jh_ Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Jeg lurer på hvem som lever lengst av ide og scsi disker. Det virker mest logisk at scsi disken holder lengst, den er jo dyrere, og brukes i servere osv.. men når jeg har lest om scsi vs ide, fordeler og ulemper så har jeg ikke sett at det står noe om hvem som holder lengst av disse. Hørt at ide disker har en gjennomsnittlig levetid på 2-3 år i "normalt" bruk, hvor lenge holder da en scsi disk, om man bruker den i en vanlig pc (ikke server.)? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 vel, min mening. SCSI, de har høye rotasjonshastigheter opp mot 15 k. De lager en del varme da, så får de ikke skikkelig kjøling så tror jeg ikke de lever så lenge. Lenke til kommentar
XenZor Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Har hørt at SCSI har getydlig lenger levetid, men nå har det kommet Raptordisker fra WD som skal ha bedre pålitelighet enn vanlige IDEdisker. Om pålitelighet er det viktigste ville jeg ha kjørt Raptor pga. lavere pris og ingen behov for SCSIkontroller. Bruker SATAkontroller som det er på alle nye HK. Tror WD har 5 års garanti på sine Raptordisker. Jeg har selv to Raptordisker i RAID-0 og er kjempefornøyd Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 SCSI skal jevnt over være mers stabilt enn IDE. Men Raptor er jo et unikum av en ATA-disk, da. Men skal jeg velge, er det ingen tvil: SCSI er utvilsomt det mest behageligste å jobbe på. Har en SCSI-basert maskin med en Seagate Cheetah 15K.3 SCSI-disk som OS-disk. Har man først prøvd et SCSI-system, går man ikke tilbake til ATA-grensesnitt. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 SCSI er litt på vei ut for oss som liksom skal ha vnlig PC, SATA tar over. men scsi er veldig raskt, ganske greit å ha på disken man skal ha OS på. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 SCSI er litt på vei ut for oss som liksom skal ha vnlig PC, SATA tar over. men scsi er veldig raskt, ganske greit å ha på disken man skal ha OS på. Jeg har sett mange rimelige U3W-SCSI-kontrollere fra Adaptec på bruktmarkedet. Disse kontrollerne er nesten evigvarende, og tilbyr desidert best ytelse av de fleste SCSI-kontrollere. Dessuten kan man komme over billige SCSI-disker som demovare (fikk selv en Cheetah 15K.3 36,7 GB som demovare fra komplett.no til ca. 1000 kr under nypris...). Har man først brukt en SCSI-basert PC, vil man ikke tilbake til ATA. Jeg vil i hvertfall ikke ha en ATA-basert PC igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå