Gå til innhold

Oppløsning

Anbefalte innlegg

Hadde da tenkt og lage en liten hjemmeside ( er TOTALT Newb :blush: ) , men så lurte jeg på hvilken oppløsning jeg burde lage hjemmesida på? ;)

BTW: har vært innom noe forskjellige nettsider også sett på kilden men der står det jo nesten ingen ting er liksom bare noen få linjer? er det dette dere kaller Clean code? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde da tenkt og lage en liten hjemmeside ( er TOTALT Newb :blush: ) , men så lurte jeg på hvilken oppløsning jeg burde lage hjemmesida på? ;)

BTW: har vært innom noe forskjellige nettsider også sett på kilden men der står det jo nesten ingen ting er liksom bare noen få linjer? er det dette dere kaller Clean code? :blush:

Det kan være disse sidene er skrevet i frames... da blir det lite kode... men frames er :no: som sagt tidligere, hvis du er newb, så ikke bry deg så mye om oppløsningen... prøv heller å lage ett fett design til å begynne med, så kan du se hvor det går derfra!

Lenke til kommentar

Webdesign kan alltid være tricky, er man n00b, så er det helt sikkert mange ting man ikke får med seg eller vet. Alt går på prøv og feil metoden, om man skal lære seg noe. Det blir også litt lesing her og der, og i forum som dette, kan du hente erfaringer fra andre, så slipper man å finne opp hjulet på nytt ;)

Et nettsted som jeg syntes var kjekk lesing, som også forteller deg litt om hvor bred en webside bør være, er http://www.webstyleguide.com/

Hva enn du velger, om det er fast eller dynamisk bredde, så kan du like greit prøve deg på begge deler, prøve deg på kritikk her i forumet, lære litt mer, mer kritikk, osv osv :D

Jeg foretrekker fast bredde på ca 760px, gjerne midtstilt.

Lenke til kommentar

Hvis han vil lære seg det riktige oppsettet av en websiden fra begynnelsen av, så la han få lov til det. Er vel bedre at han allerede nå har i tankene hva en oppløsning på en side skal være. Blir litt dumt å komme med at det ikke er så viktig til å begynne med. Hva om siden blir bra og han vil legge den ut, men må gjøre om en hel del fordi han ikke har tenkt på oppløsningen.

Gi han det han vil ha svar på :p

Jeg mener vel at en side bør være tilpasset 1024x786, men at det også bør være leselig i 800x600...

Lenke til kommentar

For å forklare Frames enkelt:

Du har ei .html fil som inneholder et frameset, eller et Rammesett på norsk. Den angir kor stor del av skjermen kver frame/ramme skal ha.

Innholdet i kver frame/ramme er ei separat side, og når du f eks trykker på en link som skal opnast i frame X, vil _kun_ den eine fram'en oppdatere seg.

Det er veldig masse negativt med frames, har ikkje tenkt å ramse opp her, men stol på meg ;)

Frames er lett å få til som nybegynner, men eg anbefaler deg å gi blaffen uansett, ettersom det er en "ting" fra forige årtusen ;)

Lenke til kommentar
~750px i bredden er akkurat passe. :)

Agree!! :thumbs:

jepp.. 750 x 500l liten og nett:D

Jeg er uenig. Bredde på 990 er riktig etter mitt syn. Etter avstemningen som var på HW.no for en tid tilbake viser at 800x600-brukerne er i sterkt mindretall. Personlig vil jeg tro at det ikke er lenge før design kan begynne å tilpasses for 1280x1024. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...