Gå til innhold

Windows skrur seg av når den er på nett

Anbefalte innlegg

Muttern ringte fortvilet her for noen dager siden, og sa at PC'n hennes skrudde seg av selv i tide og utide. Så jeg dro en tur dit i helgen og sjekket.

Det som skjer, er at etter en kort stund etter at den har koblet seg på internett, kommer denne feilmeldingen:

"This computer is shutting down. Shutdown initiated by NT AUTHORITY/SYSTEM. The Remote Procedure Call (RPC) terminated unexpectedly" Og så kommer det en nedtelling til maskinen restarter.

Feilen opptrer bare etter at maskinen kobler seg på nettet. Oppkoblingen foregår via ett vanlig PCI 56kb modem og bruker Frisurf.

Hva jeg prøvde, var først bare en windoctor sjekk med Norton og så en nyinstallasjon av Win XP (formatterte ikke, bare la inn windows på nytt). Ikke noe av dette hjalp, feilen oppsto på samme måte som før.

Jeg måtte dra igjen, men lovte å komme igjen til uka og prøve å fikse det. Noen som har sett denne feilmeldinga før eller som vet hva feilen er? Er det windows i seg selv, er det modemet eller kan det være frisurf?

Muttern brukte nemlig Tiscali internett før, som jeg la inn og har vært brukt uten problem...men så fikk hun en sånn Telenor CD i posten og bestemte seg for å legge inn Frisurf fra den, og det var etter det at problemene oppsto hvis jeg har skjønt rett.

Men kanskje viktigst; er det noe som kan gjøres uten å formattere og legge alt inn fra scratch?

EDIT: jeg tok en kjapp google, og fant denne forklaringen!

Noen som har vet om dette er "the real deal" eller bare en hoax?

Hvis dette er fakta, burde jo den sikkerhetspatchen + virus removal greia til Symantec kunne fikse problemet?

Endret av mjau
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dæven...det er nok den forbaskete virus greia...

Her er feilmeldinga, hentet fra Microsoft sin side for patchen:

system_shutdown.gif

Vel vel, da er det bare å fjerne den og legge inn sikkerhetsoppdateringen da (muttern er nok ikke den som er støest på sånne ting, men hun kjører enn fullt oppdatert Norton antivirus...skulle ikke den ha stoppet den?)

Var kanskje litt kjapp i avtrekkeren på denne posten...fant det fort ut etter en kjapp googling... :blush:

Thx anyways!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...