thingul Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Hadde omtrent samme problem med ett asus a7n8x hovedkort, hadde noname minne og det likte ikke det integrerte skjermkortet, byttet til corsair minne og så funket alt fint Men du kan jo teste med ett vanlig skjermkort hvis du har ett liggende og se om ting funker da. Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2004 Tror problemene med intern grafikk ligger i at det er kresent på minnet, i og med at den bruker minnet som grafikkminne hva minne er det du bruker? holder det med Corsair Value S, eller brude det være dyrere? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Folkens: RAM'en skal jo ikke klikke når man øker CPU-belastningen. (Det er jo økt CPU-belastning som fremkaller kræsjene, noe han fortalte ganske tidlig i tråden). Med forklaringen han kom med så er problemet helt sikkert en av følgende: Ram, CPU, chipsett eller PSU. Videre kan vi eliminere ram som feilkilde siden alt fungerer bra så lenge CPU'en ikke belastes så mye. Siden det veldig skjelden er problemer med CPU og chipsett som går på orginale hastigheter og fordi han har sagt at han bare har en 250W PSU så er jeg ganske sikker på at det er PSU'en som streiker. Dvs. den klarer ikke å levere stabil spenning når belastningen på CPU blir høy og det dermed trekkes mye strøm. 250W er i teorien mer enn nok, men i praksis så er leverer PSU'er lite stabile spenninger når man nærmer seg max effekt. Dersom man hadde skiftet til en 250W PSU av skikkelig kvalitet så hadde det sikkert vært stabilt. Men siden billige PSU'er ofte ikke klarer å holde spenningen stabil så mye over halv belastning så trenger man nok minst en 400W dårlig PSU (eks Q-tec) eller minst en 300W god PSU. (gode PSU'er på 250W er nesten ikke å få kjøpt lengre pga lavt salg) Lenke til kommentar
Swixz Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 ehhh...du sa at du ikke fikk stilt inn fsb høyere enn 100? Det er en liten jumper på HK som du velger mellom 100 eller 133/166/200, det skulle vel ikke være denne som står feil? Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2004 det er ikke alltid CPU'en blir hardt belastet. som sagt i første tråd - bare det å starte opp WCPUID restarter pc'en. av og til restarter pc'en rett etter oppstart, når den kommer opp igjen er "alt fint" (til neste krasj)... for øyeblikket har jeg koblet av skjermen, og det ser ikke ut til at den har restartet - ikke helt sikker (er i oslo noen dager), men jeg skal se om det hjelper med et annet skjermkort eller annet minne når jeg kommer hjem. lover å poste mer til problemet er fixet Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2004 ehhh...du sa at du ikke fikk stilt inn fsb høyere enn 100?Det er en liten jumper på HK som du velger mellom 100 eller 133/166/200, det skulle vel ikke være denne som står feil? joda, men den står til 100 i bios default, men kan sette den til 166 der - som sagt - det fixet ikke problemet. men uansett burde fsb på 100 gjøre pc'en mer stabil (da systemet kjører langt fra max kapasitet - ville jeg tro) Lenke til kommentar
KriB Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Har også plutselig opplevd bluescreen og greier på et MSI K7N2G-ILSR og samme prosessor som likner problemene andre har hatt i denne posten. Jeg bruker ikke den interne grafikk-brikken, har en 430 watts Enermax strømforsyning, og dette minnet. Jeg har prøvd et program for å teste minnet, men lurer på om det var bra nok, det kjørte i Windows og testet ledig minne. Jeg husker et som hette MemTest ett-eller-annet som jeg kjørte fra boot på en diskett før som fant feil på en minne brikke jeg hadde. Noen som vet hvilket jeg mener? Har link? (har søkt på Google etter memtest, men får en milliard med programmer, og finner ikke "mitt" program) Mens jeg skrev dette innlegget kom jeg på at det HK fungerte fint uten XP 2500+ prosessoren, da jeg hadde en gammel XP 2100+ Palomino. Skal prøve å sette den på HK igjen og gi tilbakemelding. Lenke til kommentar
Fuel Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Har du kopla kabinett viftene på hovedkortet? I såfall røsk dem ut og prøv på nytt. Lenke til kommentar
KriB Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Har du kopla kabinett viftene på hovedkortet? I såfall røsk dem ut og prøv på nytt. Ikke jeg, bruker en rheobus.... Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 Har du kopla kabinett viftene på hovedkortet? I såfall røsk dem ut og prøv på nytt. jeg har ikke andre kabinett vifter (enda), men har den ene siden av kabinettet av Lenke til kommentar
MZ-700 Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 (endret) Har akkurat samme problem med EPoX EP-8RGM2i og Twinmos-minne (og jeg har for sikkerhets skyld testet med 4 identiske hovedkort). Har flashet alt som kan flashes og nyeste drivere på alt. Leste på EPoX supportsider at Twinmos ikke står på listen over "recommended" minne. Var akkurat på telefonen med "hovedkort-mannen" på komplett, og han anbefalte i likhet med mange av dere corsair-minne. Ellers tviler jeg sterkt på psu-teoriene. Nekter å tro at Chieftec (i mitt tilfelle) er teite nok til å produsere kabinetter som rett og slett ikke virker. Gitt èn cdbrenner, èn hardisk, èn prosessor og ett internt grafikkort burde 230W holde en stund. Å bytte til eksternt grafikkort virker på meg som en skummel workaround - Ja, du fjerner presset på internminnet ved grafikkhåndtering, men det vil vel likevel feile ved annet press? Fikk akkurat bekreftelse på returforespørselen min, så nå blir det snart corsairminne på meg Endret 28. januar 2004 av MZ-700 Lenke til kommentar
Bach Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Hadde trøbbel med samme hovedkortet som MZ-700. TwinMOS 256MB-brikka fungerte ikke på dette hovedkortet. Fungerte helt fint med en 512MB /Winbond. Putta inn en brikke fra Crucial (Micron) og den sitter i fremdeles. Ingen flere horisontale streker eller blåskjermer/reboot'er. Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 28. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2004 Ellers tviler jeg sterkt på psu-teoriene. Nekter å tro at Chieftec (i mitt tilfelle) er teite nok til å produsere kabinetter som rett og slett ikke virker. Gitt èn cdbrenner, èn hardisk, èn prosessor og ett internt grafikkort burde 230W holde en stund. det er det jeg og tenker... kan det være mulig at 250w ikke er nok til å trekke "ingenting". pc'en min har forøvrig ikke krasjet etter 3 døgn med 100% cpu last - har koblet av skjermen... jeg heller mot minne teorien.... Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 28. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2004 hjemme igjen.. har satt i et radeon 7000 skjermkort - alt ser bra ut skal få testet pc'en med Corsair minne en dag - legger inn en post til da for å si hvordan det går. MEN: det er noe dritt at et hk ikke kan ha hvilket minne som helst og fremdeles bruke onboard skjermkort Lenke til kommentar
KriB Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Booter maskinen helt uten at det ser ut til å ha sammenheng med noe, er det god mulighet for at det er minnet. Det var det denne gang med meg også. Jeg var overbevist om at det var et driver/softwareproblem eller cpu, men nok en gang fant Memtest86 feilen. Memtest86 finner du her Last ned installer det på en floppy eller cd-rom, boot og la den teste minnet over natten. Pass på å velge alle tester i konfigurasjonen. Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 en på jobben hadde kjøpt helt likt oppsett (vel nesten). han prøvte hovedkortet med en apacer pc-400 brikke. det funket helt fint - så nå har jeg og skaffet en slik - og alt ser bra ut. konklusjon : MSI K7N2GM-IL trenger pc-400 minne for å kunne bruke onboard skjermkort. ikke nødvendigvis corsair Lenke til kommentar
Kjetil77 Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 FEIL! Jeg hadde 400 MHz RAM, TwinMOS, som IKKE ville funke!! Så unngå Twinmos 400 på nForce2, har Twinmos 333 nå som funker bra! Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 en på jobben hadde kjøpt helt likt oppsett (vel nesten). han prøvte hovedkortet med en apacer pc-400 brikke. det funket helt fint - så nå har jeg og skaffet en slik - og alt ser bra ut. konklusjon : MSI K7N2GM-IL trenger pc-400 minne for å kunne bruke onboard skjermkort. ikke nødvendigvis corsair Lenke til kommentar
Flatin Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 konklusjon : MSI K7N2GM-IL trenger pc-400 minne for å kunne bruke onboard skjermkort. ikke nødvendigvis corsair Howdy! Har samma kortet sjøl. Corsair value S PC3200. Men det feiler også. Det er det andre kortet jeg prøver. Fikk bytta det første hos Komplett. Det var av revisjon 1.0 Det nye er revisjon 1.1 Men begge feiler på samme måte. "Vanlig" bruk går stort sett bra, men så fort ordet 3D nevnes, booter PC'n. Ingen forvarsel. Kun et klikk fra skjermen, og ny oppstart. Bildet er litt ustabilt i oppstarten, og det kommer et par klikk fra skjermen rett før maskina er ferdig starta. Har prøvd Mandrake 9.2 også. Der kræsjer X, men ikke hele OS'et. KDE startes på nytt. Kortet funker forøvrig dønn stabilt med annet skjermkort i. Har prøvd alle mulige innstillinger i bios, men ingenting hjelper. Skal prøve noen andre dyre matcha brikker ikveld. Skal komme med oppdatering på resultatet. Flatin Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 forsøk å skru av "cpu fan fail shutdown" eller hva det nå heter i "pc health status"-kategorien i bios.... Det kan være at hk ikke registrerer at cpu-vifte går rundt i kanskje 0.0000000001 sekund, det er nok til at den tror at vifta ikke fungerer og pc restarter....... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå