bfisk Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Riktig god aften, godtfolk! Skal en 4-dagers tur til Tyskland med klassen (+ noen til) til våren. Når man er på ekskursjon føler jeg at man må legge noe i det, og studere alle aspekter ved et lands kultur. Ekskursjonen har ingen spesifikke fagområdet, og er mest en sosial tur. Dog skal vi på et par utflukter, men disse er av mindre betydning. Øl er jo en viktig del av tysk kultur, som bør studeres nøye. Ikke bare forskjellige øltyper, men også tysk utelivskultur og -etikette. Jeg og et par til har satt oss som mål å aldri drikke samme ølet to ganger i tyskland, og vi har også som mål å komme gjennom flest mulig typer, for å få et nyansert øl-bilde. Hva er vanlig? Vors på hotellrommet med kjøpt øl, og så gå på byen? Gå rett på byen? Hva er aldersgrensene i butikker? På utesteder? Er folk der nede strenge på leg? Og slapp av - vi har avklart alkoholpolitkken i forhold til reiselederne (aka kontaktlærerne). Begge de to som skal være med er etter sigende også glade i øl. Ekskursjonsreglene sier at "misbruk av alkhol ikke må forekomme". På spørsmål om "bruk" (altså, ikke "misbruk") var tillatt, var det visst det. Så lenge vi var parate til oppstilling klokka 7 neste morra og ikke fant på noe faenskap, kunne vi godt "gå ut og drikke et par øl"... Noen som vet noe i forhold til dette? bfisk Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 (endret) Artig oppgave. Tyskland fører en liberal alkoholpolitikk. Aldersgrense ligger på 16 for det meste av alkohol, og 18 på sprit og brennevin. Du får kjøpt alt mulig på en hvilken som helst butikk. Det er ikke uvanlig at du kan få kjøpt absint, et alkohol som i Norge er ulovlig og regnet som et narkotikum på bensinsatasjonene langs autobahn. Tyskland og Øst-Europa har en veldig liberal innstilling til alkohol generelt - og ikke minst, det gir dem en egen drikkekultur. Flatfyll finnes ikke, slik som her i Norge - men i stedet drikker man alkohol når som helst, og hvor som helst. En øl til lunsj på jobben, er en helt vanlig ting. Øst-Tysk og Øst-Europeisk øl er forøvrig veldig mye bedre enn det utvanna pisset man får kjøpt her i Norden. Radebeger er min favoritt. Norge er et ultrakristent land. Alkohol er nær sagt forbudt, av myndighetene - slik er det i et teokrati. Derfor tar folk igjen det de måtte "tape" i form av fyllekuler i helgene. Derfor vil nok nordmenn som kommer til disse landene kun med mål og drikke seg drita, bli sett litt rart på. Dette er nemlig ikke noen vanlig praksis i disse landene. De som gjør det, er som regel ikke derfra. Litt mer info finner du her: http://www.german-way.com/german/beer.html God tur! Endret 25. januar 2004 av FreeBSD Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Da klassen min var i Tyskland (Berlin) var det noe kulturkrasj. Vorsing på "studentenheim" var ikke så populært blandt de andre tyskerne, og det er vel ikke til å legge under en stol at Tyskere har en mer "moden" drikkekultur. På hele turen så jeg ikke en drita tysker, skjønt vi kom i prat med noen fra Nederland sent i 20-årene som var på drekketur. Tyskerne har som sagt et meget sunt og liberalt forhold til alkohol, og vi fikk stort sett kjøpt øl uten å vise legg (jeg var akkurat fylt 18). På sprit og rusbrus var det noe strengere, men det pleide å gå bra. Skjønt, dame i kassa på Spar ble litt satt ut da jeg kjøpte hele butikkens beholdning av Bacardi (6-7 flasker til meg + noen andre) og rista vel på hue over "vikingenes" fremtreden. Enda mindre problem å komme inn på utesteder og få kjøpt der. Turen til berlin var fin, og jeg fikk virkelig opp øynene for hvordan øl skal smake, og prøv Berlienr Kindl, det er noe annet en det norsk ølpisset av renhetslovens dittogdatt! Bare et tips tilslutt: Hvis du skal besøke en konsentrasjon/arbeidsleir fra ww2 så er det ikke noe sjakktrekk å være på by'n til kl 4 natten før. Noen i klassen som var full i k.leir og da var jeg faktisk flau over å være i deres følge. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Veldig enig med FiskePinna. I Tyskland, og Øst-Europa (Tsjekkia, Ungarn, Polen, Slovakia) får man virkelig øynene opp for hvordan alkohol skal smake. Skal du ha vin, er det kanskje ikke helt stedet - selvom det er billig. Men ølet er det ingen i verden som slår. Og på siste punkt er det veldig viktig det FiskePinna sier. I konsentrasjonsleire er man edru og tar til seg det man ser - noe annet er en total mangel på respekt for menneskene og historien. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 25. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2004 Se det, se det! Dette later jo til å bli meget bra. Vi skal vest i Tyskland, til Moseldalen. Vi skal ikke besøke noen wwii-ting, men vi skal derimot på Opelweken, til Luxembourg og labbe litt rundt i byen. Videre skal vi på besøk til noen bønder og slike ting. Har ikke tenkt å kjøre flatfylla, men pilse for hyggens skyld. Noen som visste noe om prisene? bfisk Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Moseldalen er nydelig. Fint reisemål. De har forøvrig en hel haug vingårder der, så kanskje det er aktuelt? Trier skal dere sikkert til, det er relativt stor by, på størrelse med en middels stor Østlandsby - trivelig sted. Prisene er veldig lave, men de har nok blitt litt høyere med innføringen av euro. Men for å si det sånn - en halvliter pils koster mindre enn tilsvarende mengde mineralvann. Luxemburg har jeg bare kjørt gjennom en gang - så det kan jeg ikke si noe om - bortsett fra at det jeg så der, ikke var særskilt spennende. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 25. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2004 Vi skulle egentlig til Trier, men nå er visst opplegget at vi skal til Bernkastel. Har null peiling om hvordan det er, har aldri vært i Tyskland før, annet enn på flyplasser. Prater flytende engelsk og nokså godt fransk, men kan ikke et ord tysk. Vil dette bli et problem? Går det an å pilse på utesteder fra ende til annen, og samtidig unngå økonomisk ruin? bfisk Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 (endret) Nei, du vil nok klare deg økonomisk. Alt dette spørs jo HVOR mye selvfølgelig, men stort sett er det 1/3 av prisen i Norge. Tyskere suger hardt i engelsk - en ting jeg har erfart de par gangene jeg har vært der. De lærer veldig lite språk på skolen, akkurat som franskmenn. Antakelgvis kan det bli et problem, hvis tyskkunskapene skranter. Erfaringene mine fra Moseldalen var ihvertfall dårlige språkmessig - mye fekting med armene. Endret 25. januar 2004 av FreeBSD Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Vel, ikke alle tyskere snakker Engelsk, men du kan vel regne med at ihvertfall de fleste unge kan en del. Ellers er jo tysk et av de språkene vi nordmenn lett forstår, spesiellt skriftlig. Ellers må det vel sies at øst-europeisk øl = win Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 (endret) Tyskerne suger i engelsk,, som i frankriket. Har vært begge steder veldig ofte. Ungdommene suger i engelsk oxo Endret 25. januar 2004 av FrenChie Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 25. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2004 Okei, det suger jo. Jeg kan ikke et eneste ord tysk, har aldri hatt det, eller hatt bruk for det, for den saks skyld. Vi får satse på at klassekamerater, engelsk, fransk og fingerspråk tar meg dit jeg vil bfisk Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 God kveld! Er tysk selv (kommer fra Hamburg), og hvis du er over 16 får du kjøpt øl overalt. Men alt over 5% eller noe er det 18års grense på. Heller ikke dette er noe problem hvis du kjøper det på en kiosk eller noe, de selger så godt som alt til alle! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 (endret) Veldig mange tyske skoler lærer ikke engelsk til elevene på grunntrinnene slik som i Norge. Sikkert noe gammelt etterslep fra andre verdenskrig. Engelsk blir heller valgfag på vidergående, og mange velger det nok bort. Så du vil oppleve at MANGE tyskere ikke kan en fnugg engelsk..spesiellt de som ikke akkurat er ungdommer. Ungdommer er nok mere liberale og kan noe eller mye engelsk. Jeg var på besøk hos ei venninne 2 ganger i Tyskland, og hu hadde flere venner som ikke snakka et ord engelsk, selv om de var 18-19 år gamle. Husk at alt på TV (serier, filmer, dokumentarer) dubbes til tysk, og alle kinofilmer dubbes til tysk. Måtte på spesielle kinoer for å se engelske filmer. Ikke engang i de fleste bodene på en rockefestival snakka de engelsk :/ Måtte bare høre hva andre bestilte på tysk, og gjenta det så godt jeg kunne. Mht. flatfyll er det mulig det ikke er sånn i de store byene, men der jeg var, sånn litt på landsbygda (en time unna Saarbrucken, sør i Tyskland mot grensa til Luxemburg) var det VÆRRE enn i Norge. Der dro de på fest hver eneste helg/flere ganger i uka i ferien, med et helt arsenal sprit og vin og øl, og jeg som kom fra lille Norge drakk meg så full at jeg ikke kunne gå flere ganger. Og da var det ikke snakk om å innta i moderate mengder heller. Dette var godt voksne folk i 20-årene. Endret 25. januar 2004 av Bitex Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 (endret) Etterslep fra 2. verdenskrig? Tull. Det har ikke noe med det å gjøre. Et land med 90 millioner mennesker, trenger nødvendigvis ikke engelsk på samme måte som et lite iskledt land med spede 4.5 millioner trenger. Hvor mange engelskmenn, spanjoler, franskmenn eller amerikanere kjenner du som kan noe annet enn engelsk? Ytterst få. Slik er det også i Tyskland. Tilbake til flatfyllet: Ja, det finnes selvfølgelig flerfoldige unntak. Dette var også vest i Tyskland - der er kulturen ganske forskjellig fra den i øst - ikke minst fordi landet var splittet i over 40 år. Endret 25. januar 2004 av FreeBSD Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 25. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2004 Flatfyll er det jo veldig greit med, det er uaktuelt, uansett. Det er ikke akseptert fra skolens side, og jeg har ikke videre lyst til å drikke meg fra sans og samlig i et fremmed land... Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 (endret) Du kan fint unngå å drikke samme øl to ganger hvis du vil det. Men noe av det du får servert vil helt sikkert være verdt en gjentagelse. Feks hvis du kommer over en av de virkelig gode Weiss eller Bock bier. Som i Storbritannia har ofte bryggeriene eierinteresse i serveringsstedene - pubhopping er derfor å anbefale om dere vil nyte smaker fra flere bryggerier. Små glass er best om du skal rekke over mye - store glass blir mektig for en uten godt trent ølvom. Husk alltid å skryte av ølet fra det lokale bryggeriet - lokalpatriotismen blomstrer. Så lenge dere holder dere vekk fra plasser med mye rødt lys er prisene greie - imidlertid er det jo sånn at den lave prisen kan gi en impuls til å kjøpe mye mer - jeg har vært blakk før skjema i Tyskland flere ganger jeg. Forsing på hotellrom er tull. Reserveres for land med ekstreme priser som Norge. Du får sugd inn mye mer atmosfære om du ikke er halvfull når du entrer scenen. Husk å alltid ha småpenger i lomma når du går på do - det sitter en utenfor der som forventer å få en slant for å holde fasilitietene rene. Språk kan av og til være vanskelig - lær noen høflighetsfraser - takk og hei og vær så snill og slikt - så vil du bli vennlig møtt. EDIT : PS hvis dere blir virkelig drita , si dere er fra Sverige. Endret 25. januar 2004 av sofokles Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 (endret) Enig i det med forsing. Det er en norsk greie..folk litt lengre ute på kontinentet har nok knapt hørt om det, og syns nok det virker merkelig at man skal sitte og drikke i timevis før man går ut. Men siden dere er på klassetur er dere jo ikke sammen med lokale helter uansett. I Tyskland får man en halvliter til 3-4 DM (12-15 kr) så det er ikke snakk om mange pengene likevel. Endret 25. januar 2004 av Bitex Lenke til kommentar
RottePostei Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 (endret) Enig med en lenger oppe. Flatfyll finnes absolutt. Franskmenn er jo kjent for å drikke vin til alskens anledninger og ikke bli fulle. Var en gang på en festival i en mindre by i Frankrike. Der var det flatfyll og roping på elgen så det holdt. Så ikke ut på festplassen dagen etter. Edit: Ja, jeg vet det var snakk om Tyskland her. Bare et eksempel. Endret 25. januar 2004 av RottePostei Lenke til kommentar
Leroy Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Flott tråd!! Skal til tyskland i vår på CeBit messa. Gleder meg til å smake på tysk øl. Fatter har vært mye i tyskland og skryter mye av det, så forventningene er ikke akkurat små! Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Flott tråd!! Skal til tyskland i vår på CeBit messa. Gleder meg til å smake på tysk øl. Fatter har vært mye i tyskland og skryter mye av det, så forventningene er ikke akkurat små! Gled deg CeBit er jævlig rått, men du bør virkelig ha et stort overskudd av energi før du går dit.. du blir sliten i beina av å løpe rundt i de 125423652615135674573 hallene som er der! Ang Engelsken i tyskland; Jeg (som flytta til Norge for 4 år siden) lærte engelsk på grunnskolen i tyskland. Jeg personlig kjenner ingen som ikke har hatt/har engelk på skolen, selv på VGS nivå. Jeg er i Hamburg for å besøke resten av family hvert halvår Men at det er store forskjeller på dette i forhold til andre delstater i tyskland er det nok ingen tvil om.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå