striky Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Da jeg kom hjem på hybelen i dag, og boota opp pc'n, så ville den plutselig ikke koble seg til Internet. Jeg har ADSL fra NGT, og har aldri hatt lignende problemer før. Kobla til min bærbare pc til samme switch, og her fungerte alt som det skulle. Jeg fikk også kontakt mellom PCene gjennom IPX/SPX (forsøkte her å bytte nettverkskablene, med samme resultat.) Etter mye system restore og driverinstallering tok jeg en fresh install av winxp, men problemet er fortsatt det samme. Javel, da er det vel nettverkskortet (onboard Asus K8V) som har tatt kvelden, tenkte jeg. Kobla så inn et anna nettverkskort, men med akkurat samme resultat... Jeg har lagt merke til at den stasjonære ikke får tildelt riktig IP-adresse fra routeren, her skal det jo settes noe ala 10.0.0.3, 255.255.255.0 av DHCP. Hva i h.... kan være galt? Det kan jo ikke være kablene, for de fungerer jo 100% på den bærbare pcn. Det kan ikke være nettverkskortrelatert, ettersom problemet er gjeldende på begge kortene jeg har forsøkt. Har også forsøkt å resette switch og router, uten hell. Begynner å bli desperat her... Lenke til kommentar
striky Skrevet 25. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2004 Nå har jeg fylt inn IP, SUBNET, Gateway og DNS manuelt, og da fungerer det... Men noe må allikevel være galt, ettersom dette går automatisk på den bærbare pcn, og alltid har gjort det på den stasjonære før. Lenke til kommentar
Grokster Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 siden du har to pcer er det mye lettere å feilsøke en viss du hadde en hvis den bærbare funker på nettet, men ikke den stasjonere så burde jo problemet ligge hos den stasjonere ja. Kobl opp den stasjonere, og sjekk ip innstillingene, dobbelt klikk på de to pcene i trayet og klikk på support de skal være noe ala dette: ip: 10.0.0.3 subnet: 255.255.255.0 gateway: 10.0.0.1 dns: 217.13.7.140 217.13.4.24 har du ikke dette, prøv å skriv det inn manuelt og se hva som skjer da, er usikker om routeren ikke overstyrer dette men prøv, og hvis det funker kan du jo bare skru av dhcp på routeren Lenke til kommentar
Grokster Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 ja da fikset du det i mellomtiden ser jeg not bad:) bare skru av dhcp i routeren Lenke til kommentar
striky Skrevet 25. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2004 Ja det er jo på en måte fikset, men det skal jo i utgangspunktet ikke være nødvendig å skrive inn dette manuelt. Alt har jo fungert helt automatisk helt til jeg slo på pcn i dag... Lenke til kommentar
mrflonaldo Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 kan være greit å sjekke en enkel ting i tcp ip instillingen.. at du skal motta ip adresse og dns automatisk.. Lenke til kommentar
striky Skrevet 25. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2004 Det har jeg selvsagt testa flere ganger. Innstillingene var etter det jeg kunne se helt identiske på de to maskinene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå