Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har problemer med å dele filer mellom W2K og XP

Anbefalte innlegg

Hei!

Har 4 maskiner med XP og 1 maskin med Windows 2000. For å kunne hente filer fra maskinen med 2000 så må jeg ha aktivert IPX/SPX og NetBios på maskinene. Å dele filer mellom XP maskinene med kun TCP/IP fungerer kjempe fint. Men dette funker ikke med 2000 maskinen. Hva kan dette skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å kunne hente filer fra maskinen med 2000 så må jeg ha aktivert IPX/SPX og NetBios på maskinene.

IPX er en standard som er laget av Novell og det er ikke nødvendig å bruke denne protokollen i et rent Windows NT-miljø.

er du sikker på at du har konfigurert maskinene riktig med brukerkontoer? såvidt jeg husker må du ha en brukerkonto på W2k-maskinen som du bruker til å logge deg på fra Xp-maskinene med. Uten denne kommer du deg ikke på de delte resursene på w2k-maskinen.

Lenke til kommentar

XP har som standard aktivert "simple filesharing" eller "enkel fildeling". Denne må du deaktivere for å få tilgang til 2000 sine filer, som ikke har denne funksjonen. Den er ment for å gjøre det enklere for bestemor, så deaktiver, og få tilbake full NT funksjonalitet på fildelingen igjen. Gjøres i mappealternativer/vis

Du trenger ikke konto på vertsmaskinen, men du må selvsagt vite, og skrive inn Administratorpassordet når du blir bedt om det.

Det enkleste er å bruke: "\\vertsmaskin\c$" f.eks. Da slipper du å "dele" ut noe.

$ gir deg tilgang til hele diskstasjonen på en annen maskin over nettverket, hvis du vet Administratorpassordet.

En annen ting er at det kan være greit å være logget på med samme brukernavn, passord på alle maskinene, da har du full tilgang uten å måtte skrive inn passord!

(Brukes selvfølgelig bare hvis det er dine maskiner alle sammen...) Brukeren må ha administratorrettigheter på maskinen.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...