, og når jeg plugger den inn under windows, spretter det opp en million "disker". Problemet er at jeg ikke aner hvordan jeg skal mounte (smart-media) kortet mitt i Linux! det funker ikke med /dev/sda1 i alle fall... EDIT: forøvrig det eneste HW jeg ikke har fått til å virke. Spurte betjeningen i butikken jeg kjøpte den, og etter å ha forklart dem (på min bedritne tysk) at Linux ikke var et kamera, men et operativsystem, og etter å ha forklart dem hva et operativsystem var (det sto to stykker der og ingen skjønnte noe), tittet de bakpå pakken, pekte på "windows", påpekte at den ikke sa noe om Linux, jeg påpekte at det stod at den var MassStorage kapabel, og alle ristet på hodet. Jeg kjøpte den, den var veldig billig, tenkte jeg heller fikk ta en sjanse. Dette var i Göttingen, og minst 75% av pc'ne i den byen kjørte Linux. Tror ikke jeg så en eneste windows-boks i hele byen. Butikken solgte til og med linux-programvare (i alle fall StarOffice). Dette sier egentlig mer om kompetansen til "ekspertene" på steder a la elkjøp... Endret 27. januar 2004 av kyrsjo Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 HP har gode linuxprintere. til velmont: jeg har også en sånn 6-in-1 minnekortleser fra et firma som heter PQI (bitteliten dungs som leveres i et "skinn"etui med innfellbar plugg). Den tar "alt" og er kjempedigg til å bruke minnekortene mine som disketter (er ikke noen krise med mitt elskede FinePix 6800, det støtter USB mass storage kjempefint). Den er påstått Mass-storage kompatibel, og når jeg plugger den inn under windows, spretter det opp en million "disker". Problemet er at jeg ikke aner hvordan jeg skal mounte (smart-media) kortet mitt i Linux! det funker ikke med /dev/sda1 i alle fall... Det er offtopic, lag en egen tråd om det hvis det skal diskuteres heller -- Dessuten, trenger ikke ha så stor angst for linux når en har div. plasser å spørre dessuten enormt bra dokumentasjon ;D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå