Ganske Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Eg prøvde gamle-PCen (kjøpt 1998) i dag, men han var steindaud. Etter ein del prøving og feiling fann eg ut at straumforsyninga ikkje leverte straum i det heile. Då eg skrudde opp straumforsyninga, fann eg fort feilen. To kondensatorar var gått i lufta. Dei svarte skala låg og slang, og eg såg for første gongen innmaten i ein kondensator: Grå metallfolie rulla i spiral, med eit brunt isolasjonslag mellom. Interessant, men straumforsyninga må sjølvsagt kastast. Det eg lurer på er kva som kan få slikt til å skje. Er det nokon med peiling på elektronikk som kan fortelja kva som får eit par kondensatorar til å gå i lufta på såpass spektakulært vis? Eg har ikkje håp om å redda straumforsyninga, men eg er no litt nysgjerrig, då Lenke til kommentar
xqus Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Det som har skjedd i din strømforsyning vil jeg ikke gjette på, men det som kan få kondensatorer til å "eksplodere" er for høye spenninger eller at spenningen er "snudd feil vei" (om det er mulig). Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Slikt skjer ganske ofte, strømforsyning er det som oftest går i stykker. Slike sprengte kondensatorer har jeg sett mange av. Antar det kommer av at isolasjonsmaterialet forandrer egenskaper over tid og så blir det en kortslutning. Disse kondensatorene lever et hardt liv; mye varme og høye spenningspulser. Det kan hende det er bare å skifte den defekte komponenten så er alt i orden. Lenke til kommentar
HuGo_ Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 For mye støv kanskje ? en sikring som har gått ? Ganske ofte støv kommer inn i bildet her mener nå jeg. For mye som skjer ganske ofte med poweret... kan kortslutte diverse kretser der inne og vips så smeller et par kondensatorer. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Støv leder ikke strøm, så det lager ikke kortslutning. Og en eventuell kortslutning kan ødelegge mye rart, men ikke kondensatorer. Så den teorien der var litt fantasifull. Problemet med støv er at det hindrer luftgjennomstrømning, det blir for varmt. Lenke til kommentar
norrick Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Og en eventuell kortslutning kan ødelegge mye rart, men ikke kondensatorer. Så den teorien der var litt fantasifull. Du har med andre ord ikke sett en PSU hvor likeretteren ble kortsluttet... 230V vekselstrøm rett inn i utjevningskondensatorene, smalt meget godt og jeg fant nesten ikke rester av kondensatorene. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 jeg fant nesten ikke rester av kondensatorene. Ok, du fikk meg der. Var nok en smule for påståelig, ja. Lenke til kommentar
OKHaz Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Siden det er kondensatorene som har gått er du nok ganske heldig. Det er da ganske sannsynlig at bare de har gått. Høres ut som en standard elektrolytt kondensator du beskriver. Bare å bytte de ut å prøve. Pass på polariteten så Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2004 Trur ikkje eg skal prøva å byta, nei. Det var vel gjerne ein grunn til at dei rauk i første omgang, og eg har ikkje så mykje erfaring med lodding og fikling. Då nyttar eg heller sjansen til å kjøpa ny, stillegåande straumforsyning til nyemaskina, og så får gamlemaskina arva den andre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå