Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor satser ikke norge på billig sattelitt bred


Anbefalte innlegg

Norge er et stort land i areal, men få innbygere, så for å tilby hele norge xDSL i kabel vill koste, så hvorfor ikke legge inn litt penger fra olje formuen på bredbond til oss alle...

 

----> Utstyr og installasjon: kr 14 990,-

Abonnement (12 måneders ab): kr 1 490,- / mnd <----

 

Dette er for dyre for normale folk....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når de ikke bruker penger fra formuen på andre ting som er 13654x viktigere så tviler jeg på punger ut til dette.

 

Skjønner heller ikke hvorfor det er så svindyrt, trenger man virkelig utstyr for 15000 for å få dette opp og gå ?

 

for 1500,-i mnd får man 2,3Mbit SDSL og litt til, dette er vel MYE bedre fart enn det som tilbys via satelitt, ihvertfall upload :roll:

Lenke til kommentar
for 1500,-i mnd får man 2,3Mbit SDSL og litt til, dette er vel MYE bedre fart enn det som tilbys via satelitt, ihvertfall upload :roll:

To-veis satelittantenne med montering, dette er bedriftspriser så og sammenligne med privatprisene på SHDSL blir feil.

Satelitter er fryktelig dyre, de har begrenset kapasitet og man kan ikke oppgradere de sånn helt uten videre uten enorme kostnader.

Lenke til kommentar

Norge ligger skamdårlig langt bak alle andre land når det gjelder bredbåndsutvilking or tilbud til "folket". Synest det burde bli gjort en stor omvending og gjort slik at 80-90% kunne å bredbånd og bedre tilbud enn det vi har i dag....f.eks slik som bredbandsfabrikken med 10 Mbps for 395 i mnd for de som er så heldige og ha dem. :thumbup:

Lenke til kommentar
Norge ligger skamdårlig langt bak alle andre land når det gjelder bredbåndsutvilking or tilbud til "folket". Synest det burde bli gjort en stor omvending og gjort slik at 80-90% kunne å bredbånd og bedre tilbud enn det vi har i dag....f.eks slik som bredbandsfabrikken med 10 Mbps for 395 i mnd for de som er så heldige og ha dem. :thumbup:

Telenor ADSL skal innen 2006 dekke 75% legger du til et utall prosjekter så er du sikkert godt over 80% og det er ikke galt.

Det du ønsker krever helt grunnleggende endringer i samfunnet, staten Norge drives vanvittig dyrt og skal det bli særlig penger til overs må man snu hele samfunnet opp ned og satse på næring, forskning og en kraftig avbyråkratisering av hele det offentlige norge slik at pengene kan brukes på nyttige ting i steden for det sluket som i dag absorberer alt av midler uten at resultatene imponerer.

Desverre tror jeg ikke at noen politikere tør eller får det sutrende norske folk over på et slikt prosjekt, husk at en fryktlig mange blir avlønnet av staten gjenom ansettelse eller div støtteordninger.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare flytte hele norges befolkning inn i en stoooor by ? Mye lettere å gi bredbånd til alle da.... eller ?

:ermm:

Josef Stalin drev med slike ting dog var det ikke bredbåndsutbyggingen han hadde i tankene, av en eller annen grunn var folk ofte lite fornøyde med han selv om de ikke turte si det.

Lenke til kommentar
To-veis satelittantenne med montering, dette er bedriftspriser så og sammenligne med privatprisene på SHDSL blir feil.

Satelitter er fryktelig dyre, de har begrenset kapasitet og man kan ikke oppgradere de sånn helt uten videre uten enorme kostnader.

Hvis du sjekker tiscali sin side der infoen er pastet fra så ser du at dette ikke er bedriftspriser men derimot privat.

 

Dette får du :

Parabol, vegg eller takfeste, 30 meter kabling og satellitt-modem. Installasjonprisen inkluderer en times reisevei til og fra installasjonssted samt softwareinstallasjon og testoppkobling mot Internett. Tiscali vil etter mottatt bestilling avklare om kundens lokasjon vil medføre ytterligere reisekostnader og dermed høyere installasjonspris.

 

 

Nå vet ikke jeg prisen på dette utstyret, men jeg blir ikke spesielt imponert over hva man får for 15000,- !!

 

Hastighet

Overføringshastigheten er inntil 400 kbps nedstrøms og inntil 100 kbps oppstrøms, avhengig av belastningen på tjenesten.

 

Dette er heller ikke spesielt imponerende.

 

Skjønner ikke hvorfor det er så rart å sammenligne, med andre måter å få bredbånd for privatmarkedet ;)

Lenke til kommentar
Hvis du sjekker tiscali sin side der infoen er pastet fra så ser du at dette ikke er bedriftspriser men derimot privat.

 

Overføringshastigheten er inntil 400 kbps nedstrøms og inntil 100 kbps oppstrøms, avhengig av belastningen på tjenesten.

 

Dette er heller ikke spesielt imponerende.

 

Skjønner ikke hvorfor det er så rart å sammenligne, med andre måter å få bredbånd for privatmarkedet ;)

Prisene er like for privat og bedrift, men dette er jo et tilbud som er dyrt og antagelig ikke noe for massemarkedet med enorm ping, liten kapasitet osv.

Det er for de med spesielle behov og det er et reint nisjeprodukt.

Lenke til kommentar

Satelitt? Hvorfor det? Nå har jo GiFi kommet, trådløst internett med rekkevidde på 5km. ITAvisen skrev akkurat om at Intel ville gi internett til 5mrd mennesker med teknologien og. Den er jo som skapt for Norge. Telenor kommer nok også til å ta i bruk teknologien, bare vent litt du :)

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare flytte hele norges befolkning inn i en stoooor by ? Mye lettere å gi bredbånd til alle da.... eller ?

:ermm:

Josef Stalin drev med slike ting dog var det ikke bredbåndsutbyggingen han hadde i tankene, av en eller annen grunn var folk ofte lite fornøyde med han selv om de ikke turte si det.

Si meg, hvor har du gått på skole?

Lenke til kommentar
ITAvisen skrev akkurat om at Intel ville gi internett til 5mrd mennesker med teknologien og. Den er jo som skapt for Norge.

Heh, ja hvem vil vel ikke tilby internett til 5 millarder mennesker? Det vil vel da si at hele verden får internett. Stiller meg litt tvilende de tallene. :)

 

Videre er det vel heller Danmark som er skapt for dette enn Norge...

Lenke til kommentar
ITAvisen skrev akkurat om at Intel ville gi internett til 5mrd mennesker med teknologien og. Den er jo som skapt for Norge.

Heh, ja hvem vil vel ikke tilby internett til 5 millarder mennesker? Det vil vel da si at hele verden får internett. Stiller meg litt tvilende de tallene. :)

 

Videre er det vel heller Danmark som er skapt for dette enn Norge...

Heh, jau, som Digi.no skrev tror vi nok at Intel blir litt for oppildnet til tider :lol:

 

Men jeg vil nå si at den er som laget for Norge. Norges største problem innen internettutbygging er jo dette at avstandene er enorme i forhold til innbyggere. Store fjell som blokker er jo ogs et stort problem.

 

Nå vet jeg ikke om det ITAvisen og Digi skrevom var akkurat det samme, men siden begge refererte til tallet 5mrd satser jeg på det og at ITAvisen tok litt feil på noen punkter her også. For i så fall vil ikke rekkevidden bare være 5km, men hele 50km, fri sikt ikke nødvendig og hastigheter på opptil 70Mbit/s.

 

Så med slik teknologi vil jo Telenor og andre greie å dekke hele Norge ekstremt mye raskere, lettere og billigere. Selfølgelig vil det være fint for Danmark også, men da vil vel kanskje 70Mbit/s blir litt lite? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...