Gå til innhold

c740uz, c-5000 eller a70?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er på utkikk etter et digitalkamera til ca.3000kr som jeg skal bruke bla til undervannsfoto. Det er derfor en fordel om kameraet takler dårlige lysforhold godt. Jeg ønsker også et kamera som gir så skarpe bilder som mulig, og som gir meg mulighet til å eksperimentere litt med forskjellige innstillinger når jeg blir litt mer erfaren.

Jeg har funnet fram tre modeller i denne prisklassen som alle har rimelige uv-hus: Oly c5000 og c740uz, og Canon A70.

Er noen av disse gode valg, eller finnes det bedre? Håper på gode svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler olumpus'en grunnet meget god makro, samt meget lyssterk og kraftig zoom. ...og hvis du klarer å dra en tusenlapp til ut av kontoen din: C-750 ettersom 4 mpix er litt større saker og kan beskjæres en del uten at bildene blir "dårligere".

Olympus kameraene kan du eksperimentere med "når jeg blir litt mer erfaren", MEN autofokusen er ikke så forferdelig god i mørke. Har du en liten hodelampe eller noe (det har de dykkerene jeg ser på film i hvertfall.... :) ), så kan jo det hjelpe fokusen litt... Unasett så eksisterer jo manuell fokus.

Lenke til kommentar
Har du en liten hodelampe eller noe (det har de dykkerene jeg ser på film i hvertfall.... :) ), så kan jo det hjelpe fokusen litt...

Det finnes flere typer "laserdioder" som kan tegne mønstre, og en slik kan egne seg bra. Kameraet fokuserer på vertikale linjer. Det er derfor ikke nødvendig å lyse opp hele synsfeltet med en svær hodelykt; du klarer deg med en liten rød vertikal strek på det du skal fokusere på..

Men altså; fokusen på kameraet klarer seg under de fleste forhold. Manuell fokusering vil også være en bra løsning hvis det ikke er nok lys.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Er det slik å forstå at 740uz er et bedre kjøp enn c-5000 til tross for forskjellen i megapixler? Synes det er litt rart at c-5000 er billigere enn forløperen, c-4000. Har Olympus laget et dårligere kamera for å kunne tilby det til lavere pris?

Skulle gjerne hevet på en tusenlapp til og kjøpt 750uz, men jeg har oppdaget at når det gjelder digitalkamera så får man alltid noe bedre hvis man hiver på tusen kroner, så et sted må nesten grensen gå;)

Lenke til kommentar

Jeg tror alle kameraene du har plukket ut vil fungere forholdsvis likt ved undervannsfoto.

Det du trenger er manuelle innstillinger og en god blitz.

Kameraets kvalitet er underordnet når man ikke behersker undervannsfoto.

Det er kanskje bedre å kjøpe noe brukt, "litt dårlig" når man skal ha det i saltvann.

Man blir veldig skuffet over undervannsbilder hvis man ikke klarer å belyse motivet, så bruk penger på en blitz du kan flytte med til neste kamera..

Se post lenger ned i forumet der det spørres om Oly 5050/5060 eller A80.

Følg linker.

Lenke til kommentar
Synes det er litt rart at c-5000 er billigere enn forløperen, c-4000. Har Olympus laget et dårligere kamera for å kunne tilby det til lavere pris?

C5000 er rett og slett billigere fordi digitalkamera generelt har blitt billigere. Nettbutikkene som fortsatt har den utgåtte modellen C4000 har likevel ikke giddet å sette ned prisen på den, slik at C4000 nå koster omtrent like mye som sin etterfølger. Jeg vil tro C5000 overgår C4000 med mindre du finner et virkelig knalltilbud på den gamle modellen (det er antakelig mulig å prute på C4000 hvis den ennå finnes i butikken).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...