Gå til innhold

Bus og Kb på prosessorer? Hva er det.

Fr3drik

Anbefalte innlegg

Prosessor navn; AMD Athlon XP 2500+ 1.83GHz, Socket A - 333Mhz Bus, 512Kb, Barton - BULK (EKSEMPEL)

Hva betyr 333 MHz bus, og 512 kb ? spes 512 kb delen.

På en 2400+ prosessor er bussen bare på 266mhz, men prosessoren er på 2.0 ghz, mens 2500+ er bare på 1.8 - Hvem er da kjappest i ytelse?

Er 2500 dobbelt så bra eller noe siden den har dobbelt antall mhz bus og kb ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjeld dagens prosessorer er ikkje mhz alt som betyr noko for hastigheiten til prosessoren.

bushastigheiten (333mhz) har mykje å sei for kor raskt informasjoen kan bli "mata" inn og ut av prossoren.

Cache(512kb) er kor stor minne prosessoren har innebygd. Dette avgjer kor mykje "data" den kan ta i mot for kvar syklus som er igjen relatert til bushastigheten.

Hjå amd har dei istadenfor å bruke mhz benevnelse (slik som intel) har dei sett opp ein skala denne byrja på 1600+ og no har dei høgaste amd prosessorane 3400+. Denne skalaen kom til for at det det ikkje skal vere så fokus på mhz som einaste kriterie for ytelse på cpuer.

Ein 2400+ skal vere svakare enn ein 2500+. Noko nøyaktig kor stor ytelsesforskjell det er mellom dei har eg ikkje noko data for, men at det er ein forskjell er ingen tvil om.

Eit eksempel hjå Intel at mhz ikkje betyr alt er dei nye Pentium M prosessorene i bærbare (også kalt Centrio) desse går frå 1.3 til 1.7Ghz men skal ca yte likt som Pentium4 2.3-2.7Ghz

Det er fleire faktorar som speler inn kvifor ein 2.0Ghz er svakare enn ein 1.83Ghz, men det er sikkert andre som kan svare betre på enn eg.

mvh

JanEirik

Endret av Jankee77
Lenke til kommentar

512 tingen du lurte på er Level2 cache på prosessoren..

En XP2400+ har vel bare 256, mens barton 2500+ har 512, dette betyr at barton'en har dobbelt så mye minne på prosessoren, og kan jobbe mer effektivt med data som blir gitt den. Den trenger ikke lese fra eller skrive til rammen så ofte som 2400'en, om jeg har forstått det rett. Sikkert noen som har mer peil enn meg også, men det gir en pekepinn.

Lenke til kommentar

Husk på at det ikke bare er bussfrekvens og cache som teller. Prosessorarkitekturen har veldig mye å si. Derfor kan en AMD Athlon på 1.8 GHz, og en buss på 333MHz yte ca. like bra som en P4 2,4 GHz med en buss på 800 MHz. Forøvrig er det også slik at en 64-bit prosessor kan yte bedre enn en 32-bit prosessor hvis den arbeider med 64-bit optimalisert kode.

Lenke til kommentar
Husk på at det ikke bare er bussfrekvens og cache som teller. Prosessorarkitekturen har veldig mye å si. Derfor kan en AMD Athlon på 1.8 GHz, og en buss på 333MHz yte ca. like bra som en P4 2,4 GHz med en buss på 800 MHz. Forøvrig er det også slik at en 64-bit prosessor kan yte bedre enn en 32-bit prosessor hvis den arbeider med 64-bit optimalisert kode.

Med andre ord, det er umulig å fastslå for seg selv hvilken prosessor som er best, man må altså stole på produsentene?

Siden en 1.3 med 333 kan slå en 2 ghz med 800mhz bus da tror jeg jeg vil ha vannsker med å finne den beste cpu'n mellom valgte. Vannskelige greier ;)

Hvor MYE bedre er en 2500 enn en 2400 ?

Takker for supre svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...