Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Online ADSL --> NGT

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg planlegger å si opp bredbånds-abonnementet fra telenor, og bytte til nextgentel..hva er det da som må skiftes ut av linjer og sånn?

Må NGT installere nye linjer og hele pakka, eller kan de bare koble seg på de greiene som allerede er der? Har fra før av gjort om fra telenor ISDN til ADSL så det er allerede ganske mange bokser og ledninger som går i hverandre..

håper noen gidder å svare hvis dere skjønner no av det da..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får seff. ny modem og ledninger tilsent.........

Men viss du allerede har en splitter fra telenor som splitter telefon og adsl så , kan du bare plugge det du får av modem og slik opp i det gammle du hadde.

Håpr du skjønner hva jeg mener er in a hurry så skriver litt dumt

Cya

Lenke til kommentar

trenger ikke bytte splitter. Har gjort det samme selv, og eneste som måtte til var å plugge i router. Trengte selv en overgang fra stor nettverksplugg til liten telefonplugg eller hva det er for noe, men overgangen byr på små problemer.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke så mye av det der jeg. Det var nemlig bare en kamerat som gjorde overgangen fra ISDN til ADSL manuelt, så det er utrolig mange forskjellige bokser og ledninger å holde styr på.. problemet er at kameraten min ikke vil være tilgjengelig på en god stund. Kanskje jeg egentlig bare bør si opp alt som har med telenor og gjøre og bytte til telio i stedet.. da er d kanskje enklest å fjerne alle telenor boksene og sånn da, og få en NGT mann til å sette opp bredbånd fra dem? Det skal vel kunne gå greit? eller? trenger råd!

Lenke til kommentar

Om du bryter slik at du ikke har fast telefon bør du være sikker på at det ikke blir ekstra kostnad fra bredbåndsleverandøren din.

Jeg har byttet til Tiscali og det er fordi når jeg kutter fast telefonen var det de som ble billigst.

Lenke til kommentar

Sånn gjør du det.

Du ringer til NextGenTel, og så sier du at du har Telenor, men ønsker å gå over til NextGenTel. Så finner hun pene damen som sitter inne på bredbåndstelefonen ut at det skal kunne la seg gjøre. Og deretter sier hun at hun skal fakse et fullmaktsskjema til deg som du må fylle ut, så NextGenTel har fullmakt til å si opp ditt telenorabonnement når de vet når de kan få levert. Sånn at du ikke sitter der uten.

Så får du sikkert masse papirer fra telenor, og må levere tilbake Telenor-modemet. Da har du allerede mottat en pakke fra NextGenTel som inneholder ruteren som du trenger for å koble deg opp til DSLAM'en til NextGenTel. Da er det bare å koble denne opp. Om du har telefon fra før og bruker splitter, trenger du også det med NextGenTel. Splitterene virker uavhengig av hverandre.

Det skulle vel løse det meste.

Og du trenger ikke noe program installert på PC'en slik du må med Telenor. Det er fordi Telenor bruker en urgammel løsning for å koble seg opp mot DSLAM, PPPoE. NextGenTel benytter seg av en noe nyere sak, som heter PPPoA, da tar ruteren seg av alt peset.

Dette fikser du nok lett.

-Chief-

Lenke til kommentar

Telefonkablen inn til huset blir nok ikke kuttet men gjort inoperativ i sentralen. Din nye bredbåndleverandør ordner signal og du slipper ISDN boksen fra telenor. Du kobler ditt nye ADSL moden rett i veggen og vidre til en Switch/Router for å dele signalet mellom PC og Telio-telefon.

Det er så enkelt at selv jeg klarer det, da er det bra lett da. :D

Lenke til kommentar
men dersom jeg skal bytte til telio istedenfor telenor fastnett, og da sier opp alt av telenor vil vel noen av de boksene og linjene bli rammet i og med at bredbånd-linja bare ble videreført av fasttelefonen?

Om du skal bytte til Telio og IP telefoni bør du nesten få dette effektuert før du ordner det med NextGenTel, du kan snakke med de om nettopp dette. For NextGenTel bruker 6 uker på å levere. Og da kan det nok være at Telio har fått levert før, og da må du ha en Full aksess løsning, der ADSL kjører alene på sambandet. Dette MÅ NextGenTel vite for da er det en annen løsning i sentralen, og om du bytter etterpå, må NextGenTel koble deg om i sentralen.

-Chief-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...