Gå til innhold

Blitz til digitalkamera - fortsatt ingen tips?

Anbefalte innlegg

Er det fortsatt ingen som har erfaringer med ekstern blitz til dig.kam? Jeg skulle gjerne visst om man kan bruke andre merker, som i analogkameraverden, eller om fabrikatene kjører proprietære løsninger kun for sine merker. Blitz til Olympus er nemlig ikke særlig rimelige....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da snakker vi om å ta bilder fra langt hold slik at dette er nødvendig, eller? Har selv et Olympus kamera, og det tar bilder i mørket slik at det ser ut som det var midt på dagen. Meget praktisk når man skal ta morgenbilder av folk :laugh:

Spør hos din forhandler, det er det beste tipset jeg kan gi. Fotobutikker skal ha god greie på dette!

Eventuelt så kan du jo kjøpe en billig lommelykt :dribble:

Lenke til kommentar

Jeg har endel erfaring med ekstern blits til mitt gamle Canon S20. Bruker en Nikon SB-24 som er montert på en billig slavetenner (fås i alle seriøse fotobutikker) slik at den utløses når kameraets innebygde blits fyres. Har blitsen innstilt på auto med 400 ASA, det gir stort sett perfekt eksponering ved normal innebruk. Blitsen monteres på en skinne som festes i kameraets stativfeste. Kjøp deg kraftigst mulig blits som er god å holde og som kan spre og sende lyset via vegger/tak.

Lenke til kommentar

Jeg har Olympus FL-20 til mitt C-750 og det fungerer utmerket. Denne er ikke så veldig kraftig, men den nette størrelsen gjør at den er veldig hendig. Er på størrelsen med en 20pk Prince.

Har nettopp bestilt Metz 54 MZ-3 hos B&H. Skal gi deg noen tilbakemld når jeg mottar denne.

Lenke til kommentar

På Olympus C-750, er det noen kontaktpunkt (3) som antageligvis er et eller annet proprietært system. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Beskrivelse: selve flaten i blits skoen er av metall, antageligvis strøm til blitsen. I midten, er det en rundt metallflate, antageligvis motpolen til den første flaten jeg snakka om.

I tilegg til disse to, så er det 3 mindre mindre "rundinger" som antageligvis leder strøm til et proprietært Olympus system (gir oss totalt 4 + poler og 1 - ).

Lenke til kommentar

WildOne: Har du f.eks. vært i selskap i et stort selskapslokale, og forsøkt å ta bilder av ting litt lenger unna enn 2 meter hadde du skjønt hva jeg snakker om. Da duger den innebygde ikke særlig mye lenger. Det var i grunne mye pga. blitz-skoen på C-750 at det ble denne fremfor 740.

AK: Takk for tips, AK. Jeg har sett bilder av FL-20 og FL-40. Det jeg ikke likte med FL-20 var at det ser ut på bildet som om den ikke kan vippes opp, slik at man kan få til indirekte lys. Det kunne jeg tenkt meg. Det ser det ut til at FL-40 har, men den koster vel like mye som kameraet siden det er Olympus' egen blitz....

Det var derfor jeg lurte på om andre merker kunne benyttes. Jeg venter i spenning på din erfaring med den nye..

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Du kan bruke andre merker, f.eks. Promaster, men det er en viss grense for "trigger voltage" som blitzen må holde seg innenfor, jeg tror det var 6 volt. Siden enkelte blitzer bruker inntil 100V, må du sjekke dette før du investerer i ekstern blitz. Å ødelegge kameraet er jo surt...

http://groups.yahoo.com/group/Olympus-C730-c740-c750/ er det mange som har erfaring med ulike typer ekstern blitz til kameraet, både fra Vivitar, Metz og Promaster, der Promaster sine har vist seg å være best egnet. Still spørsmål der så får du hjelp!

Lenke til kommentar
WildOne: Har du f.eks. vært i selskap i et stort selskapslokale, og forsøkt å ta bilder av ting litt lenger unna enn 2 meter hadde du skjønt hva jeg snakker om.

Jeg er fult og helt klar over hva du snakker om ;) Jeg får bare veldig gode bilder på ting som er nærme, og kveldsfotografering av ting på avstand kan en bare glemme.

Så du skal ha en blitz som kan sammenlignes med en flashbang i CS? Kan være glimrende i ran det ja. Flashe alle og stikke av med whatever. <- Sitter på skolen med faget Sikkerhet på planen så...

Fyren eier ikke humoristisk sans :no:

Endret av WildOne
Lenke til kommentar
AK: Takk for tips, AK. Jeg har sett bilder av FL-20 og FL-40. Det jeg ikke likte med FL-20 var at det ser ut på bildet som om den ikke kan vippes opp, slik at man kan få til indirekte lys. Det kunne jeg tenkt meg. Det ser det ut til at FL-40 har, men den koster vel like mye som kameraet siden det er Olympus' egen blitz....

Det var derfor jeg lurte på om andre merker kunne benyttes. Jeg venter i spenning på din erfaring med den nye..

Jeg ser også etter blitz til mitt C-5050z kamera. Har fått tips om METZ 44-MZ2 + adapter SCA 3202. Denne blitz'en har tilt muligheter og har halv pris i forhold til FL-40. Er enig med deg i at FL-40 er for dyr og FL-20 burde ha tilt muligheter

Mener SCA 3202 adapteren skal passe til C-750 også, det kan sjekkes her:

http://www.metz.de/en/photo_electronics/adapter.143.html

Angående volt over blitz sko fant jeg denne linken:

http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Lenke til kommentar

Takk for tips, Reksten, men jeg skal ikke ha blits-på-stativ. Jeg valgte C-750 fremfor 740 bl.a. pga. at det er et av de få digitale som har egen blitz-sko. Jeg er derfor ute etter en forholdsvis enkel og grei blitz til en fornuftig pris, som i tillegg kan tiltes ved behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...