Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selve elemente

oki, fant litt info om elemente:

Subwooferelement.

Imp. 4 ohm. størrelse 10": Maks effekt 400W (133W RMS), Frekvensomfang 35-3500 Hz, Diam. 257 mm, Dybde 111 mm.

Fikk ikke til å laste opp bilde på start.no eller home.no

så jeg har lagt bilde på min ftp server, bilde ligger under "sub"...

Endret av just me
Lenke til kommentar

Hvilken kasse har du tenkt på?

Så enkel som mulig? Det finnes forskjellige typer. Om det er trøkk du er ute etter er 4.ordens kasse god nok, selv vil jeg anbefale 7.orden med to elementer( det hadde jeg selv før)

Det skal finnes noen ekle freeware produkter som kan regne ut dette for deg. Jeg har ikke det tilgjengelig og kunne heller ikke finne noe nå.

Lenke til kommentar

Så enkel som mulig? Det finnes forskjellige typer. Om det er trøkk du er ute etter er 4.ordens kasse god nok, selv vil jeg anbefale 7.orden med to elementer( det hadde jeg selv før)

Det skal finnes noen ekle freeware produkter som kan regne ut dette for deg. Jeg har ikke det tilgjengelig og kunne heller ikke finne noe nå.

7.ordens hvordan funker ( er det noe lignende som 6.ordens)

har du noen bilder eller linker

Lenke til kommentar

Tenkte å ha kassen så enkel så mulig, det skal jo kun være et element inni kassen.

sånn som denne: PS 415. Jeg skal bare bygge kassen og vil gjerne vite ca hvilken mål jeg skal ha, er det noen som vet det???

Lenke til kommentar

Det som er enklest å bygge i forhold til resultatet er en portet kasse (aka bassrefleks). Her finner du delene du trenger på Biltema, og selve byggingen er en smal sak.

Desverre kan du ikke beregne noen kasse uten å kjenne et par såkalte Thiele&Small-parametere. Effekt og fysisk størrelse spiller ingen trille.

Og en ting: bare glem å lage båndpasskasse uten finbergnede tegninger. Her er du fullstendig lost om du ikke kan regne på parameterne / bruke et program, og ikke har mad byggeskills.

bfisk

Edit: Har forsøkt å lete etter elementet ditt på den siden, men jeg gav opp. Fytti grisen for en håpløs side! Råtten musikk, bitteliten skrift, heslige farger og et ultra-treig grensesnitt. Nei, der setter jeg ikke min nettleser igjen...

//bfisk

Endret av hrichard
Lenke til kommentar

Hvilken basskasse?

Det finnes flere forskjellige måter å bygge og konstruere en basskasse som egner seg best for nettopp din subwoofer. Alle subwoofere har forskjellig spesifikasjoner om hvilken type basskasse, hvor stort volum kassa skal ha osv.. Det er utrolig viktig å bruke solide materialer for optimalt resultat. Spander på deg noen hundre lapper ekstra på materialer og tilbehør til subwooferen og du slipper unødvendig dårlige sluttresultater etter mange timers bygging.

-Lukket kasse:

181103033608_kasse.jpg

Den enkleste form for basskasse er en lukket kasse (Også kalt trykk-kammers kasse)

Den består av et element montert på en side av en tett kasse.

En lukket basskasse har en karakteristisk lyd som blir gjenkjent på den ekstremt gode transient responsen å god lavfrekvent respons.

Den lukkede basskassen har ofte små kasse volumer og lavere følsomhet for feil parametere enn andre kasse typer.

På den annen side så har den lukkede basskassen en tendens til og få en høyere "cutoff" frekvens, dvs. at uten filter så vil kassen spille et stykke opp i mellomtone registeret.

En annen ting er at den får en lavere følsomhet enn andre kassetyper.

En lukket basskasse er mest sannsynlig det beste start punktet for en selvbygger som bygger for første gang, på grunn av at det er relativt lett og få den ønskede frekvens responsen.

Men det betyr ikke at denne kasse typen er bare for nybegynnere, det er som regel valget for ”Audiofile” som ønsker kvalitet på lyden over alt annet.

-Bassrefleks:

181103033627_kasse1.jpg

En bassrefleks kasse består av et element montert på en side av en kasse med en ”åpen tunnel” eller ”port” som tillater gjennomstrømming av luft ut og inn av kassen. På lave frekvenser så bidrar dette veldig til hvor høyt basskassen spiller.

Bassrefleks kasser er karakterisert med lavere forvrengning og de spiller høyere enn en lukket kasse.

Den har også en lavere "cutoff" frekvens enn en lukket kasse med samme element.

Det skal sies at bassrefleks kassen er mye dårligere på transienter enn den lukkede kassen, så dette er ikke basskassen for de som vil ha pen bass, selv om den kan ha brukbar kvalitet på det også.

Men for de som liker høy buldre bass så er denne kassetypen absolutt et godt valg.

Bassrefleks kassene er ikke de letteste kassene og lage, kassetypen er mye mer følsom på parametrene man bruker enn en lukket kasse.

Nesten alle elementer kan brukes i en bassrefleks kasse, men man må passe på at elementet man bruker har en QTS verdi på mellom 0,2 til 0,5 om man skal få et tilfredsstillende resultat. Elementer med QTS verdi over 0,4 passer ofte bedre i en lukket kasse eller en 4. ordens bandpass kasse.

-Band pass kasser:

181103033642_kasse2.jpg

En 4. ordens bandpass kasse er i bunn og grunn en lukket kasse med tillegg av et såkalt akustisk filter foran elementet. Dvs. at man har et bassrefleks kammer i tillegg til den lukkede delen. Elementet står altså da i skilleveggen mellom disse kamrene.

Systemet resulterer som oftest en lavere cutoff frekvens. Den negative delen med dette er at kassen blir større og tar mer plass.

4. ordens bandpass systemer pleier som regel å ha bedre effekt toleranse enn de andre systemene.

Transient responsen er nesten i klasse med de lukkede kassene, noe som igjen fører til bedre kvalitet på bassen.

Så her har man et system som spiller høyt og med god kvalitet.

Siden all lyd fra denne kassen går via porten i bassrefleks delen, burde man bruke så stort bassrefleks rør som mulig for og minimere port støy. Man burde også ha avrundede flenser på røret av samme grunn.

Man trenger ikke nødvendigvis noe filter på denne kassetypen, men man burde bruke et low-pass filter slik at elementet slipper og jobbe med frekvensene som ikke høres likevel. Noe som igjen fører til at elementet spiller bedre.

181103033701_kasse3.jpg

En 6. ordens bandbass kasse er relativt lik 4. ordens bandpass systemet, bortsett fra at begge kamrene er bassrefleks.

Transient responsen på disse er nesten alltid dårligere enn de andre systemene, så derfor er ikke dette kassen for de som vil ha pen lyd, men den klarer og levere lydtrykk. Så det er kanskje en idé for DB-drag? ;)

Det gjelder det samme på bassrefleks portene på denne kassen som på 4. ordens bandpass kasse. Størst mulig diameter på portene for å minimere støy.

Og igjen: Man trenger ikke nødvendigvis noe filter på denne kassetypen, men man burde bruke et low-pass filter slik at elementet slipper og jobbe med frekvensene som ikke høres likevel. Noe som igjen fører til at elementet spiller bedre.

7.orden fant jeg ikke skjema av.

Den er som 6.orden men med to elementer i "push-pull" løsning med lukket kammer mellom. Det gir bra og kontant bass, men ikke sånn hårblåsende trøkk.

Endret av kerog
Lenke til kommentar

Jeg hadde tenkt til å bygge Bassrefleks, men jeg er helt nybegynner og som kerog sier at:

Bassrefleks kassene er ikke de letteste kassene og lage

så tror jeg skal bare begynne med Lukket kasse.

Så da kommer sprørsmålet, hvor skal skal kassen være da, bredden, høyden og volumet? Har hørt at volumet har noe å si når man bygger en basskasse, Stemmer det??

Endret av just me
Lenke til kommentar

I et lukket system har volumet mye, men ikke alt, å si. Dette er den kassetypen hvor du kan "slurve" mest med volumet. Skal du bygge noe mer avasert, bør du beregne størrelser osv med et dataprogram.

Du har fremdeles ikke funnet spesifiksajonene for elementet ditt - og nei, ikke størrelse eller effekt, men de såkalte Thiele&Small-parameterne. Uten disse kommer du ikke videre.

bfisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...