Gå til innhold

Serie eller paralell kopling av pumper?

Anbefalte innlegg

Har fra før av en sånnen pumpe, så tenkte jeg å skaffe meg en til(siden de er så billige)siden jeg ikke er helt fornøyd med vann flowen og tror at med bedre flow kan jeg få bedre temps.. Jeg vil da enten serie eller paralellkople dem.. Men hva er best av serie og paralell kopling av dem?

Noen andre som har teste dette og kan si meg hvor mange grader dere tjente?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rett meg hvis jeg tar feil, men hvis du seriekobler dem, altså ene pumpen pumper vann til neste pumpen, for så videre i systemet; Sp ender du jo opp med samme flowen, altså flowen til siste pumpen..

Paralellkobling burde funke, men hvor sor effekt man får av det vet jeg ikke.., noe av effekten vil vel gjerne forsvinne til mottrykk...

Lenke til kommentar

Håper ikke du har kobblet opp enda..

ikke paralell koble.. fy fy..

pumpene vil på en måte oppheve hverandre i trykk for sjangsen for at bladene inni pumpa sviver 100% synkront er minimalt.. beleve me... det funker ikke.

snakker av erfaring her

Når pumpene dine opplever motstanden i resten av systemet ditt så vil det enkelt og greit ikke fungere..

tar du å setter 2 paralell kobblede pumper i vasken for å se hvor langt den spruter kontra 2 pumper i serie så vinner paralellpumpa... men den opplever ikke et system med motstand da.

MEN!!!!

derimot.. seriekobbler du dem.. da får du gass vettdu..

Du vil få større krefter til å pumpe vannet rundt i systemet ditt og derav vil du få større flow.

som sagt.. snakker av erfaring her.. begge måter er prøvd ut.. seriellen vant med fantastisk margin.. hehe

bytta fra tynne slanger til ½" slanger, 2 pumper som endte opp i seriell kobbling..

dette vant jeg mellom 10 og 15 grader på og kunne i tilegg halvere viftehastigheten til viftene som blåser på radiator.

oppgraderingen kosta 2 Hydor pumper, relè og litt slanger fra biltema..

frem med skrujern, kniv og loddebolt... ern ern.. har nå 2 strømforsyninger i pesjå (bruker peltiere) men kun en ledning inn som standard og trykker kun "power button" på pesjå og alt starter auto..

veldig enkelt og gir deg max kjøling til lavest mulig støy og minst mulig duppedittknapper

Lenke til kommentar

2 pumper kontra 1 pumpe...

med 2 pumper har du i ein kjapp teori dobbelt så mye krefter til å dytte vannet rundt i systemet ditt..

I vannkjølingssystemet ditt har du flere momenter som lager motstand i vannsirkulasjonen som pumpa må jobbe mot..

som hos meg.. 2 kjøleblokker, 1 stor radiator, 1 liten radiator, 1 vanntank..

oppi her har du og en høydeforskjell i tilegg til vinklinger osv osv..

osv osv litt til...

*tenk om eg kunne ha seriekobbla ein te likedann motor i BMWen min *sukk*.. det hadde gjort seg te fysta brunå på motorveien*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...