Gå til innhold

Hjelp med BAT filer

Anbefalte innlegg

Jeg var ikke sikker på hvor jeg skulle legge denne (programmer/programmering)...fant egentlig ingen plass hvor den passet :roll:

Skyt meg om jeg har gjort noe galt.

Så over til saken...

Jeg har pr. dags dato over 450 spill av den gode gamle typen. Dvs spill som doom/police quest/pirates etc.

Jeg har en 166Mhz Pentium med 32mb ram, s3 trio 1mb skjermkort, sb 16 lydkort (220,IRQ5,DMA1), 20Gig disk(!) :thumbup: . Maskinen kjører Windows 98 SE.

De fleste spillene krever at ems xms(?) er aktivert. Samtidig så krever de ofte rent "dos" modus. Så her kommer problemet.

Jeg kan jo alltids avslutte Windows 98 og gå ut i gode gamle dos, men jeg trenger litt hjelp med Autoexec.bat/Config.sys. Hvordan får jeg aktivert lydkort/minne/mus/cdrom slik at alt fungerer ved avslutting av Windows 98? Samtidig så trenger jeg ekstra minne konfigurasjonen...

Jeg har ikke gjort dette på...6-7år...så om noen vet hvor jeg kan finne ut dette selv, så bare gi meg en link :) . Har søkt "lett" i google, men er ikke sikker på hva jeg egentlig skal søke etter...

Så om noen fortsatt har peil...utfold dere gjerne her :green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du kan få hjelp her?

Iallfall med CD-ROM-drivere. Ellers så kan du jo laste ned DOS-drivere fra lydkortprodusenten osv? En skikkelig DOS-bootdisk kunne kanskje gjøre susen.

Men minnefordelingen er kanskje ikke like enkelt å endre på når du kjører Win98 og ikke DOS. Memmaker og QEMM funker jo ikke da, antar jeg... :p

Men et annet alternativ kan jo være å simulere DOS under Win98, hvis det funker?

Edit: Dosbox ser ut som et bra forsøk. :)

Endret av lysbryter
Lenke til kommentar

Det er vel en emulator? Altså dosbox? jeg kan jo alltids kjøre det på min hovedpc...men da er jo litt av vitsen borte :)

Jeg har jo en DOS basert maskin klar med luse cpu og litt ram...da trenger jeg ingen emulering...

Windows 98SE har jo DOS (7.0), men jeg må ha hjelp med memmaker etc...siden Pirates krever ekstra himen :roll: (er jo bare 640Kb... der 400 var ledig tror jeg)...en real dos diskett er jo noe...men da forsvinner litt av sjarmen :D

Dosbox har jeg prøvd uten spesielt heldig resultat..alt gikk veldig fort, lyden klikka etc :thumbdown:

Edit: Om noen har en orignal DOS å selge så ta kontakt (tar vel 2-3 disketter) Jeg hadde 6.22 for lenge siden...men det er jo selvfølgelig vekk...også har jeg jo Windows 3.0 (orginal) men det holder ikke :(

Ey..bootdisk.com hadde jeg totalt glemt...skal se gjennom den ikveld :)

Men om noen har ideer om hvordan den burde være (optimalisert) så kom igjen...grav frem gamle .bat kunnskaper og vis hvor flinke dere er :thumbup:

Endret av iceraven
Lenke til kommentar
Det er vel en emulator? Altså dosbox? jeg kan jo alltids kjøre det på min hovedpc...men da er jo litt av vitsen borte :)

Jeg har jo en DOS basert maskin klar med luse cpu og litt ram...da trenger jeg ingen emulering...

Windows 98SE har jo DOS (7.0), men jeg må ha hjelp med memmaker etc...siden Pirates krever ekstra himen :roll: (er jo bare 640Kb... der 400 var ledig tror jeg)...en real dos diskett er jo noe...men da forsvinner litt av sjarmen :D

Dosbox har jeg prøvd uten spesielt heldig resultat..alt gikk veldig fort, lyden klikka etc :thumbdown:

Edit: Om noen har en orignal DOS å selge så ta kontakt (tar vel 2-3 disketter) Jeg hadde 6.22 for lenge siden...men det er jo selvfølgelig vekk...også har jeg jo Windows 3.0 (orginal) men det holder ikke :(

Du sier at du ikke VIL gjøre det som synes som de eneste alternativene, hvorfor det? Hva er det med bootdisk som tar vekk sjarmen? Men få tak i DOS 6.22, installer drivere, og kjør så gjerne QEMM (Memmaker, så QEMM). Da blir det nok "årnings".

Lenke til kommentar

Altså...bootdisk.com er jo bare bootdisketter basert på DOS? det er jo ikke hele "os'et"

Dosbox er ikke eneste alternativet...alternativet er en ekte dos basert maskin? Ergo jeg trenger enten hjelp med 7.0 (som følger med win98) eller hele DOS 6.22 som tydligvis er siste som kom før win95..

Jeg har jo hardware'en som kreves..

Lenke til kommentar
Altså...bootdisk.com er jo bare bootdisketter basert på DOS? det er jo ikke hele "os'et"

Dosbox er ikke eneste alternativet...alternativet er en ekte dos basert maskin? Ergo jeg trenger enten hjelp med 7.0 (som følger med win98) eller hele DOS 6.22 som tydligvis er siste som kom før win95..

Jeg har jo hardware'en som kreves..

Mulig du kan finne noe her:

http://oldstuff.myagora.net/powerload/msdos.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...