Gå til innhold

Bærbar pc-nøtt

snowjob

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en bærbar pc til bruk i skolesammenheng og til litt musikk-mekking.

Jeg har satt opp et par kriterier for hva som er viktig og ikke her:

Viktige momenter:

+Lydkort

+batterilevetid (må kunne holde ut en forelesning :) )

+Kjent merke, garanti

+lite støy

+pris (helst under 12,000)

Mindre viktig (kan "ofres"):

-Grafikkort

-stor skjerm

-prossessorkraft

-fancy design, vekt

Har noen noe bra forslag? Hvis et bra lydkort for bærbare pc'er er umulig å oppdrive kan dette sløyfes. Jeg har ikke kjøpt bærbar pc før, men har sett at en del folk har brent seg på å kjøpe enten:

-dårlige merker (med påfølgende dårlig service)

-meget støyende pc'er (som ikke kan brukes i f. eks. lesesal)

-pcer som gir altfor lite valuta for pengene.

Til slutt et lite ekstra spørsmål: Er det helt tabu å kjøpe bærbar fra Elkjøp eller Expert? Er det bare svindel og lureri? :no:

På forhånd takk for alle forslag :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig å gjøre bra kjøp hos Elkjøp og Expert. Kjøpte en Packard Bell maskin hos Elkjøp med XP-m prosessor for 7.990,- i fjor sommer, det var det beste tilbudet jeg fant noe sted. Jeg hadde nok holdt meg unna disse butikkene i din prisklassen.

Er du avhengig skikkelig lydkvalitet må du kjøpe et eksternt lydkort til å putte i PC kort slot'en (PCMCIA). Her er to alternativer:

Indigo Playback kr 1.890

Indigo io kr 2.390

Så trenger du en maskin i tillegg :) Med ca 10k igjen av budsjettet er Dell 500m den beste løsningen. Dette er en støysvak centrino maskin til 9.777 inkl frakt. Velger du det største batteriet har du rundt 3t batteritid. Maskinen har kun en PCMCIA slot, greit å vite hvis du er avhengig av flere. Den har 256mb ram, kjøp mer ram av en nettbutikk når budsjettet tillater det, det blir mye billigere.

Knut

Lenke til kommentar

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nostore

"You can also order from The Apple Store by calling 800 33 034.

Prices are inclusive of 24% VAT and anticipated recycling tax, but exclusive of delivery charges (unless otherwise indicated).

The Order Form shows you the VAT payable on the Products you select."

om ikke annet finnes det jo vanlige mac-butikker som f eks Eplehuset, Mac & Carry osv.

(søk etter butikker her)

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar

Jeg ville holdt meg langt unna El-kjøp, prisene deres er altfor høye. Ser selv etter en liten laptop med 12" eller 13" pc, og så på Lifebook s6210. Den selger Elkjøp til 24k mens alle webshopene som fører den ligger rett under 20k.

Det eneste som er bra med El-kjøp er at du kan kjøpe med "ulykkes forsikring" hvor du da smeller PC'en i bakken om et år og får tilgodelapp på samme beløp som du betalte for. (Om et år har jo PC'verden gått et par skritt videre) Men det er jo litt sleipt da ;)

Lenke til kommentar
www.apple.no leverer til den prisen som står der. Den er inkludert toll og anna tull :)

Kjøper du for over 2000 (slik som ibooken) så betaler du heller ikkje frakt. (ingen frakt på min ipod iallefall )

og dette er hundre prosent sikkert?, har hatt en slik toll bom før, vill ikke ha det i gjen..

Lenke til kommentar
www.apple.no leverer til den prisen som står der. Den er inkludert toll og anna tull :)

Kjøper du for over 2000 (slik som ibooken) så betaler du heller ikkje frakt. (ingen frakt på min ipod iallefall )

og dette er hundre prosent sikkert?, har hatt en slik toll bom før, vill ikke ha det i gjen..

Det er nok helt sikkert ja :)

Mac har du fått tak på i Norge siden midten av 80-tallet.

Finnes en del butikker som selger Mac ( www.officeline.no ) , men de er billigst på www.apple.no

Lenke til kommentar

hmmm gutter og jenter ikke kjøp hos Applestore fordi de bruker TNT til å transportere varene og de har sine egne lille rutiner på å skvise toll/moms av folk enda man ikke skal betale slik . En venn av meg måtte betale for det gikk til inkasso selv om Apple sa han ikke skulle betale noe . Nå er det vel også tilfeller med kunder som slipper dette men det er ikke akkurat så gode følelser for TNT her rundt hvor jeg bor .

Men det jeg kan anbefale sterkt er en iBook G4 12 med 60gb ,blåtann og Airport Extreme . Dette er en superduper maskin og jeg har ikke engang hatt ett eneste feilkakk . Maksinen har vert oppe nå i 40dager uten noen reboot eller slike "stygge" ting .

Og om du kjøper iLife 04 så kan du mekke musikk med Garageband til du dør på deg ..

!BTW www.eplehuset.no holder akkurat samme priser som applestore på absolutt alt av mac stuf :thumbs:

Endret av Konge
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si at jeg har tatt noe endelig valg, men takker Enemigo :thumbs: så mye for et godt forslag. Dell er noe jeg har sett på selv, denne centrino-teknologien har jo blitt lovprist både i forhold til støy og varme-utvikling.

Lydkortene du pekte til, settes de inn i den bærbare pcen i denne card-sloten, eller forblir de eksterne? De så bra ut. Det er mulig jeg venter en stund i påvente av prisdropp fra Dell sin side, for så å slå til med en Dell et-eller-annet med et Indigo lydkort :D

Lenke til kommentar

Det lydkortet kommer til å stikke delvis ut av maskina. Hvis du ser på bildet av kortet så kommer den delen som er sort til å stikke ut.

Den største fordelen med den dell maskina er prisen! Det finnes mye annet bra med centrino, men det koster minst 2-3.000kr mer.

Vet ikke hvor mye 500m kommer til å dette i pris, men det er ikke lenge siden den kosta ca 9.000,-. Ikke umulig at det kommer et tilsvarende tilbud igjen, for de som har tolmodighet til å vente :)

K

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...